Svar till: Fotometrisk mätning av SN2023ixf med ASTAP
Hej!
Jag har bara använt ASTAP för att mäta en enda gång så jag är rätt osäker på hur det funkar. Men som jag förstår det, så väljer du ut en variabel (var) en jämförelsestjärna (Comp) och en 3:e (3), right? Det den sen gör är att den jämför variabeln med Comp och 3 – och så får du ett värde från det. Hur de andra mätningarna funkar – när man får ett värde på varje stjärna som kan stämma bättre eller sämre med databasen – det fattar jag inte, men det är nån slags mätning av flux som ASTAP gör, tydligen. Men: den kan du inte lita speciellt mycket på.
Man ska ha databasen V50, och BARA den, markerad för att kunna göra fotometri. Har du det? Då är magnituderna i V-bandet och inget annat, och det är det som funkar här (ASTAP kan inte göra fler-filter-fotometri, vad jag förstår).
Du får alltså en viss spridning av variabelns magnitud mellan olika mätningar samma kväll, det är så man ska tolka din graf, right? Kan du i så fall också göra en graf med din valda Comp-stjärna och din valda 3-stjärna? (man får ju värden i Photometry-fliken – går de att exportera till Excel tex?) Det vore mycket intressant att se hur se ser ut. Det är inte osannolikt att novan flimrar lite, men jag har inte kunnat se mycket flimmer på andra novor i alla fall. Du har en variation på som mest 0,04 mag om jag läser rätt. Om magnituden för Comp och 3-stjärnan visar samma variation, ja, då är det nåt med bilden. Om de däremot är helt stabila eller visar mindre variation så är det variabeln som flimrar.
Den där slags grafer, där man har både variabeln och sina jämförelsestjärnor, är ett vanligt sätt att kolla kvaliteten på en mätning när man gör flera exponeringar tätt, dvs en tidsserie. Både AAVSOs verktyg VPHOP och det där Lesvephotometry som jag använder, gör såna grafer som standard (för tidsserier).
Makes sense?
Magnus
- Det här svaret redigerades för 1 år av Magnus Larsson.
Senaste inläggen
-
SH2-155 Cave Nebula
tråd av Mårten Frosth
-
Observatorie bygge 2024
svar av Jonas
-
Saturnus 2024-10-04
svar av Johan Warell
-
M31