Reply To: Två teleskop ska bli ett
I dag har jag lagt ut makadam som ska fungera som bärlager. Makadam består av olika storlekar av stenar och används ofta som en grundläggande del i byggprojekt för att förbättra bärigheten och stabiliteten i underlaget. En fördel med att välja makadam istället för grus är att stenarna har vassa kanter som bildas under sprängningsprocessen. Dessa vassa kanter gör att stenarna låser sig själva på plats när de packas ihop, vilket gör materialet lämpligt som bärlager. En annan fördel med att använda makadam är dess dränerande förmåga. Makadam släpper igenom vatten och fungerar som ett dränerande skikt, vilket förhindrar tjälskador och andra skador som kan uppstå på grund av vatten som tränger ner i marken. Jag lade ut ett 30 centimeter tjockt lager av makadam. Efter att jag hade lagt ut makadamet och jämnat till ytan, packade jag det ordentligt med en vibratorplatta. Genom att packa ihop makadamet så låses stenarna på plats och bärigheten och stabiliteten i underlaget ökar. För att få ytan jämn och plan använde jag en rotationslaser för att skapa en horisontell referenslinje.
Nästa steg är att börja bygga gjutformen.
-
This reply was modified 1 year ago by
joan02.
Senaste inläggen
-
Herschel 2500 Torbjörn
svar av
timokarhula
-
Kvarnen i Folkeslunda
tråd av
Tanner