SU Tau på väg neråt! Stort ”dimming event”.
- Detta ämne har 28 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 23-04-28 11:18 av Hans Bengtsson.
-
FörfattareInlägg
-
2 april, 2023 kl. 10:10 #4170
Ett möjligt avtagande hos SU Tau, en berömd R Coronae Borealis-stjärna, rapporteras från Japan. Vi vet ännu inte ifall det handlar om ett storskaligt ”fading event” eller bara är ett tillfälligt ryck i ljuskurvan.
Tidsserier (särskilt i flerfärg) skulle förstås vara väldigt intressanta att se. Avtaganden hos SU Tau kan ske mycket snabbt, och det är inte ofta som sådana har följts i detalj med moderna fotometriska metoder, i den mån det någonsin har skett.
- Detta ämne redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
2 april, 2023 kl. 22:07 #4197
Observerade SU Tau alldeles nyss, 2 apr 1941 UT och skattade den visuellt till 11,0.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
3 april, 2023 kl. 00:43 #4202
Jag kollade också SU Tau, klockan 20:28 UTC den 2 april. Fick också magnitud 11.0. Så den har avtagit i ljusstyrka under de senaste dygnen.
-
3 april, 2023 kl. 06:41 #4203
Hans, hur får du uppdateringar från de japanska nätverken?
Registrerade mig för utskick från vsnet för ett par år sedan men har inte fått någonting. Vsnet-sidor jag ser kopplade till Kyotos universitet verkar dåligt uppdaterade. Men jag kan ju också kolla på fel plats!
/David
3 april, 2023 kl. 09:25 #4204
VSNET:
Jag kollar manuellt då och då i mobilen på detta ställe:
Där väljer jag senaste månaden i menyn under ”Month”. Det var det sätt jag hittade som alltid fungerar. Minns att jag testade några andra varianter som gav felmeddelanden.
Japanska upptäckter brukar snabbt hamna här:
http://www.cbat.eps.harvard.edu/unconf/tocp.html
CVNET är också bra:
https://sites.google.com/site/aavsocvsection/Home
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
-
3 april, 2023 kl. 09:43 #4207
Tack Hans!
/David
3 april, 2023 kl. 15:53 #4214
Det har nu kommit in två mätningar (CV och TG) från Gary Poyner i AAVSO-arkivet, de gjordes den gångna natten (2-3 april). Dessa ger 10.9 respektive 11.1. Så våra skattningar som gav 11.0 får sägas ligga perfekt.
För ganska precis två år sedan hade SU Tau sitt förra stora avtagande, ljusstyrkan sjönk då med ca 0.2 magnituder per dygn, från 10.5 till 13.5 under loppet av ca 15 dygn.
-
3 april, 2023 kl. 23:00 #4216
Hej!
Jag prenumerar på vsnet-alerts, där kommer en massa som händer – lite för mycket ibland…
Här är gårnattens obsar av SU Tau från MW-teleskopet i Oria. Ganska stilla…
Magnus
Attachments:
-
4 april, 2023 kl. 09:55 #4220
Jag gör som Magnus, prenumererar på vsnet-alert. Det kommer ibland lite för mycket och ofta om stjärnor långt bortom räckhåll för instrument eller observationsplats (fel sidan av jordklot t.ex.). Men då och då kommer något bra vid rätt tidpunkt. Det handlar om att tolerera att det kommer 10-15 mejl om dagen … 🙂
Se information på: http://www.kusastro.kyoto-u.ac.jp/vsnet/information.html
Skicka sedan ett mejl till ” vsnet-adm at kusastro.kyoto-u.ac.jp” med meddelandet (och kanske också ämnet): SUBSCRIBE vsnet-alert din@epostadress.com
Lycka till
-
4 april, 2023 kl. 10:18 #4221
Tack! Det var så jag trodde jag gjorde för ett par år sedan men något blev uppenbarligen fel. Samtidigt, kanske blir det lite väl spammigt i inkorgen med över tio mail om dagen. Jag tror jag testar att manuellt gå in för att få uppdateringar och se om det känns tillräckligt.
/David
4 april, 2023 kl. 10:47 #4222
Vilken fin fotometri av SU Tau!
Avtagandet sker just nu inte riktigt med 0.2 mag/dygn (som det gjorde förra gången) men med mer än 0.1 mag/dygn vilket är rätt snabbt. De fyra kurvorna nedan visar de fyra våglängderna separerade, 2 dygn i x-led och 0.3 mag i y-led.
Finns det nu full BVRI-uppsättning på Oria? Förstår av resultaten att så måste vara fallet. Fantastiskt bra!
Attachments:
-
4 april, 2023 kl. 12:17 #4229
Hej!
Yes, UBVRI finns i Oria, plus ett StarAnalyser 200 gitter, som vi dock inte hunnit använda så mkt.
Magnus
-
4 april, 2023 kl. 13:04 #4230
Aha, det finns även U-filter i Oria. Har det använts någon gång? Finns nog inte så många variabler där jfr-stjärnorna har U-magnituder i AAVSO-sammanhang?
När jag började med astronomi talades det alltid om UBV-fotometri. Sedan tillkom RI och det blev UBVRI-fotometri. Men åtminstone inom amatörastronomin har U nästan försvunnit och vi har BVRI-fotometri istället.
—- Genom att visuellt jämföra hur mycket linjen i de fyra diagrammen för SU Tau lutar, kan man (utan att räkna på det) se om färgen förändrats mellan de två obs-sessionerna.
Lutningen tycks vara ungefär densamma, inom felmarginalen, i de fyra färgerna. Så någon signifikant färgförändring har knappast skett, och det kan man heller inte förvänta sig på så kort tid.
-
4 april, 2023 kl. 22:29 #4232
Obsade SU Tau ikväll 4 apr 19:40 UTC och skattade den till 11.1. Tyckte den var aningen ljussvagare än när jag obsade den för två kvällar sedan, men verkligen ingen stor skillnad.
/David
6 april, 2023 kl. 21:00 #4250
Magnus senaste serie av SU Tau, från natten 5-6 april, tyder på att avtagandet nu går aningen långsammare. Det kan möjligen tyda på att minimet inte kommer att bli särskilt djupt. Men det återstår att se.
Diagram med räta linjer (V-magnitud) bifogas.
SU Tau upptäcktes av Annie Jump Cannon år 1908, och samma år publicerades den första beskrivningen av stjärnan, se klipp nedan. Redan då misstänktes att SU Tau liknar R CrB.
Attachments:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
SH2-155 Cave Nebula
tråd av Mårten Frosth
-
Observatorie bygge 2024
svar av Jonas
-
Saturnus 2024-10-04
svar av Johan Warell
-
M31