LaPalma December 2022
- Detta ämne har 48 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 22-12-31 15:27 av Hakann.
-
FörfattareInlägg
-
30 december, 2022 kl. 19:19 #2590
Hej Håkan,
Alla telekeskop är bra teleskop ( även dom riktigt dåliga )
-Hans lärde mig om ögat och förstoringar innan ( kontrast ) men jag har lagt till om ’kontraster’, och detta har med optiken att göra ( min syn på saken ) men all optik dopar sig när jet-black mörkret kommer.
Jag beskrev ju inledningsvis min visuella astro resa i tråden hur det liksom bara blev mot stor optik.
Det som hände vara jag sökte på optik 2014 och Russ Genetts namn dök upp och han jobbade på UCLA men hade en arbetsgrupp ihop med Portland AltAz men han hänvisade mig till Mel Bartels som hade stor optik på G. Men just då experienterade han med snabba mennisker fast mindre, men det gick sen till 25 till 30 och nu 42”.Mer ljus leder väl till man ser mer, men det har ju också ett pris.
Don Pensack som jag haft mycket att göra med och köpt alla Ethos okularen av mm av har ju en Zambuto 12.5 på f/5 men han bygger nu en 16 tummare på ålderns höst.
Don är ju extremt duktig observatör och lobbar för folk inte ska ha för stora teleskop. Han tycker dom aldrig eller sällan blir bra och fråga han vad han inte ser – ofta ser han mer än de med betydligt större optik även om jag nu överdrev lite, men Don’s ide är vanligt folk som obsar behöver inte mer än 10-14” för se vad man behöver se.
Men mina erfarenheter från stora teleskop är dock bara bra.
Men Don’s Teeter är en kommod och han har bord/stol med sig mm och en VW Golf så han han har kärra.
Jag sa vad är skillnaden om du drar ut en 22-24” ?
Han ville inte ha stege, men populärt nu är ju snabba 22’or få slipper man man stege.
Då sa han dom blir inte lika bra, mja jag har ju sett i Ed Allens magiska Lockwood 24” f/2.7 ( Elvira ) å M31 i den slog jag bakåt så bra var den.
Chris från Portland sa innan jag gick dit ; Don’t go there….förstod ju sen vad han menade.Jag är nöjd men nuvarande läge om 76’an och div resor men som du sett har jag planer på 36”.
Men när och var och ’om’ får vi se !
I mitt fall är jag inspirerad av Mel så det är en kombo att se in i det mina händer format.
Jag kommer direkt ge mig på slipa f/4 på 900 mm men glaset blir 90 mm tjockt så jag kan slipa ner mig många gånger :- ))-Men det känns som ett pensionärs projekt just nu.
Jag läser och hör vad folk säger och jag tror ex Hans knappast behöver ett annat instrument eller ex Timo för vad de vill se och åstadkomma.
Men ta 76’a på stället den står.
Enkel att använda, hyffsad optik ( ingen ’killer’ ) men ändå en Lockwood för flera hundra tusen, stadig, trackar bra och det är skönt att hänga i en stege ( för ryggen mot stå kuvad eller på knä ) och de flesta Herschels är väldigt lätta i den ( lite direkt bonus blir ändå 30” mot ex 10” )Jag tror inte jag kommer köpa Starmaster 14 tummaren jag visade igår oavsett hur stadig och bra den är eller dyr eller billig.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hakann.
-
31 december, 2022 kl. 00:50 #2592
Ett inlägg från Steve Gottlieb i CloudyNights angående NGC459:
If you look at SDSS (DR15) photometry, g = 15.39 and r = 14.62. V is roughly the mean value (V = 15.0), or a more precise conversion formula yields
V = 14.94 and B = 15.80
I don’t know the standard deviation of these figures, but it suggests the galaxy is indeed a half-magnitude fainter than the value Timo and Redbetter mentioned (V = 14.4).
Alltså, det verkar som jag misstänker, att galaxens integrerade V-magnitud är snarare 15.0 istf 14.4. Det förklarar svårigheten med våra observationer.
/Timo K
- Det här svaret redigerades för 1 år av timokarhula.
-
31 december, 2022 kl. 13:21 #2603
Det är bara roligt, tycker jag, när trådar svävar ut åt lite olika håll med olika associationer.
Ett inlägg som jag gjorde på AstronomiGuiden och sedan av en slump räddade över till Astronet, ger jag nedan som några klipp här på Nattmolnet.
Det ligger många timmars analysarbete bakom siffrorna som gäller antalet stjärnor som kan ses med olika instrument vid olika förstoringar. Jag hämtade hem alla de stora stjärnkataloger som då fanns tillgängliga, skrev program för att analysera magnitudfördelning och katalogernas fullständighet vid olika magnituder, och justerade med dessa data som grund den formel som fanns publicerad för antal stjärnor av olika magnituder.
Nåväl, det som är praktiskt mest intressant är väl de formler som redan då fanns tillgängliga angående gränsmagnitud, och resultaten av dessa formler. Andra formler, som tar hänsyn till allsköns olika faktorer, finns också. Men jag tycker att de formlerna inte är bättre, bara mer komplicerade än de klassiska formlerna som jag använde. Dessa har stämt förbluffande väl med mina egna erfarenheter.
Att det skulle ha någon betydelse vilket land teleskopet kommer från har jag aldrig märkt. De flesta teleskop jag använt har varit producerade i Japan, USA, Sverige, Frankrike och framför allt Kina.
Attachments:
-
31 december, 2022 kl. 15:27 #2610
Jag knyter nu ihop tråden med årets LaPalma resa med lite ekonomi på en så här turne.
Men först.
-Har ni inga andra öar ni vill resa till försök ta en direktresa oavsett vilken ö, det spar så mycket tid och onödig cirkus !Men om ekonomin, det hela beror ju på flera aspekter som om man tar man med eget teleskop eller egna okular, om man åker buss eller hyr bil och hur många är man som reser eller reser man ensam, äter man hemmma eller ute.
Sedan bor ju jag ca 20 mil från Arlanda och går flyget tidigt brukar jag sova över där nere och ihop med parkering kan det bli 1-2 tusen men hem får man bita ihop..
1 vecka är ju brukligt för astro men ofta blir det nån extra dag före och efter.
Jag reser gärna själv men har inget emot obsa ihop.
Reser man själv gör man ju som man vill.
Denna resa blev ju var man för sig men ändå delade vi på Athos vistelsen samt bil och mat under den tiden.
Athos 7 nätter med 2 hus och 20” Dobson teleskop utan okular mm är drygt 2.000 €, och bil var ca 350 € och mat ca 350 € så totalt 2.800 € så det blir drygt 900 € per person alltså drygt 10 tusen SEK per person.
Resan kostade typ 3 tusen och ca 1.500 kr för extra väska ( med okular ) Det går givetvis att hyra lika okular mm på Athos men då ca 3 tusen på 1 vecka.Säg i mitt fall blev det totalt en bit över 20 tusen för 2 veckor men då var det hotel före och efter astron, extra bil för 3 dagar och de extra dagarna åt jag mest ute samt resan till Arlanda.
Igår var jag på rekommenderad resturang i Mazo en bit ner söderut på ön så det blev taxi, men mycket god mat ( grillad fisk ) och trevlig atomsfär.Ok, over and out ( för denna gång )
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro