Reply To: Hjälp att identifiera några av grannarna till Flaming star
Petter:
Det finns en rad olika metoder för att identifiera ett objekt på ett foto. Jag använder mig av ett sätt som är oberoende av nedladdade appar eller program eller ens dator. Behöver bara mobilen och tillgång till nätet. Lite onödigt omständligt kanske men fungerar hundraprocentigt säkert.
För egen del fotograferar jag aldrig himlen, utan det jag skriver nu avser bilder som andra tagit och som finns på nätet.
De sidor jag har som ikoner i mobilen är:
AAVSO Variable Star Plotter (VSP).
VizieR.
DSS Plate Finder.
Först behöver jag koordinater för något känt objekt på fotot, t ex M38. Kan googlas fram. Sedan skriver jag in dessa koordinater i VSP och väljer rimligt stort utsnitt.
Genom att jämföra hur någon tydlig stjärnfigur ligger på fotot med hur den ligger på VSP förstår jag hur norr ligger på fotot. Vid behov roterar jag fotot så att norr blir ungefär uppåt. Tar ett klipp av det roterade fotot och sparar i mobilen.
Sedan ändrar jag koordinaterna i VSP så att jag hamnar allt närmare objektets position på fotot. Det kan ta några minuter att zooma in till så noggranna koordinater som behövs. Ju mera exakt man är, desto enklare blir nästa steg.
Nu blir det VizieR. Det är en fantastisk resurs som innehåller i stort sett alla kataloger som någonsin publicerats för objekt utanför solsystemet. Man skriver där in de ungefärliga koordinater man fått via VSP. Ju mera exakt man varit där, desto mindre radie kan man välja i VizieR, desto färre ovidkommande objekt får man med.
VizieR ger nu namnet för objektet samt exakta koordinater. Dessa koordinater använder man nu för en ny omgång med VSP. Man väljer där önskat utsnitt och att ta med DSS-bild. Som rubrik kan man skriva in objektets namn för att allt ska bli snyggt och prydligt.
DSS Plate Finder kan bli nästa steg om man vill ha mera detaljerat foto i önskad färg (rött eller infrarött eller blått). Man kan skriva in antingen objektets namn eller koordinaterna. Som typ anger jag alltid Inline-GiF. Sedan tar jag ett klipp och sparar i mobilen. Redigerar klippet så att onödiga saker försvinner.
Med appar och planetarieprogram osv går det säkert att snabba upp det hela. Men jag har fortsatt att använda samma metod som jag gjort i många år, och om det tar några minuter längre tid än nödvändigt så spelar det ingen roll för mig. Viktigast är att det alltid fungerar och ger helt säkra resultat.
VSP:
VizieR:
https://vizier.cds.unistra.fr/viz-bin/VizieR
DSS Plate Finder:
https://archive.stsci.edu/cgi-bin/dss_plate_finder
-
This reply was modified 1 week ago by
Hans Bengtsson.
-
This reply was modified 1 week ago by
Hans Bengtsson.
-