Svar till: Två teleskop ska bli ett
Då var dagen G, som i gjutning, kommen. För att minska risken för sättningar och skjuvningsskador på markstenen när betongbilarna kör in på uppfarten, spred jag ut sand och placerade därefter boardskivor ovanpå. På det sättet kommer boardskivorna att skjuvas istället för markstenen. När jag ändå behövde fylla på med mer fogsand mellan plattorna efter vintern använde jag fogsand under boardskivorna. På så vis kunde jag borsta ut sanden istället för att ta bort den efter att betongbilarna hade åkt.
Här har betongbilarna anlänt och förberedelser pågår för att föra över betong till rotorpumpen. Det var mulet och lite lätt duggregn vilket var bra då sol och värme kan sälla till problem då torkprocessen kan gå för fort.
Här manövrerar pumpmaskinisten masten mot gjutformen. Pumpmaskinistens enda uppgift var att pumpa betong. All uppmärksamhet krävdes för att övervaka pumpen samt styrningen av masten. Gjutarna hanterade pumpslangar och slodning. Betongen som användes var av sorten vibrationsfri betong. Vibrationsfri betong har en betydligt lösare konsistens än vanlig betong. Det gör att betongen själv fyller ut formen och omsluter armering och ingjutningsdetaljer utan krav på vibrering.
Efter gjutningen var det dags att sloda ytan med en slodvinge för att uppnå önskad kvalitet och utseende på betongytan. Slodning innebär att man bearbetar ytan genom att ta bort ojämnheter och eventuella orenheter för att skapa en slät och jämn yta. På bilden nedan är betongen slodad och klar.
Sedan var det bara att hålla betongen lagom fuktig så att den fick brinna långsamt. Jag tog hjälp av en vattenspridare som med jämna mellanrum lade en vattenspegel på betongen. Det är viktigt att betongen får brinna långsamt. Går torkprocessen för fort finns det risk för framtida sprickbildning och att hållfastheten i betongplattan inte blir optimal.
Här är gjutformen och stabbarna borttagna.
Senaste inläggen
-
Blinking Planetary Nebula
svar av Datarolf
-
M31
tråd av Daniel Renner
-
SAAF reklamprylar
svar av Fredrik Silow
-
Embryonebulosan