Svar till: Rapport från Teneriffa 2023
En notis lite från ämnet ang LaPalma. Ovasett hur man ser det är LaPalma en bättre förutsättning men som i Torbjörns fall med familj, solresa, semester och eget teleskop vs enkelheten och priset är Teneriffa perfekt.
-Håkan ; Jag ringde Solresor sist men de skulle framledes bara ha paketresor med flyg/hotell ( direkt ) ner dit. Givetvis kan saker ändras.
Jag har ju varit på LaPalma i 3 och 2 och 1 vecka, och summeringen jag tycker räcker är 1 vecka perfekt att ladda batterier och astro ( nån natt ) man behöver inte ‘tokobsa’, men det bygger på resan ska ha rätt pris och direktflyg, sen sist hade jag tänk testa om det gick åka buss, men iden var bra men det fungerar helt enkelt inte. på ön.
För er som läst mina referenser om LaPalma ( man kan läsa dom från två sidor ) men i regel är det mycket behaglig obs och ofta levererar det under en fullmåne vecka och det går ju hyra teleskop ( även okular mm ) men mot väster är det alltid oklart och svårt se söderut nära oavsett vad man är på ön och berget skymmer på nåt sätt hela tiden, och vintertid finns inga objekt vi inte har här. Sen förvänta er inget typ ‘kanon’. Ön är för ljus numera men givetvis kan det bli bra så det räcker !
-Vill han ha bättre himmel anser jag resan bör gå nån annans stans även om vädret rår ingen på oavsett vad man åker, men mörkret kan finnas bättre ( vad är bättre än mörker ) Sen det här med klarhet på toppen ( mindre turbelenser ) har jag aldrig riktigt noterat, men jag är sällan ute efter planeterna ( men sist hade vi en natt mycket bra på planeterna på Athos, det ligger fel till ang turbulenser dock ) men toppen ( Roique ) är svår att obsa från av mängder med skäl.
Senaste inläggen
-
SH2-155 Cave Nebula
tråd av Mårten Frosth
-
Observatorie bygge 2024
svar av Jonas
-
Saturnus 2024-10-04
svar av Johan Warell
-
M31