Svar till: Rapport från Namibia
Hej Timo! Ja jag har faktiskt tänkt på detta, och på hur upplevelsen skiljer sig åt. Jag har flera gånger sett Karlavagnen uppe i norr, och den ligger upp och ner! Och sommartriangeln är också upp och ner 🙂
I går kväll var det mulet så det blev inga kvällsobservationer, men jag satte telefonen på väckning 01.50 och förberedde allt, och så gick jag och la mig tidigt.
När jag kom upp vid 02-tiden var det mest klart, med några molnbankar som kom glidande ibland men som inte direkt sabbade obsandet. Jag satte upp resedobben och körde igång.
Bland annat obsade jag NGC 6752 den fina klothopen i Påfågeln, den extremt ljussvaga planetariska nebulosan PK 299+18.01 i Kentauren, vackra M4 i Skorpionen, Nebulosan/stjärnhopen NGC 6193/6188 i Altaret: Riktigt fin med O-III filter, IC 4628 Prawn nebula: Tydlig nebulositet med UHC-filter.
På kvällen den 24:e såg jag förresten Circinusgalaxen! Den hade jag undrat över hur svår den skulle vara…svår men inte jättesvår skulle jag nog säga.
Som avslutning på natten när jag gick och la mig kl 06 lokal tid såg jag Venus, Saturnus och Merkurius gå upp i zodiakalskenet. Mäktigt!
Jag har nu obsat igenom de listor jag hade med objekt söder om -50 grader (förutom en hel del saker i Stora Magellanska Molnet) och har börjat obsa något nordligare saker, dock fortfarande sådant som jag inte kan se hemifrån.
Får se hur det blir kommande natt…enligt prognoserna skall det vara moln i början av kvällen men sedan klarna upp.
/Torbjörn 🙂
Senaste diskussionerna
-
Anholt
tråd av
Hans Bengtsson
-
Z Cam
svar av
Johan Warell
-
Stora Magellanska molnet