Reply To: Kometen C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS)
Äntligen fick jag syn på komet C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) på kvällstid (jag hade sett kometen med teleskop den 7 mars då den var av mag 12.3). Hittade den ikväll klockan 18:44 först med 10×50 (komethöjd 14°, solhöjd -8°) sedan med 19x och 75x med min 12cm refraktor. Komans kärna såg ut som en suddig, gulaktig stjärna, ca 20″ bred (DC=8) och därifrån stack det ut en kort, ljusstark, parabelformad svans. När det mörknade på blev svansen mycket tydlig och den försvann utanför kikarens synfält (6°.5).
18 minuter senare ser jag med blotta ögat den raka svansen innan jag ser komethuvudet! En halvtimme senare såg jag svansen som längst, 9° mot PA 70° (komethöjd 7°.7, solhöjd -14°). Detta trots att den 95% upplysta månen störde. Skattade kometens magnitud till 2.0 med hänsyn tagen till extinktionen. Det är den sjunde ljusaste kometen av de 273 kometapparitionerna som jag sett. Den var ju förstås betydligt ljusare för några kvällar sedan. Med kikaren och refraktorn syntes klothopen M5 i samma synfält ovanför Tsuchinshan-ATLAS. Jag kunde följa kometen fram till klockan 20:16 (komethöjd 2°.4).
/Timo K
-
This reply was modified 3 months ago by
timokarhula.
Senaste inläggen
-
Solsystemskavalkad
svar av
Thomas Karlsson
-
NSV01161
svar av