Svar till: Två teleskop ska bli ett
Då var det dags att börja montera observatoriet. Förenklat kan man säga att observatoriet monteras nerifrån och upp. Inledningsvis kommer jag att kunna utför monteringen själv i ett senare skede kommer jag att behöva ta hjälp.
Det första som ska utföras är att skruva fast basringen i observatoriets fundament. Basringen består av 12 segmnet som ska placeras ut så cirkulärt som möjligt och därefter skruvas fast i fundamentet. Hålen för skruvarna var förborrade i basringen. Varje segment var märkt med siffror för att underlätta monteringen. Basringens olika segment sammanfogas med positioneringsplattor för att ytterligare stabilisera basringen.
Basringens optimala diameter ska vara 4 700 mm. Diametern får maximalt variera med 20 mm vid en given punkt längs basringen. Jag använde en laseravståndsmätare för att säkerställa att jag höll mig inom toleransmåttet. För att finjustera diametern använde jag en gummihammare och en träkloss för att knacka på alla delar av basringen och närma mig 4 700 mm så nära som möjligt. Det var så pass bra passning mellan de olika segmenten att den optimala diametern i stort sett uppnåddes genom att bara lägga ut och skruva ihop delarna med hjälp av positioneringsplattorna. Bilden nedan visar att det initiala felet var 3 mm efter utläggning.
På själva basringen är de 24 länkhjulen monterade. Länkhjulens funktion är att bära upp hela observatoriet och möjliggöra att kupolen kan rotera. På basringen är även de 11 centreringskonsolerna monterade.
När basringen är fastsatt på observatoriets fundament ska länkhjulen noggrant justeras så att de ligger i våg. Om de inte gör det finns det en stor risk att det kommer att påverka observatoriets rotation negativt. Jag använde en rotationslaser när jag justerade alla länkhjulen i nivå. Justeringen av länkhjulen i höjd sker med hjälp av reglerbultar.
- Det här svaret redigerades för 1 år av joan02.
Senaste inläggen
-
Blinking Planetary Nebula
svar av Datarolf
-
M31
tråd av Daniel Renner
-
SAAF reklamprylar
svar av Fredrik Silow
-
Embryonebulosan