HT Cam
- Detta ämne har 12 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 23-03-06 13:28 av Magnus Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
24 februari, 2023 kl. 21:26 #3366
Under nätterna 21-22 och 22-23 februari 2023 gjorde Magnus Larsson 325 V-mätningar av HT Cam, en variabel av typ DQ Her, när stjärnan befann sig i viloläge.
Systemets omloppstid är enligt spektroskopiska studier 0.059712 dygn. Jag testade med att i SVO göra ett fasdiagram med perioden 0.061 dygn, se nedan, och man ser en tydlig periodicitet med ungefär det värdet. Det är de två nämnda nätternas mätningar som finns med.
- Detta ämne redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
Attachments:
-
24 februari, 2023 kl. 21:44 #3371
Hej!
Yes, och det här gör jag för HT Cam är på CBA, Center for Backyard Astrophysics, observationsprogram. Fast det är nog en del V och del C-mätningar, Hans…?
HT Cam är en sk intermediate polar, vilket betyder att den har ett relativt starkt magnetfält. Jag vet att Joe Patterson, som är en motor i CBA, har ett intresse för intermediate polars, men mer precist vad forskningen handlar om är jag inte klar över.
Mer mätningar är på väg. Den är ovanligt tillgänglig för att vara på CBAs observationsprogram, och den nya utrustningen på Margareta Westerlund-teleskopet gör såna här projekt väldigt möjliga!
Magnus
-
24 februari, 2023 kl. 21:55 #3372
Aha, jag hade inte kläm på att HT Cam finns med i ett sådant specialprogram.
Här är förresten två artiklar om stjärnan:
https://arxiv.org/pdf/astro-ph/0204227.pdf
https://academic.oup.com/mnras/article/359/4/1531/1008822?login=false
Många klickbara länkar till studier av stjärnan finns här:
https://asd.gsfc.nasa.gov/Koji.Mukai/iphome/systems/htcam.html
- Det här svaret redigerades för 1 år av Hans Bengtsson.
-
24 februari, 2023 kl. 22:09 #3373
Hej!
Nä alltså, CBAs program annonseras bara på deras egna listor. Jag har hängt med ett tag men det har varit svårt att bidra, oftast är det svaga stjärnor på för låg Dec, men den här funkar faktiskt både hemma (med min nya kamera :)) och med den utmärkta utrustningen i Oria.
Ja, den där artikeln är precis av det här gänget! 🙂
Magnus
-
26 februari, 2023 kl. 12:01 #3384
Det finns även en svag signal som motsvarar rotationstiden för HT Cam i Magnus observationer. Denna är ca. 1/10 av omloppstiden.
- Det här svaret redigerades för 1 år av Thomas Karlsson.
-
26 februari, 2023 kl. 13:10 #3388
Fantastiskt!
Detta måste vara första gången inom svensk amatörastronomi som rotationstiden för en vit dvärg har detekterats.
-
26 februari, 2023 kl. 17:03 #3392
Hej!
Det är ju kul!! Superbra jobbat, Thomas!
Men vad kan det vara hos den vita dvärgen som ger ljusskillnader? Vi pratar om fläckar på sekundärstjärnan men inte på den vita dvärgen, väl. Här är det magnetfält inblandade, så att ackreationen åtminstone delvis sker längs magnetlinjerna. Men kan det ge upphov till såna här ljussvängningar….? Jag kanske borde kunna men jag kan i alla fall inte begripa det nu (upptagen med att bearbeta spektra och mer HT Cam-obsar). Nån som har nåt bra bud?
Mvh
Magnus
-
26 februari, 2023 kl. 18:11 #3397
Det är tydligt, när man googlar, att HT Cam är en stjärna som det har forskats ganska mycket kring. Rotationstiden 515 sekunder återkommer som pulser både i optiska våglängder och i röntgen, och den syns ju fint även i dina obsar.
Jag lade nu till ett par länkar i ett tidigare inlägg i denna tråd, det finns som sagt en hel del skrivet i ämnet.
-
3 mars, 2023 kl. 18:34 #3502
Magnus har under 8 nätter, från och med natten 21-22 februari till och med natten 2-3 mars, levererat 686 mätningar av HT Cam (alla är nog CV med Oria-utrustningen?). Stjärnan har hållit sig i viloläge hela tiden med en i stort sett konstant nattlig medelmagnitud.
Lite tester i SVO tycker jag bekräftar den omloppsbetingade perioden 0.061 dygn som angetts tidigare i denna tråd, och som baserades på mindre material, men jag har finjusterat till 0.0611 i fasdiagrammet nedan. Ljusväxlingsperioden är fortsatt signifikant längre än systemets omloppstid som bestämts spektroskopiskt. Det är frestande att jämföra med traditionella superpucklar hos UGSU och UGWZ som ju oftast är positiva, dvs har längre period än omloppet.
Attachments:
-
3 mars, 2023 kl. 19:09 #3505
Hej!
Jag har växlat mellan att obsa den hemma, med min C11 och Clear, och med Oria-teleskopet med Lum = C. Jag har haft stor tur med vädret 🙂 Men, det som behövs är långa serier och det har strulat lite på sistone. Jag hoppas kunna få in fler riktigt långa också. Envishet ger utdelning. Kanske.
Magnus
-
5 mars, 2023 kl. 21:19 #3523
Hej!
När jag kör mina egna obsar av HT Cam från den 21/2 och fram till i förrgår (3/3) så får jag en period på 0.061125 dagar, som alltså, som Hans och Thomas angett, bör bara spin-perioden (rotationsperioden) för den vita dvärgen. I såna här intermediate polars bör den ligga på ca 1/10 av omloppsperioden, vilket den väl då gör.
Jag hoppas bli lite klokare på vad man mer kan få ut av detta genom att åka på variabelmötet i Barcelona i maj (se separat tråd om det).
Magnus
Attachments:
-
6 mars, 2023 kl. 12:29 #3527
Som jag fattat det är det någon variant av omloppstiden som är ca. 0.061, alltså motsvarande ett år för material i omlopp runt stjärnan. Ackretionsskivans omlopp då? I artikeln Hans hänvisade till var ju denna period lite lägre, 0.0597 och skulle vara uppmätt spektroskopiskt, men den perioden går inte alls att kombinera med Magnus fotometriska observationer. Något som sänder ut ljus rör sig lite saktare, eller längre ut från stjärnan än den uppmätta spektroskopiska omloppstiden.
Spinntiden eller rotationstiden, motsvarande en dag för stjärnan, är den som är ca 1/10 kortare. I min periodberäkning ovan ca 0.00596. Denna signal är mycket svagare och måste väl vara ett liknande fenomen som hos pulsarerna (roterande netronstjärnor) där magnetfältets axel inte är i linje med rotationsaxeln.
-
6 mars, 2023 kl. 13:28 #3528
Hej!
Ah, ja just, spin-perioden är ca 1/10 av denna. Jag såg fel på en nolla 🙂
Om jag fattar såna här intermediate polars rätt (jag tar hjälp av Helliers bok från 2001), så är ackreationsskivans yttre delar inte påverkade av magnetfältet och roterar alltså enligt Keplers lagar. Inre delarna är låsta av den vita dvärgens magnetfält och roterar med samma hastighet som denna – vilket är mycket fortare.
I Kemp et al (2002) etablerar man Porb spektroskopiskt: “we are confident that the radial velocities correctly identify as Porb 0.059712 days.”
Men i deras fotometriska data verkar inte nån sån period finnas alls. Där pratar man bara om spin-perioden som är 1/10 av denna, som du också mätt upp. Thomas.
Nu tänker jag, som du också antyder, Thomas, om jag förstår dig rätt, att ackreationsskivan kanske har en lite längre period än omloppsperioden? Det skulle då stämma med det vanliga resonemanget och observationen att superpuckelperioder i SU UMa-variabler är lite längre än omloppsperioden, orsakat av precession i en elliptisk ackreationsskiva (typ).
Är detta nu rätt tänkt och förstått då?
Det som förvirrar mig är att Kemp et al (2001) inte alls verkade hitta nån sån här period i sina fotometriska data. Plus att OM det nu är ackreationsskivan som är elliptisk och detta är ett SUUMa-liknande fenomen – är det verkligen förväntat i en IP-variabel?
Nu har jag inte plöjt igenom alla artiklarna som finns om HT Cam…svaret finns kanske där?
Fler frågor än svar.
Magnus
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro