Svar till: Western Australia DS-expeditionen 2025
Jag håller på och analyserar mina observationer från Down Under. Det tar tid men är givande och bringar överraskningar. Jag är framme vid 24/25 mars, den sjätte natten. Jag blev förvånad när jag kollade upp galaxen NGC3402 i Hydra. Inget Herschel 2500-objekt men den var plottad på min Megastar-karta så jag blev nyfiken. Galaxen var mycket svår att se. Det visade sig att objektet inte alls är en NGC-galax utan är istället katalogiserad bara som PGC 32444. Andrew Ainslie Common råkade år 1880 göra en duplicerad observation av den närbelägna (11 bågminuter SE) NGC3411 som är ett Herschel-objekt. RNGC gjorde ett misstag och jämställde NGC3402 med PGC 32444 och inte med NGC3411. Även Uranometria atlasen mm gör samma misstag och kallar galaxen för NGC3402. NGC3411 såg jag som ljusstark, ganska stor, rund och hade en ljussvag stellär nucleus. Den blev förresten den sista av de 53 Herschel-objekten i Hydra som jag loggat.
Det intressanta med PGC 32444 är att den är den ljussvagaste galaxen som jag sett hittills med 10-tums apertur. Simbad anger B-magnitud 16.19. Kan det vara möjligt? Med tanke på att det är en elliptisk galax kan man i regel subtrahera med 1.0 för att få en ungefärlig V-magnitud, dvs 15.2. Det är då inte omöjligt för jag hade ringat in två närbelägna fältstjärnor av V=15.45 och V=15.31. Galaxen är mycket liten, diameter 0.26 bågminuter enligt Simbad. Såg dock PGC 32444 som något utbredd med 150x förstoring.
Harold Corwin som är en NGC/IC-detektiv, har kollat upp alla objekt med historiska, problematiska identifikationer. Han skriver: I doubt, however, that even a observer of [Andrew Ainslie] Common’s experience using his 36-inch reflector would be able to dig [PGC32444] out. (!) 🙂
Det var (dittills) den bästa natten i Wicherina och min SQM-L mätare visade medianvärdet 21.72.
/Timo K
Senaste diskussionerna
-
Anholt
tråd av
Hans Bengtsson
-
Z Cam
svar av
Johan Warell
-
Stora Magellanska molnet