Reply To: Stort pupill obs
Hej,
Tackar, om resa neröver kommer jag förbi !
( kan du testa ’big pupil ? = återkom )
Är det 1/10 PV WF är det mer än dubbla diffraktionen och är det i WF är det ändå mer än diffraktionen. Stämmer detta är det en riktigt bra spegel, och motsvarar det ditt öga är det suveränt.
I vår 30” på Bortel 3-4 har jag ändå sett potential men jag saknar ’kontrsten’ men jag tror inte det beror på varken spegel eller coating. Vi har pratat om alu men det ger ca 10% midre reflektion än enhanched ( håller bättre ) men är coatingen inte bra är alu bättre. Jag skulle i så fall testa silvering men i vårt sura klimat och utomhus, mja ( osäker )
-Hade jag ägt teleskopet själv hade jag testat silvering eller skickat den till USA på ny coating och haft teleskop innomhus och winchat upp den på flaket och åkt ut, men vi är 8 viljor i dramat. Men nu vet jag svensk väder inte alls är att lita på så skönt med stationärt. Nån natt blir det ju per år, men inte många som funkar för mig.
-Tyvärr på Öland gav den ’rätt’ dåligt resultat och ex Lasse Stefans Q har jag sett wow i den innan men där nere var det ok men lite mediokert.
Det är lätt att kunna vara sur/realist ( pga investeringen var peanuts mot köpa en ny själv för 60K ) i ett teleskop som det finns få av i världen och både Starstructure och Lockwood står högt i kurs.
Det jag gillar med teleskopet är det är så lätt och enkelt gjort men Väldigt stabilt och bra balans. Kollimering ( Glatters stuff ) vid omgruppering behövs inte ens. Dessutom är stjärnorna bra, inte alla 30” klarar det under f/4.
Jag skulle vilja ta det neråt ex Alperna och ex Edelweiss splitze på nån träff mm på ex våren och dit åker ju hardcore EU gubbarna.
Nedan Lockwood’s resa dit. Jag har obsat med Volker i Österrike ( 25” med Zambuto f/4 optik ) Reseskildring är kul och efter C-vid är man trött sitta på kammarn.
http://www.loptics.com/articles/Europe2013/Europe2013.html
-
This reply was modified 2 years ago by
Hakann.
Senaste inläggen
-
Jupiter med 2 stormar
svar av
PeterR
-
Solsystemskavalkad
svar av