Svar till: Herschel 2500 Torbjörn
De jag obsat med har haft dator med svag styrka på som knappast bländar.
Problemet… med en iphone är trixet när, eller ’om’ man måste slå på den.
Jag brukar kunna rita egna kartor hemma innan om man vet på nått ljussvagt objekt man inte vill köra telefonen, men då kräver det förberedelser, så en natt ute ( kanske att moln hoppa ) är hitta nya objekt är då suveränt enkelt med Sky Safari.
Ofta är ju dessa objekt inte så ’noga’ med ‘lite’ förstörd syn så bättre att vara på, om man fått slå på telefonen, och en fördel mot dator telefonen är i fickan. Men en som gjorde det smart var Ed Allen som kör genom datorn och har paddan på teleskopet ( Elvira, 24” f/2.7 ) Men det är ju ingen nyhet i sig, men det han gjorde var när man greppade ett handtaget kunde man röra det manuellt och när man släppte handtaget trackade teleskopet. Synnerligen genialt. Så ta in ett nytt objekt var först att se vilket läge objekt ligger på och sedan körde man dit manuellt eller med Go-To – och man såg på paddan var man var å vart man skulle, och sedan väl där kunde man köra runt manuellt mycket enkelt.
jag har sett på tracking ( bra eller säg ett måste ) att man missar lite ev rolig omgivning, och det kan ju vara en eller flera galaxer bara en bit bort. Normalt på en Go-To är en envis styrbox med pilar.
Senaste inläggen
-
LDN936 in BW
tråd av Daniel Axelsson
-
M 42
tråd av Håkan Paulsson
-
HT Cam
svar av Thomas Karlsson
-
Jupiter med nya stormen i SEB