Svar till: Herschel 2500 Torbjörn
Tack för det Hakann 🙂 Jag brukar förbereda mig genom att ha med mig objektlistor med sidangivelser till både Interstellarum Deep Sky Atlas och Uranometria. Jag använder huvudsakligen Interstellarum men går över till Uranometria när jag behöver ännu mer detaljer. Ibland har jag skrivit ut speciella kartor för vissa objekt.
Sedan så tycker jag att det är superviktigt att ha en sökare som man trivs med eftersom jag stjärnhoppar så långt jag kan i sökaren innan jag går över till låg förstoring i okularet (24 mm Baader Hyperion ger 63X)
Jag använder en 8×50 vinklad sökare som ger rättvänd bild, och för att sikta in den mot en startstjärna använder jag ett rödpunktsikte som sitter ovanpå den. Man ser ganska många stjärnor i den här sökaren, jag får rättvänd bild, och jag sitter i en bekväm ställning där jag lätt kan flytta ögat från sökare till okular.
Om man letar efter svåra objekt som man inte får syn på “direkt” i låg förstoring så föredrar jag faktiskt stjärnhoppning med bra stjärnkarta framför GoTo, som jag dock gärna använder andra gånger 🙂
/Torbjörn
Senaste inläggen
-
Saturnus från Fiby
svar av Torbjörn Holmqvist
-
50 Bortglömda Miror
svar av Thomas Karlsson
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
IC1848 Soul Nebulosan
tråd av Erik Carlsson
-
Cassiopeias spöke
svar av Petter Åström
-
O.B.S. Ändrat datum för Astrofotokafé med Georgios till Onsd 9/10 Kl.20 !
tråd av Bergquist Christian
-
Grodyngelnebulosan
tråd av Anders Engberg
Månadens bild i galleriet
Senaste nytt från SAAF-webben
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 184 st
Senaste 7 dagarna: 2346 st
Senaste 30 dagarna: 8701 st