Svar till: ImPPG för solbilder
Hej Rikard,
Nu var det ett tag sedan du ställde dina frågor och eftersom du inte har fått svar så ska jag försöka besvara dem.
Angående program så är Pipp kraftfullt och användbart till mycket förarbete men ganska onödig om du har fångat solen i SER eller Avi format som är kompatibel med Autostakkert. Och ja, Autostakkert är verkligen bra på solbilder i Ha. Det finns även ett franskt program som heter “AstroSurface T7” som även har flera inbyggda skärpningsmetoder, det som annars många använder Registax till.
Topaz Sharpen AI som nämns i första posten ska man använda med försiktighet för den har visat sig kunna introducera detaljer som kan kännas smickrande men som egentligen inte finns, alltså artefakter. Numera ingår den som en del i Topaz Photo AI som utvecklas i snabb takt så man kan definitivt testa men behålla ett kritiskt öga.
Jag har en liten Lunt på 60 mm och en 50 mm. dubbelstacksmodul så jag har inte testat Quark. Även om de är väldigt dyra så har Lunt flera fördelar som jag ser det. Min är otroligt lätt och snabbt att vara igång med och det räcker med en enkel stjärnföljare som montering. Du får både kromosfär och protuberans i samma teleskop, medan för Quark måste du välja om du inte tar modellen som har båda inbyggda. Om jag minns rätt så är Quark tänkt för höga f-tal typ f/25-30 vilket då är mera lämpat för höga förstoringar på små detaljer. Vid turbulens kan det då vara svårt att få ett snyggt resultat. Jag tror också att tuningen är elektronisk och varje gång den ändras tar det lite tid innan den har stabiliserats medan Lunten vrider du på tryck-vredet alternativt tilten och ser resultatet direkt.
Jag har haft problem med newtonringar när jag har använt Barlow eller okularprojektion för att gå upp i förstoring. Det är konsekvensen av interferenser och det sägs att det kan reduceras eller elimineras med en liten tilt-adapter. Denna funktion finns även inbyggd i de nya kamerorna från Player One och jag hoppas snart få leverans av deras Saturn-M modell som jag har väntat på i några månader.
Jag hoppas att detta kan vara till hjälp i dina val.
/*Peter R
Senaste inläggen
-
Jupiter med nya stormen i SEB
svar av PeterR
-
ngc 1169 och “grannar”
tråd av wimvb
-
HT Cam
svar av Hans Bengtsson
-