MU Cam
- Detta ämne har 42 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 24-05-16 19:30 av Thomas Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
8 maj, 2023 kl. 16:48 #4690
Hej!
Ja det ser väl ut som att den är lite ovanliga (för den här stjärnan) low state är på väg att ta slut, och därmed går väl min obs-serie också mot sitt slut. Notera dock att det är C-obsar jag gör. Står de som Vi SVO?
Magnus
-
8 maj, 2023 kl. 19:00 #4693
När jag kollar lite närmare på kampanjinformationen (se klipp) så verkar det rätt tydligt att stjärnan nu gått från ”low state” till ”high state”. Det innebär att fortsatta mätningar önskas även ”some time after” övergången, exakt hur länge specas inte.
SVO saknar varianten CV, sådana mätningar går in som V. Men jag tror inte det spelar någon större roll. När det gäller stjärnor som inte är påtagligt röda kan man nog säga att CV är samma som V. Skillnaden är förmodligen försumbar i detta fall?
Attachments:
-
8 maj, 2023 kl. 20:12 #4695
Hej!
Ja, poängen med den här kampanjen, som alla CBA-grejer, är ju perioder, inte magnitud som sådan. Så det spelar mindre roll om det tolkas som C eller V, även om det skulle vara nån tiondels skillnad – svängningarna påverkas ju inte.
Ja, jag fortsätter tills Enrique från CBA säger att vi är klara. Det ska bli jättekul att åka till variabelmötet i Barcelona om några veckor och kunna prata mer om detta live. 🙂
Magnus
-
10 maj, 2023 kl. 11:25 #4709
Verkligen mycket positivt att variabelsektionen får en representant på Barcelona-mötet!
Kombinerar du trippen dit med en semester eller blir det bara under mötesdagarna du stannar där?
Blir MU Cam en särskild punkt på dagordningen?
Mycket man är nyfiken på!
-
10 maj, 2023 kl. 11:50 #4710
Hej!
Nja, jag kommer dit från en veckas semester i Portugal 🙂 Så det blir bara för mötet. MU Cam är inte på programmet (som är rätt spännande!) men de här CBA-människorna är där, så jag hoppas det blir tillfälle att prata om det här lite mer.
Rapport kommer när jag landar hemma!
Magnus
-
11 maj, 2023 kl. 17:50 #4720
En intressant video, några år gammal, där projektledaren Aarran Shaw berättar lite om sig själv och om intermediära polärer och även kommer in på lågnivå-fasen:
MU Cam har nu lämnat lågnivån (V ca 15.2-15.3) och gått in i sin vanliga högnivå (V ca 14.8), vilket framgår av nedanstående uppdaterade kurva baserad på Magnus mätningar.
Attachments:
-
14 maj, 2023 kl. 12:48 #4744
Angående detta med CV och V som vi haft uppe tidigare i tråden … jag ser nu att dina CV-obsar faktiskt ges som just CV (och inte V) när man i SVO väljer ”Sök obsar”. Vet inte riktigt hur det hänger ihop, i det manuella inskrivningsformuläret finns inte varianten CV, inte heller när man skapar diagram.
-
14 maj, 2023 kl. 19:11 #4746
I SVO finns begreppen “band” och “filter”. Kanske förvillar det mer än hjälper, men tanken var att minska antalet val i t.ex. Rita Ljuskurva-bilden. Band är ett övergripande begrepp som är kopplat till ett eller flera filter. Bandet V är t.ex. kopplat till filtren V, CV, pv och V(PV). Det innebär att när man gör en ljuskurva och väljer “Visa endast obsar av typen: V” är det bandet V man valt och får då med alla obsar med de filter som är kopplat till det bandet.
-
14 maj, 2023 kl. 22:06 #4747
Det låter bra!
Vad jag inte tidigare tänkt på är att man under ”Registrera egna obsar” kan välja CV (jag har aldrig gjort det för egen del!) och att man även får CV-flaggan när man väljer ”Sök obsar”, men att samma obsar blir V när man ska rita diagram. Se klippen nedan.
Men jag tycker det är helt OK som det är nu. Och jag har nu lärt mig hur jag ska se om V-obsar är CV (genom att använda ”Sök obsar”).
Edit:
Nu har Thomas ändrat i rita-diagram-delen så att det i listorna där i förekommande fall anges CV (och inte V). Jätteutmärkt!
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
31 maj, 2023 kl. 11:57 #4969
Magnus, jag vet inte om du lagt märke till det, men sen MU Cam kom in i sin starkare fas har perioden på 0.01477 nästan helt försvunnit. Fram till 27/4 är den ungefär lika stark som rotationsperioden på 0.01374, men från 2/5 och framåt nästan osynlig.
-
31 maj, 2023 kl. 13:06 #4970
Hej!
Nope, inte noterat (haft för mycket) – men spännande ju! Jag hade hoppats bli lite klokare på det här objektet på mötet i Barcelona, men tyvärr var ingen av dem som drivit kampanjen där. Intressant är det i alla fall!
Magnus
-
31 maj, 2023 kl. 20:05 #4973
En snabbkoll i SVO visar just det som Thomas skriver, se diagram nedan.
Översta diagrammet använder perioden 0.01477248 för lågnivådygnen 2 mars – 27 april. Ger tydlig träff.
Mellersta diagrammet använder samma period för högnivådygnen 2 maj – 31 maj. Ger ingen synbar träff.
Nedersta diagrammet använder halva denna period för högnivådygnen 2 maj – 31 maj. Tycks möjligen ge träff? Åtminstone jämfört med mellersta diagrammet …
Sedan finns det förstås också möjligheten att längre periodicitet påverkar hur träffarna ser ut.
Attachments:
-
16 maj, 2024 kl. 19:30 #8347
Magnus Larsson har gjort tre nya tidsserier av MU Cam nu i maj. Stjärnan är fortfarande i sin högre nivå där vi lämnade den för ett år sedan. Se medelmagnitud SVO . I sin lågnivå var ljusstyrkan runt magnitud 15.3 medan den högre nivån har genomsnittet 14.8.
Det vi upptäckte förra året verkar fortfarande gälla. Vid övergången från lågnivån till högnivån försvann den så kallade beatperioden nästan helt. Denna är fortfarande svag i de nya serierna. Däremot syns rotations- och omloppsperioden fint. När stjärnan var i sin lågnivå var amplituden för rotations- och beatperioden ungefär lika starka.
Nedan är tre länkar till SVO för Magnus senaste tre serier och de olika perioderna som stjärnan har.
Fasdiagram omloppsperiod
Fasdiagram rotationsperiod
Fasdiagram beatperiod -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro