LaPalma December 2022
- Detta ämne har 48 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 22-12-31 15:27 av Hakann.
-
FörfattareInlägg
-
23 december, 2022 kl. 17:10 #2504
Jag vill lägga in en till bild från Aladin om 459 som visar lite mer referens stjärnor ( eftersom jag fick påbackning om ha en otydlig bild därifrån, se ovan )
Helt klart finns galaxen enl bilder så det är inget misstag.
Så det duger inte med SQM 21.5 Bortle 1-2 och 20” men rapport kommer om grannen ser den i 25”. Han är erfaren observatör från Tyskland. Tyckte han sa han sett 450 st planitarier mm.
Attachments:
-
23 december, 2022 kl. 17:15 #2506
Grannen såg 459 igår och Lasse såg den med. Faint i 25” men syntes. Jag hade besök av ett Tyskt par jag visade lite div så jag missade den. Det är moln på väg in så vi får se hur kvällen blir.
Idag blev det ett besök på Roque.
Attachments:
-
24 december, 2022 kl. 21:00 #2513
Julmiddag med pepparstek å Vega vin var gott men det är lite molnligt så vi får se nu ang obs..
Det ska bli klart på sen natten så efter 4 nätter nu (nära 6 nu totalt ) funderar jag på ta natti och gå upp kl 5 och se bla Omega clustret istället.
I morgon verkar det kört så oväder med regn kommer kl 21.
Bild på 20” och 25” redo för natten.
Attachments:
-
25 december, 2022 kl. 09:52 #2525
God Jul på er där nere!
Det var intressant att höra om NGC 459. Inte så konstigt att jag inte lyckades se den med 12″ då. Det finns gott om ljussvaga objekt. Ett färskt exempel för min egen del är stjärnbilden Väduren där det finns 27 Herschelobjekt varav jag lyckades se 19 med 12″, dvs 70%.
Det skall bli intressant att läsa om era fortsatta aktiviteter på La Palma.
/Torbjörn 🙂
-
25 december, 2022 kl. 20:34 #2528
Idag har det varit regn på ön och nu kl 19.30 är det fullt regnade och det blir lika i morgon. Vi lämnar Athos Tisdag förm.
Överlag bra nätter fast mörkret har varit kring 21.45. Seeingen bra överlag fast klarheten luften inte super. Men utan vind, utan fukt ovh inte kallt har det varit helt Ok. Visst, med vår 30” kan vi se mer på sämre Bortel och mörkret i Uppsala är ofta bättra än nu på LaPalma ( ? )
Det har varit mängde med nya objekt och gamla roliga.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
-
26 december, 2022 kl. 21:02 #2539
Om nån kan förklara mörkret vilket många platser i Sverige nu är eller kan vara bättre än på LaPalma.
Visst ön växer och många kommer nu flytta norr pga vulkanen. Men givetvis finns det bra förutsättningar här långt bättre än hemma på antal nätter och seeingen är nog worldclass och man är 30 grader mer söderut.
Sen vet jag det är mörkare på Roque ( men som sagt inte lätt där uppe av flera skäl )Ni som kan ha en plan att åka hit kan jag ge 3 nya erfarenheter.
Nr 1. Bil är ett måste.
Nr 2. Athos är det perfekta stället.
Nr 3. Ta med Europeiskt försäkringskort. -
26 december, 2022 kl. 21:59 #2540
SQM 21.5 är ett typiskt mörkervärde för La Palma en stjärnklar natt, men uppe på toppen är det nog ofta något mörkare. Se klipp med typiska SQM-värden. Även i Sverige är 21.5 ett normalt värde om man befinner sig på ett mörkt ställe (vi har stora områden nästan utan märkbar ljusförorening, Sverige är mycket glest befolkat). Här är en del mätvärden som Timo K rapporterat:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?p=47101
Toppen på La Palma har inte valts pga något exceptionellt mörker eller pga onormalt många klara nätter per år, utan för att dessa värden är helt OK (utan att vara fantastiska), samtidigt som den geografiska positionen uppe på ett högt berg vid en ocean ger förutsättningar för mycket bra seeing, nyligen var den 0.2 bågsekunder under en period! Det betyder att man kan ta mycket högupplösta spektra, en specialitet för stället.
Och inte minst ligger ju La Palma enormt bra till för europeiska astronomer: det är enkelt och billigt och okomplicerat att ta sig dit!
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
27 december, 2022 kl. 17:52 #2551
Nu är LaPalma astro delen avklarad även om jag är kvar på ön nån dag till.
-Det är lite mulet här i Santa Cruz men solen sticker fram och 23C.
-En sa till mig att LaPalma är inte ’värt’ det för astronomins skull.
Argumentet var man kan se det lika bra eller bättre hemma.
Nu beorer det ju förståss på vädret hemma vilket jag anser är ett stort bekymmer samt hur många har tillgång till en större Newton på 16/20/25 tum.
Den här resan visade som de år innan jag varit här att det blir astro nära fulla veckan man är här.
Dessutom personligen tycker jag 4-5 nätter på räcker gott så 7 är för mycket för min smak.
Sedan som nu i December, när står man i Sverige utan vind, utan moln, utan fukt och inte fryser oavsett del på år.
Dessutom finns astro på LaPalma året runt.Jag har rest en hel del inom astron i de år jag varit aktiv och resan hit är överkommlig i pris och tid ( ca 3 tusen och 5.5 timme )
Sedan i resa som bonus får man möta nya ansikten och mat och dryck och här vet man lite hur det fungerar mot i ex Marocko eller Chile etc.
USA idag har dessutom blivit rejält dyrt och Australien är långt bort.
På min lista finns dock Namibia och Mats i UAA som varit där på ett av ställerna sa det var den bästa himlen han sett ( plus då södra delen )
Grannen, Tysken som hyrde 25’an hade varit där nån gång innan och på Athos med sa på Hakos var det ofta blåsigt och det kunde vara skitväder och sandstrorm ( jo, vädret gör inget nåt åt )
Men jag åker ogärna till Afrika ( oavsett land där ) och det är 10-12 timmars resa plus transporter.
Han sa dock som mig om LaPalma nu att himlen var 6-7 på skalan 10.
Var det dåligt, nej men jag upplevde det som det var dis/fukt i lagren och mörkert var sämre än jag haft det innan. Normalt sett är Athos/Las Tricas 21.6 och Roque 21.9. Men seeingen bättre än normalt innan.
Så i mitt fall, visst kan jag se många objekt i Bortle 4 och titta i zenith eller mot norr vid 30 tummarn men i mitt fall gick hela hösten bort ( uselt väder ) och nu 1 vecka på LaPalma i 20” ( skulle varit 25” ) gav på direkten 6 nätters astro.
Det är en viss skillnad. -
28 december, 2022 kl. 16:44 #2555
Var idag och fikade och gick förbi stället man köper biljetter till rundtur i stora teleskopet. Dessa kan köpas över internet givetvis men jag kommer ihåg 2015 åkte jag dit direkt efter jag landade ( ligger intill flygplatsen i Los Canjaos och första firman på höger sida vägen in.
I år blev det inget besök till det teleskopet men jag har ju varit där inne 4 gnr, men det rekommenderas.
Jag har även fått privat pass att vara med en natt i Gallileo på tech men det kräver att man känner nån som jobbar där. Av en slump lärde jag känna Mr Corosati som är teknisk chef där och bor i Tijarafe och själv är amatör astronom.
Han kommer i pension nästa år och har 2 domer, en Dobson veranda och ska bygga små övernsttnings bås. I år blev det inte exakt som jag tänkt mig som besöka lite folk jag känner som Corosati och trekka och obsa vid Roque och komma närmare vulkanen.
-Men det går fler tåg sas.
Attachments:
-
28 december, 2022 kl. 16:49 #2558
Från Steve Gottlieb om NGC496.
I recorded it once nearly 30 years ago with a 17.5-inch in the California Sierras (elevation 7050 ft):
“Extremely faint, very small, round, low even surface brightness. A mag 14 star is 1′ SE. Located 5′ WSW of two mag 10/11.5 stars.”
William’s Herschel’s description is interesting (his 18.7-inch speculum reflector, equivalent with at most a modern 15-inch):
“Extremely faint, 240x left a doubt, though it rather confirmed it. I perceived it in counting a field, otherwise I should never have suspected it.” “Counting a field” refers to taking a star count or “star gauge” of the eyepiece field. He performed these all over the sky.
-
28 december, 2022 kl. 19:46 #2559
Lasse och Christer ”has left the building”, men när kommer dom återkomma till ön ’Lost’.
Attachments:
-
29 december, 2022 kl. 14:48 #2569
Jag har fört frågan om NGC459 ( inputs från andra ) och det kommer flera inflikar om den är tydlig i Kinesiska 14-16 tums teleskop på SQM strax över 21 ( obsat nu i ex USA midwest )
Tja det låter otroligt efter denna resa med dom förutsättningarna.
Det nämns jag har för lite ’erfarenhet’, och visst jag har inte oerhörd erfarenhet men jag är inte helt utan. Men jag vet när jag obsar med Lasse Hermansson har han betydligt mer på fötterna i främst lokalisering och metodik. Men han har decennier bakom okular nu och han såg den inte heller i 20” och vi gav den timmar i uppmärksamhet !
Jag hoppas Timo och Torbjörn går på den igen på en bra natt för det ska tydligen tämligen enkelt gå att se den i 12”.Tack vare Hans förklaringar om mörker mm är Sverige gott nog som något om inte tom bättre. Givetvis blir seeing sämre i Sverige mot ex LaPalma men i mitt case har seeingen inte hjälpt här. Sen är ju en 20” mot ex 12” ca 3 gnr mer ljus in och 21.5 mörker är kan inte anses dåligt för DS.
Galaxen är 30” och faint men ska framträda tydligt även i mindre teleskop långt under 20” ( pris på optik tydligen oviktigt )
-Så vad hände på LaPalma ?
Notering. Jag har högt i tak om kritik om ev ingen/dålig erfarenhet, jag söker bara svar.
Så var det brist på erfarenhet, eller dåliga ögon eller var det ingen bra ’klarhet’ i luften, eller dålig optik ? Ett svar måste ju finnas eller hur ?
Min kontenta. Tacka vet jag real BIG optics !
-
29 december, 2022 kl. 20:15 #2571
Det har varit intressant att läsa din reseberättelse! Jag har aldrig varit på La Palma, men förra vintern (december till mars) hade jag i stort sett daglig mejlkontakt med Amanda Djupvik på NOT, i samband med ett projekt där SAAFs variabelsektion deltog aktivt (artikeln kommer nog nästa år).
NGC 459: Gottlieb är en enormt erfaren observatör, och det är anmärkningsvärt att galaxen var extremt svag i hans 17.5-tummare (det står ett annat NGC-nummer i texten du gav, men det är nog ett skrivfel?).
O’Meara säger att Herschels 18.7-tummare motsvarade en modern 10-tummare, han har då säkert utgått från den låga reflektiviteten hos en speculum-spegel. Gottlieb skriver att den som mest motsvarade en 15-tummare, vi kan väl tolka det som ca 14 tum. Jag har i denna tråd tidigare föreslagit ca 12 tum, en rimlig kompromiss … men kanske med dragning åt 13 tum. Saken har sitt intresse eftersom det ger en fingervisning om vilka instrument som idag krävs för att se Herschel-objekten.
En liten synpunkt när det gäller det du skriver om erfarenhet. Jag har fått en känsla av att du ägnar ganska lång tid åt att leta upp olika objekt, att få in den exakta positionen i synfältets mitt. Där handlar det mycket om erfarenhet, att lära sig stjärnhoppa snabbt och effektivt.
Stjärnhoppning är egentligen inte svårare än att använda en bilkarta (och där har du säkert massor av erfarenhet!). En bra sökare och bra kartmaterial är det som behövs. Med tiden går det fortare och fortare. Jag skulle aldrig ha tålamod att ägna mer än ett par tre minuter åt att stjärnhoppa till ett objekt, även om jag aldrig varit där tidigare. Ett för mig välkänt objekt tar normalt 5-15 sekunder. Men det förutsätter att jag känner mitt teleskop mycket väl, jag vill aldrig observera med för mig okända teleskop.
Så jag tänker mig att du kanske borde ha ett teleskop på hemmaplan som du använder när du kan, och som du lär känna ordentligt. Ungefär som en gitarrist nog vill använda sin egen gitarr. För egen del har jag till omgivningens lättnad aldrig trakterat något musikinstrument, det var bara en liknelse.
-
29 december, 2022 kl. 21:20 #2572
Jo iden var med tråden visa en resa i sin helhet med allt omkring som händer både före och under resan med fokus på astronomin. Nu åker jag snart hem ( med nya erfarenheter ) så tråden avslutas.
Givetvis är mitt starhop ringrostigt av för lite hantering men det tar lite tid ändå att gå igenom objektets läge, hitta referens stjärnor i verkligheten som stämmer och jobba med förstoringen. Givetvis har Starstructure 30” teleskopet gjort en ’dummare’ men man kan starhoppa med den men lite väl stor sas, och människan är slö och den har ju go-to.
Men i detta fall var det nog inte starhoppandet till läget utan vad man såg ( i detta fall inte såg om just detta objekt )
Jag har en option om att ska få köpa en klenod, en 14” Starmaster med Zambuto f/5 optik i. Doktorn i Utha köpte den ny på 90 talet och jag har obsat i den flera gånger på OSP och det är ett magnifikt instrument. Han är krasslig i hälsan men ville köra 1-2 år till med den. Vet inget mer nu eller pris, men känner mig osäker då den är rätt stor och klumpig och jag måste ändå åka minst 30 minuter eller helst mer från Falun, och då kan jag fortsätta åka till 30” och rulla bort huset och är sas klar direkt, men vi får se.
Attachments:
-
30 december, 2022 kl. 14:40 #2579
Hej Håkan N
Jag har inte din erfarenhet av att obsa med stora teleskop men tycker ändå att du kanske fixerar dig lite väl mycket på att man ser mer med större apertur. På ett ytobjekt så kan man inte få större luminans än den förstoring som ger en utgångspupill som matchar ögat. Normalt sett så verkar objekten ljusare om man byter till ett okular med lägre förstoring men ger detta bara en utgångspupill som är större än ögats så är allt det ljus bortkastat. Vad man får om man jämför tex en 10″ mot en 20″ är att man med samma ytljusstyrka kan få en bild som är dubbelt så stor. Om objektet är tillräckligt stort för att ses i en 10″are där man har ett okular som matchar ens pupill så har man lika stor möjlighet att se det som i en 20″are. Man ser mindre detaljer men det kan eventuellt bli lättare att hitta eftersom bilden i ett mindre teleskop inte är lika drabbat av störningar i atmosfären. På ljussvaga ytobjekt så är bakgrunden och ögats mörkeranpassning de avgörande faktorerna om det bara gäller att hitta objektet (under förutsättning att man inte bryr sig om att se små detaljer utan kan använda en förstoring som matchar ens pupillstorlek).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro