Två astro-forum som konkurrerar med varandra?
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 22-09-04 13:04 av Björn Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
3 september, 2022 kl. 15:59 #1388
Hej!
Jag vet inte om detta redan har diskuterats någonstans, men kunde hitta någon info.
Det är möjligt att jag har missförstått turena runt astro-forum med tanke på allt som hänt med astronet.se och dess långa down-time.
Jag trodde att SAAF skulle ta över driften av astronet, men nu verkar det som om vi har 2 forum istället.
Är detta verkligen optimalt för svenska amatör-astronomer? Eller jobbas det på någon lösning som jag kanske inte känner till?
Mvh Björn
- Detta ämne redigerades för 2 år av Björn Karlsson.
-
4 september, 2022 kl. 11:38 #1408
Hej Björn!
Precis så — intentionen är absolut inte att ha två konkurrerande forum.
Intentionen är att ge alla oss amatörastronomer i landet ett efterlängtat driftsäkert forum baserat på modern kod.Som du nämner har Astronet haft mycket down-time de senaste åren. Till slut kraschade det helt.
Efter många försök att hitta en lösning där vi kunde rädda Astronet från grunden och lägga det på driftsäkra servrar, insåg vi att kod och databaser var för gamla och att forumet aldrig skulle låta sig resas som en fågel Fenix.
Därför beslutade vi precis innan sommaren att vi måste ta fram ett nytt forum. Och det snabbt.
Nattmolnet föddes.Tack vare att vi lanserade ny stabil väg framåt, kunde vi parallellt fortsätta försöka hitta en bra lösning med de gamla databaserna i Astronet.
Nu ligger Astronet uppe igen och är sökbart för gamla trådar och bilder. Robert Wahlström har gjort ett fantastiskt arbete. Det är dock inte ett fullt fungerande forum.
Min förhoppning är att vi kan integrera alla gamla trådar, inlägg och data från Astronet i Nattmolnet. Eller åtminstone göra dem sökbara.
Astronet är nostalgi för många av oss, ett stycke svensk amatörastronomisk historia.
Men nu måste vi blicka framåt.Det kan vi tack vare Nattmolnet!
-
4 september, 2022 kl. 13:04 #1410
Hej Fredrik!
Tack så mycket för din förklaring.
Hoppas att det löser sig så småningom med integration av all historisk data vi har på astronet.
Och tack för det arbetet ni har lagt ner på att skapa ett nytt forum.
Mvh Björn
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Jupiter med nya stormen i SEB
svar av PeterR
-
ngc 1169 och “grannar”
tråd av wimvb
-
HT Cam
svar av Hans Bengtsson
-
LDN936 in BW