Reply To: Att välja Dobson-teleskop: Skyliner vs ES Ultralight Truss
Hej Björn!
Fästet på mitt teleskop (vet inte hur det är på Gen II) var inte standard utan passade bara för deras rödpunktsikte men du kan ju lätt montera ett standardfäste bredvid det. Jag har för mig att det fanns färdiga hål för det, men är inte helt säker på det. Annars får du väl ta fram borrmaskinen 🙂
Det följde inte med något spegelskydd men det gör du lätt själv av t ex en bit plywood. Såga till ett fyrkantigt stycke som passar ovanpå spegellådan och kapa av hörnen så att skivan passar mellan stagen när de är monterade.
Jag har hittills bara använt 1.25″ okular…har bl a ett 24 mm Baader Hyperion som jag använder mycket.
UHC-filter är ett s k smalbandsfilter och kan öka kontrasten på många nebulosor en hel del. Skall du ha ett djuprymdfilter så skulle jag nog rekommendera det. OIII-filter är ännu smalare, ett s k linjefilter, och kan ge hög kontrast på nebulosor som emitterar i våglängderna för syre. H-Beta är ett mer udda filter och ger ökad kontrast på ett mindre antal objekt. Ur minnet tror jag att jag har använt det med framgång på Californianebulosan och Kattfotnebulosan (den senare ligger i Skorpionen och syns inte från Sverige).
Sökare kan man ju flytta fram och tillbaka mellan olika teleskop, tänk bara på att du antagligen behöver justera den varje gång du flyttar den.
Jag har också hört att 0.63-reducerare funkar dåligt på Maksutovteleskop men jag har aldrig provat.
Vad gäller okularbrännvidd och vad man kan se med olika förstoringar så får man prova sig fram. Ljusstarka objekt syns nästan hur man än bär sig åt men om man tittar efter t ex galaxer som ligger på gränsen så tittar jag oftast först med 24 mm okularet och ser ingenting men sedan byter jag till 12 eller 8 mm och så framträder objektet. Å andra sidan så kan för mycket förstoring göra att galaxen försvinner igen. Svaga stjärnor klarar hög förstoring bättre, och även planeratariska nebulosor.
Det finns både teorier och formler för att räkna fram synlighet för djuprymdobjekt men min personliga erfarenhet är att de kan ge en fingervisning men inte mer. Ett objekt som anses gå att se med 8″ kan vara jättesvårt att hitta med 12″ teleskop medan ett annat som anses kväva 12″ kan vara synligt med 8″ teleskop. Letar du Herschelobjekt lär du bli varse detta 🙂
/Torbjörn
Senaste inläggen
-
16″ Dobson teleskop
tråd av MartinElfstrom
-
ngc 2634
svar av Hans Bengtsson
-
Io passerar Jupiter (film)
tråd av Bengt Ask
-