Svar till: Två teleskop ska bli ett
Spegeln är tunn, den har bara en kanttjocklek på 29 millimeter. Det är både en fördel och en nackdel. Fördelen är att spegeln snabbt anpassar sig till temperaturförändringar. Nackdelen är att det krävs ett bra axiellt och lateralt stöd för att förhindra deformation. Där har jag funnit en kompromiss med min konstruktion. Om konstruktionen kommer att fungera i ett ekvatoriellt monterat teleskop får jag utvärdera när jag kommit dit i min process. I annat fall så får jag konstruera en mer avancerad spegelhållare.
Jag är tillfreds med vad spegeln levererat i mitt dobsonteleskop. Det finns speglar som förmodligen ger bättre vyer och det finns förmodligen speglar som ger sämre vyer. Alla teleskop har sin egen himmel och, precis som du skriver, så länge ägaren är nöjd så är det tillräckligt.
Jag använder mig inte av någon komakorrektor. De okular jag använder är från TeleVue:s Ethos serie. Mina okular ger mellan 97 – 301 gångers förstoring. Vilken förstoring jag kan använda vid ett givet tillfälle avgörs naturligtvis av atmosfärens egenskaper. Nackdelen med en stor spegel är att det är atmosfärens egenskaper som oftast sätter en begränsning i vad som kan observeras vid det givna tillfället. Vid bra värden blir det listan med små och ljussvaga objekt. Vid sämre värden blir det listan med stora och ljusstarka objekt.
Senaste inläggen
-
Rymdvarelser
tråd av Rikard Österman
-
Västra Slöjnebulosan
tråd av Rikard Österman
-
Öppna stjärnhopen ngc 188
tråd av wimvb
-
IC 63