Svar till: Western Australia DS-expeditionen 2025
Jag har ju bara varit down under 1 gång och hade väl läst på lite om eye candy och Jewel box lockade mig dit, men en anekdot.
( Hans ) hade ett observatorium bara nån km från där jag bor/bott hela mitt liv och han var från Stockholm men jobbade i Borlänge men på nåt sätt byggt just där (?)
Jag träffade honom i Mariestad.
Han skulle hjälpa mig obsa men dog dock i cancer lite senare, men på nåt sätt kände han folk från Siding Springs.
Jag köpte en original bild (negativ) på Mariestads träffen från Siding Springs då de kartlade himlen och en Dalkarl sålde ur dödsboet.
Men det som drog mig till down under var ’The Dock’ jag träffade i natten på Stellafane 2016 och han hörde hur jag snackade med legenden Glatter och han ville höra om min astro resa till Marocko.
Dock hade en 24” Zambuto i ett DSM från Peter och han sa : du ska på Ozsky.
Jag kommer ihåg de klassiska stjärnorna jag såg första natten down under med Hadar och direkt vid träffen på första kvällen vid mörkret innan träffen startade var jag ute direkt med Zeissen och en doktor från Colorado var ute med sin kikare lika ’ivrig’….
Jag skrev nog en hel del om resan på gamla forumet.
Även om det fanns 25 och 30 tum använde jag mest 18 tum på f4.5 eftersom lättare att swinga dom.
Det fanns en Zambuto spegel och jösses va bra den gjorde sig med Nikonen och det har varit uppe med John om det på CN flera gånger och jag fick folk i USA byta ut Ethosen till HV.
Som du sa Eta var magiskt ( brun-rosa ) med Nikon och min Zeiss på juvelen.
Kikarn gjorde sig otroligt bra på det objektet. Zeiss kan slipa glas och med en outstanding coating.
Det var en gubbe där Tony en gammal advokat ( skysafari co founder ) i teamet som hade varit med länge och han satt på en stol bredvid och ofta guidade mig.
Han hade väl sett det mesta och tyckte nog att det var bara kul höra hur jag suckade nöjt när jag kom fram.
Kommer ihåg hur han sa åt mig från stolen att komma till ’the cigarr’ ( på Australien slang ) ren starhop alltså direkt guidad !
Men hitta objekt där nere är ju ett nöje med alla south klassikerna.
Jag har inga tips mer än ’enjoy’ men Timo är ytterst kunnig och top gun member.
En som höll på med faint stuff i Oz teamet var Andrew som visade mig flera svaga objekt och hade ju namngivit flera dessutom.
Men som jag sa då var det eye candy som gällde.
Men kolla om ni kan hitta Murrell 1.
Faint stuff kom in mera pga Lowery lite senare för min del.
En annan anekdot från resan var samma dag som jag kom hem ringde jag Zambuto i USA och beställde en Quartz 18” på f4.
Iden var obsa ensam i outback och Peter skulle bygga chassit och jag spegel cellen dito.
Nu äger Mel i Mellbourn det instrumentet.
Iden var sen ta det till La Palma/Athos.
Men vi vet alla vad som hände i världen och några resor gick ju inte så jag fick ett bud och la om planerna till bigg app på LaPalma.
Blev ett mellanspel på 30” men klubbliv passar inte min agenda så LaPalma kvarstår som ide med en astrocamp och Baldy vill slipa en 36”.
-
Det här svaret redigerades för 2 veckor av
Hakann.
-
Hakann.
-
Hakann.
Senaste diskussionerna
-
C/2025 F2 (SWAN)