Solförmörkelsen sett från Öland
Hem › Observationer › Förmörkelser och ockultationer › Solförmörkelsen sett från Öland
Etiketter: #förmörkelse
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 26-08-18 11:50 av
Fredrik Silow.
-
FörfattareInlägg
-
-
13 augusti, 2026 kl. 14:00 #15503
I går hade GAF satt upp för ca 15–30 besökare att se solen via klubbens och Claes Seestars. Vi skulle även ha ett enklare riktigt solteleskop, men p.g.a. lite teknikstrul och framför allt tillströmningen fick min nya rigg stå oanvänd. Vad var det som hände?
GAF har sedan 2012 samarbetat med insektsforskningsstationen St. Linné i Skogsby, söder om Färjestaden, pga logistik, inte bästa mörker men nära bron, facilitet och en utmärkt föreläsningssal med en stor kanon (tyvärr inte tillgänglig igår). Så även igår, Claes M och undertecknad hade satt upp 4 skärmar kopplat till de två Seestar:en, skyddade från solljus för bästa kontrast i bagagen på två bilar. Bortsett problemen med min rigg samt intermittenta moln (sista 20 min försvann ner bakom en molnbank) var det en helt lyckad kväll, 6 -7 medlemmar som försökte svara på frågor from +600 besökare/+300 bilar.
Ett helt otroligt astroevent, ingen som klagade på att de inte fått se förmörkelsen. Att använda dator-/tabletskärmar var en fullträff, vi får fundera på att använda monitorskärmar och inverters om vi skall göra om det, t.ex. om T Coronae Borealis lyser upp.Attachments:
-
13 augusti, 2026 kl. 16:11 #15509
Fantastiskt bra jobbat Lars och alla GAF:are! 500–600 besökare verkligen galet bra. Kul!
Jag kan också tipsa om en sak jag slängde ihop för en privat sista-minutenvisning här i Lund: jag hade solfilterfolie i stora ark till övers, som jag monterade i stora tavlor på studiostativ – då kunde man stå 10–20 pers och titta på solen igenom dessa A2-ark mot himlen då även en stor svart pannå runtom som skuggade lite extra.
/Fredrik Silow
Ordförande i SAAF
ordforande@saaf.se—
Meade Light bridge 16″ Dobson · Meade 12″ RCX400
Celestron 8″ SCT StarBright XLT · TS Newton 150/750 Photon
Sky-Watcher Skymax 127 MAK · TS AP 70/420 ED Carbon
Lunt LS35T Ha · TS 20×80
Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42Attachments:
-
13 augusti, 2026 kl. 23:40 #15516
Snygg lösning, Fredrik, var fick du tag i så stora ark, Baders är ju bara A4.
-
14 augusti, 2026 kl. 15:33 #15517
Jag köpte dessa för längesedan, kanske 10–13 år sedan. Kommer inte riktigt ihåg när eller av vem, men det kan ha varit av Mats Y via hans förra kneg. Jag ska höra med honom om det var så och om de fortfarande går att få tag på. Oavsett har han nog möjlighet att fixa, om de finns.
/Fredrik Silow
Ordförande i SAAF
ordforande@saaf.se—
Lunt LS35T Ha · TS 20×80
Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42 -
15 augusti, 2026 kl. 03:28 #15525
Kul Fredrik!
Jag besökte Island den 31 maj 2003 för att bevittna en ringformig solförmörkelse. Då råkade jag se vid landsvägen ett dussin observatörer som stod och tittade på solen rakt genom ett enormt mylar-filter?! Det var stort som ett lakan, alltså A-1 (minus -1), eller A-2! Det var så morsomt att se en halv by obsa solen i en grupp samtidigt. 🙂
Jag hade sedan turen att själv se den annulära eklipsen utanför Olafsfjördur med egna medel!
/Timo K
-
18 augusti, 2026 kl. 11:50 #15580
Timo, jag hittade till slut solfilterfilmen: här är den jag köpte för många år sedan, och här har du det där ”lakanet” du refererade till, kanske?
Baader har alltså solfilterfilm på rulle, och stora dessutom. Nu refererar jag till Astroshop här, men de går att köpa från Mats på Astrotec också.
Och ja, dessa är mylarfilmer…typ – mylar är ju själva plastfilmen i sig, som i sin tur är metalliserad på båda sidor. Kanske bör tilläggas att Baaders nya AstroSolar-solfilter är inte vanlig mylar. De beskriver att: ”… den är specialtillverkad med en tjocklek på endast 0,012 mm, en optisk kvalitet som är jämförbar med högkvalitativa planparallella glasfilter. Materialet är inte vanligt ”Mylar” och har utvecklats för särskilt hög jämnhet och optisk renhet.”
I samband med solobservation är skillnaden viktig för den som undrar: vanlig Mylar (som dessutom eg är ett registrerat varumärke av urspr. DuPont och numera av Mylar Specialty Films) som ibland finns med en metalliserad silveryta är inte säker som solfilter. Filmen måste vara särskilt tillverkad och dokumenterad för direkt observation av solen, som ex Baaders. Så om någon googlar Mylar dyker det upp mylarfilmer som är metalliserade men som alltså inte duger för solobservationer alls. Jag ska korrigera våra beskrivningar i SAAFs material också för det står inte helt tydligt där vad som gäller, om jag minns rätt.
/Fredrik Silow
Ordförande i SAAF
ordforande@saaf.se—
Lunt LS35T Ha · TS 20×80
Celestron 15×70 SkyMaster Pro ED · NN 8×42
-
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Drakens röda dubbel
tråd av
Hans Bengtsson
-
Studie av flarestjärnor
svar av
davhei
-
SDST – Video
tråd av
Claes Martinsson
-
Supernovan SN2026aaiv
svar av
Arvid Emtegren
-
M27 med LRGB+Ha+OIII
tråd av
Peter Folkesson
-
Supernovan SN2026aaiv
svar av
timokarhula
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
SN2026aaiv i NGC 7331
svar av
timokarhula
-
Skywatcher 80 ED ota
svar av
BjornL
-
AAVSO, hemsidan
tråd av
Hans Bengtsson
-
NGC 7640
tråd av
Gabriel Wiklund
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste bilderna i forumet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Partiell solförmörkelse och Perseider 12 augusti 2026!
- Dags att anmäla sig till Sagittarius 2026!
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 3 st
Senaste 7 dagarna: 425 st