Svar till: Två teleskop ska bli ett
I dag skulle de sista bafflarna i tuben monteras. För att kunna göra det var jag först tvungen att skruva fast tubringarna på dovetailskenan. Anledningen var att jag ska ha två bafflar på insidan där tubringarna omsluter tuben. Skälet är att jag önskar ha ett mottryck från insidan. Då minskar sannolikheten för deformation och tubens fäste i tubringarna kommer att bli stadigare.
Jag började med att placera de två nedersta bafflarna på marken med botten upp. Det blev då lättare att skruva fast dovetailskenan. För att säkerställa att tubringarna sitter stadigt används tre stycken M15x50 insexskruvar för att fästa varje tubring.
När de två nedre tubringarna var fastsatta, vände jag konstruktionen. Hålen på höger sida är avsedda för montering av en stödtruss. Stödtrussen kommer att bestå av en massiv 16 mm aluminiumstång. Aluminiumstången är försänkt 20 mm i tubringen och fästs från utsidan med M8 insexskruvar. På vänster sida syns hålen för balansstången. På balansstången kommer en balansvikt att monteras för finjustering av tyngdpunkten när olika tillbehör används för visuell och fotografisk observation. Anledningen till att tubringarna buktar ut en aning är att skapa utrymme för balansvikten så att den går fri från tuben.
Här har jag provmonterat de två övre tubringarna. På den vänstra sidan syns hålen för att montera en övre stödtruss. Liksom den nedre stödtrussen består den övre stödtrussen av en massiv 16 mm aluminiumstång. På de platta utbuktningarna på högra sidan ska en 10 mm monteringsskena i aluminium monteras. Refraktorns tubringar ska sedan fästas på monteringsskenan.
Jag tog sedan bort de övre tubringarna och lyfte upp tuben med en vinsch.
De övre och undre tubringarna fästs med M20x180-bultar. Jag kommer att använda brickor när tuben ska monteras permanent.
När tubringarna satt där de skulle, markerade jag lägena med en märkpenna. Sedan tog jag bort tubringarna och borrade hål där bafflarna skulle fästas med maskinskruvar. Därefter tog jag fram gängtappen och skar ut gängor för maskinskruvarna. Slutligen skruvade jag fast bafflarna.
Det var det sista momentet i konstruktionen av tuben, om man bortser från monteringen av de olika komponenterna som ska fästas på och i tuben. Nu sitter alla åtta bafflar på plats. Med samtliga åtta bafflar på plats har tubens böjmotstånd blivit mycket bra. Tillsammans med den en meter långa dovetailskenan hoppas jag att jag har en tub med högt böjmotstånd som kommer att säkerställa materialdeformation oavsett i vilken riktning tuben pekar mot himlavalvet.
Bilden nedan visar tuben bakifrån. Här syns de åtta bafflarna och bultarna för spegelinfästningen.
När jag har borrat ut hål för olika komponenter och tagit ut monteringshål för fläktarna ska sedan röret lackeras. På insidan ska jag använda en matt färg, medan utsidan ska lackeras i vitt. Målet är att använda pulverlack för att få en yta som är slitstark och har lång livslängd. Jag planerar även att lackera tubringarna, stödtrussarna, dovetailskenan och monteringsskenan för refraktorn.
Senaste inläggen
-
Jupiter med nya stormen i SEB
svar av PeterR
-
ngc 1169 och “grannar”
tråd av wimvb
-
HT Cam
svar av Hans Bengtsson
-
LDN936 in BW