Svar till: LaPalma December 2022
Nu är LaPalma astro delen avklarad även om jag är kvar på ön nån dag till.
-Det är lite mulet här i Santa Cruz men solen sticker fram och 23C.
-En sa till mig att LaPalma är inte ’värt’ det för astronomins skull.
Argumentet var man kan se det lika bra eller bättre hemma.
Nu beorer det ju förståss på vädret hemma vilket jag anser är ett stort bekymmer samt hur många har tillgång till en större Newton på 16/20/25 tum.
Den här resan visade som de år innan jag varit här att det blir astro nära fulla veckan man är här.
Dessutom personligen tycker jag 4-5 nätter på räcker gott så 7 är för mycket för min smak.
Sedan som nu i December, när står man i Sverige utan vind, utan moln, utan fukt och inte fryser oavsett del på år.
Dessutom finns astro på LaPalma året runt.
Jag har rest en hel del inom astron i de år jag varit aktiv och resan hit är överkommlig i pris och tid ( ca 3 tusen och 5.5 timme )
Sedan i resa som bonus får man möta nya ansikten och mat och dryck och här vet man lite hur det fungerar mot i ex Marocko eller Chile etc.
USA idag har dessutom blivit rejält dyrt och Australien är långt bort.
På min lista finns dock Namibia och Mats i UAA som varit där på ett av ställerna sa det var den bästa himlen han sett ( plus då södra delen )
Grannen, Tysken som hyrde 25’an hade varit där nån gång innan och på Athos med sa på Hakos var det ofta blåsigt och det kunde vara skitväder och sandstrorm ( jo, vädret gör inget nåt åt )
Men jag åker ogärna till Afrika ( oavsett land där ) och det är 10-12 timmars resa plus transporter.
Han sa dock som mig om LaPalma nu att himlen var 6-7 på skalan 10.
Var det dåligt, nej men jag upplevde det som det var dis/fukt i lagren och mörkert var sämre än jag haft det innan. Normalt sett är Athos/Las Tricas 21.6 och Roque 21.9. Men seeingen bättre än normalt innan.
Så i mitt fall, visst kan jag se många objekt i Bortle 4 och titta i zenith eller mot norr vid 30 tummarn men i mitt fall gick hela hösten bort ( uselt väder ) och nu 1 vecka på LaPalma i 20” ( skulle varit 25” ) gav på direkten 6 nätters astro.
Det är en viss skillnad.
Senaste inläggen
-
IC 63
tråd av Daniel Renner
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
Uranus med 4 månar
tråd av PeterR
-