Svar till: Herschel 2500 Torbjörn
Det blev klart väder igår så jag gav mig ut till Orust med min 12″ Dobson ett lite kortare pass trots att det var Lillejulafton, men jag väntade till efter vi provsmakat julskinkan mm 😀
Det verkade kunna bli problem med hög luftfuktighet så jag åkte ändå ut till Hälleviksstrand på västra Orust för att minimera riskerna. Nytt för den här kvällen var att jag hade med mig min nya varma vinterponcho som jag tänkte ha över de vanliga vinterkläderna. Det skulle bli intressant att testa den!
Jag var igång vid ca 21.30 svensk tid och observerade H2500-objekt i Aries (Väduren).
Jag lyckades se NGC 1024 och NGC 1056. Försöken att se NGC 1030, NGC 1036 och NGC 1088 lyckades inte däremot.
Avslutningsvis gjorde jag förnyade försök att obsa NGC 691,m NGC 695, NGC 774, NGC 803 och NGC 924. Jag lyckades inte se någon av dem. Anledningen till att jag försökte var att det var snö på marken förra gången jag var ute och SQM-L var då 20,47. Den här gången var det i princip barmark och SQM-L var 21,0, men det hjälpte konstigt nog inte i ett enda fall.
Efter detta var jag klar med Aries och övervägde att börja obsa i Draco men klockan var nu nästan midnatt och vi skulle ut och åka och fira jul på Julafton så jag bestämde mig för att packa ihop och åka hem trots den fina natten.
Vinterponchon fungerade mycket bra. Den är varm och skön, den enda nackdelen är att man blir ganska klumpig med den på, och man får en förmåga att riva ner prylar på marken som man sedan får leta efter.
På det hela taget en lyckad kväll. Nu återstår bara Draco, Coma Berenices och Virgo.
Dessutom så är jag nästan helt säker på att jag hörde en Berguv medan jag obsade!
/Torbjörn 🙂
- Det här svaret redigerades för 1 år av Torbjörn Holmqvist.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Torbjörn Holmqvist.
Senaste inläggen
-
Jupiter med nya stormen i SEB
svar av PeterR
-
ngc 1169 och “grannar”
tråd av wimvb
-
HT Cam
svar av Hans Bengtsson
-
LDN936 in BW