Svar till: Teleskopträff Beddinge (Datum: 26 april, reservdag 27:e)
Så här då så kommer min lilla rapport från helgens outings.
Det var himla trevligt att sammanstråla några observatörer i Beddinge på lördagen, även om vi bara blev 3 st. Efter pizza, så åkte vi och tittade på Håkans teleskop, och sedan till Johan och hans. Sen avvek Håkan, och jag och Magnus åkte till obs-stället vid vägen upp mot Dybäcks slott (https://maps.app.goo.gl/ysHnUJEKHjh6HqKF7). Vi tyckte det var riktigt bra, det fanns plats för flera bilar, inga störande ljus mer än ljusglorior från både Malmö/Svedala och Ystad, men det är nog inte helt optimalt ändå. Jag sov i bilen på plats några timmar, och på morgonen när jag tog en liten promenad innan avfärd så kom ägaren och kollade upp mig. Han var trevlig och undrade om jag bara var där för en promenad, och bekräftade väl mest bara att nä man får ju förstås inte åka in där med bil. De har haft en del stölder och så. Men men, all in all en väldigt trevlig kväll, som jag tycker vi får göra om.
Och som sagt, min första variabel-observation. Jag ska ta och läsa på lite mer om ämnet och kanske göra fler såna. En tanke slog mig nu, kan man obsa variabler under tidiga och sena sommarmånader månne och rapportera resultaten?
Jag hade redan planerat att obsa även på söndagen, och när Fredrik hörde av sig och var sugen, så bestämde vi oss för att åka ut till Sandhammaren. Och vi fick en helt fantastisk natt tyckte jag, på ny obs-plats. Fredrik min sin 16-tummare och jag med min 8-tummare. Jag kan inte sluta förundras över hur härlig känsla det är att spendera en hel natt under en stjärnklar natthimmel, speciellt när man har en sån riktigt bra obsplats som känns båda isolerad men samtidigt öppen med låg horisont. Man har allt man behöver med sig (förutom några saker man har glömt då 🙂 ) och vädret stämmer. Det är som att alla faktorer sammanstrålar och en port till en helt annan värld öppnar sig.
Senaste diskussionerna
-
Anholt
tråd av
Hans Bengtsson
-
Z Cam
svar av
Johan Warell
-
Stora Magellanska molnet
svar av