Vidvinkelfoto med ZWO ASI 585MC
Hem › Astrofotografering › Astrofotoutrustning › Vidvinkelfoto med ZWO ASI 585MC
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 26-01-15 21:32 av
Björn Claremar.
-
FörfattareInlägg
-
-
6 januari, 2026 kl. 23:42 #13952
Hej!
Jag har en ZWO ASI585MC (utan kylning) och vill gärna få lite vidare fält.
Jag var nära att klicka hem ett ASI-objektiv 2,8 mm – 12 mm när jag kom på att fokus inte kommer att stämma. Tillbehöret Adapter T2 / C-Mount kanske är svaret men jag hittar inget som bekräftar att det blir rätt. Objektivet har enligt info CS-mount vilket är förvirrande.
>Saxat från Cloudynights: CS mount lenses will not work with the 585MC and many other cameras. The reason being that CS mount lenses are designed to be mounted 12.5mm away from the sensor, The 585MC would put the lens 17.5mm away and won’t come to focus
>For 17.5mm backfocus you need a C mount lens, They look the same and have the same thread,
>You can use a C mount lens on CS mount camera by adding a 5mm spacer.
Hänger inte med helt…
Kanske nån har erfarenhet?
Med vänlig hälsning, Björn
-
13 januari, 2026 kl. 08:40 #13989
Hej,
Din kamera verkar vara av c-mount type (17,5 mm FFD) så jag skulle säga att det objektivet inte är kompatibelt då det har det kortare 12,5 mm FFD.
Kan den här videon hjälpa dig? https://www.youtube.com/watch?v=082JUcSNmLw&t=50s
Titta bara på det som gäller den vänstra delen som gäller för din kamera (fram till ca 33 sek) för sedan tycker jag att han möjligtvis rör till det en aning.
/*Peter R
-
Det här svaret redigerades för 1 månad av
PeterR.
-
Detta svar redigerades för 1 månad av
PeterR. Anledning: Jag har tagit bort ett klipp jag hade tagit från Google som var AI genererat och som kändes direkt felaktigt
-
Det här svaret redigerades för 1 månad av
-
14 januari, 2026 kl. 00:03 #13993
Begreppen är lite förvirrande, men det handlar om avstånd mellan sensor och närmaste glaset på linsen för att ljuset ska sammanstråla på sensorn, inte framför eller bakom.
Lins med 12.5 mm backfocus passar en kamera där sensorn hamnar 12.5 mm från glaset. Din kameras backfocus är 17.5 mm. Som du mycket riktigt påpekar kommer inte ljuset sammanstråla på din sensor utan 5 mm framför sensorn – närmare glaset vilket ju inte fungerar.
Åt andra hållet hade fungerat för då hade du kunnat flytta ut linsen med en förlängare.
Om din kamera har en tilt-plate som är möjlig att demontera så är det inte omöjligt att du kan korta avståndet – jag har en kamera med två backfocus beroende på om jag använder tilt plattan eller ej.
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera -
15 januari, 2026 kl. 21:29 #13997
Tack till er båda!
Min förhoppning var att en adapter skulle lyckas få in linsen så att säga på lagom avstånd i alla fall men jag ser nu att skyddsglaset (längre in) och den svarta plattan ligger på som ni säger på kanske 12,5 mm avstånd.
Jag fick till slut svar från ZWO själva där supportkillen fick återkomma senare efter snack med kollegor. Idag fick jag svaret också från dem att det alltså inte går!
Men när jag tittade runt blev jag glad att det finns så mycket utbud ändå med C-mountlinser. Eftersom jag aldrig haft en systemkamera vill jag använda astrokameran jag har och egentligen täcka spannet 10-120 mm brännvidd (teleskop med 240 mm och uppåt har jag).
Kan jag anta att med Adapter T2 / C-Mount så öppnas hela den C-mount världen för mig?
Med vänlig hälsning, Björn
-
15 januari, 2026 kl. 21:32 #13998
Omegon-objektivet har jag frågat Astroshop om då det står CS-mount i texten men C-mount på titeln!
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Astroöl i Lund
svar av
Magnus Larsson
-
Polstjärnan
tråd av
Bergquist Christian
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
-
NGC 4490 & 4485
tråd av
Gabriel Wiklund
-
Orions bälte
svar av
Gabriel Wiklund
-
V0718 Tau
svar av
Tomas Wikander
-
M33
tråd av
goranstenberg54@gmail.com
-
M45
tråd av
-
IC63
tråd av
-
NGC2264 Julgransklustret
tråd av
Lars Anmark
-
NGC 2985
tråd av
Gabriel Wiklund
-
Projekt m31 Andromeda
svar av
astroalex
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste bilderna i forumet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
- Årets första variabelmöte 12 mars – välkommen alla SAAF-medlemmar
- Värmland Star Party 2026
- Apertur blir SAAF:s nya medlemstidskrift!
- Telescopium nummer 4 2025 snart ute – 93:e och sista numret!
- Observationsbeställningar – nytt sätt att ta bilder med fjärrteleskopet
- Telescopium nr 3 2025 ute snart!
- Årsmöte 2025
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 18 st
Senaste 7 dagarna: 269 st
Senaste 30 dagarna: 1109 st