Reply To: Två teleskop ska bli ett
Jag delar helt och hållet din åsikt att Sverige inte finns på topplistan när det gäller de bästa observationsplatserna i världen. Det finns betydligt bättre platser om man vill uppleva sammanhängande nätter med supertorr och klar luft, samt en stabil atmosfär utan turbulens. De optimala förhållandena inträffar sällan i Sverige. Ibland händer det dock, och jag önskar då bara att kunna ägna mig åt det roligaste – att titta genom okularet – eftersom jag främst är en visuell observatör. Ibland är det dock också roligt att fånga bilderna med en kamera, antingen för att hoppas på en bra bild eller för att dokumentera en observation. En permanent montering av teleskopen underlättar detta. Då slipper man det frustrerande momentet med att montera upp utrustningen, den tid det tar för optiken att nå termisk stabilitet och den tid det tar att montera ned utrustningen. Det roliga är ju tiden vid okularet. Det var därför jag bestämde mig för att bygga om mina två teleskop och installera dem i ett observatorium.
Senaste inläggen
-
SynScan Wi-Fi Adapter
svar av
stoffe
-
teleskop nybörjare
svar av
meva1819
-
Problem med CBAT-sidor
svar av