Herschel 2500 Torbjörn
- Detta ämne har 88 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 24-11-05 20:16 av Torbjörn Holmqvist.
-
FörfattareInlägg
-
19 november, 2022 kl. 12:04 #2122
Tack för det Hakann 🙂 Jag brukar förbereda mig genom att ha med mig objektlistor med sidangivelser till både Interstellarum Deep Sky Atlas och Uranometria. Jag använder huvudsakligen Interstellarum men går över till Uranometria när jag behöver ännu mer detaljer. Ibland har jag skrivit ut speciella kartor för vissa objekt.
Sedan så tycker jag att det är superviktigt att ha en sökare som man trivs med eftersom jag stjärnhoppar så långt jag kan i sökaren innan jag går över till låg förstoring i okularet (24 mm Baader Hyperion ger 63X)
Jag använder en 8×50 vinklad sökare som ger rättvänd bild, och för att sikta in den mot en startstjärna använder jag ett rödpunktsikte som sitter ovanpå den. Man ser ganska många stjärnor i den här sökaren, jag får rättvänd bild, och jag sitter i en bekväm ställning där jag lätt kan flytta ögat från sökare till okular.
Om man letar efter svåra objekt som man inte får syn på “direkt” i låg förstoring så föredrar jag faktiskt stjärnhoppning med bra stjärnkarta framför GoTo, som jag dock gärna använder andra gånger 🙂
/Torbjörn
-
19 november, 2022 kl. 20:31 #2128
Just galaxen NGC459 borde inte vara en av de allra svåraste i Herschel 2500-listan, utifrån de fotometriska uppgifterna. Den allra svåraste Herschel-galaxen som jag inte kunnat obsa med min 12-tummare trots ett antal försök var NGC2843 (V-magnitud 15.5) i Kräftan. Men vi kunde ju se galaxen med 30-tummaren i april och även med den aperturen var NGC2843 rätt så svår, därför att galaxen låg intill en störande stjärna.
Urklipp från den förmodligen främsta nu levande Deep-sky observatören, Steve Gottlieb:
NGC 459 = UGC 832 = MCG +03-04-017 = CGCG 459-024 = PGC 4665
01 18 08.1 +17 33 44
V = 14.4; Size 1.0’x0.9′; Surf Br = 14.117.5″ (8/16/93): extremely faint, very small, round, very low even surface brightness. A mag 14 star is 1′ SE. Located 5′ WSW of two mag 10/11.5 stars.
William Herschel discovered NGC 459 = H III-205 on 15 Oct 1784 (sweep 291) and described as “eF, 240 left a doubt, though it rather confirmed it. I perceived it in counting a field, otherwise I should never have suspected it.” WH’s position for III-205 is 01 18.2 +17 39 which is 7′ north of UGC 832 = PGC 4665, and this is the only nearby candidate.
Om Gottlieb skriver “extremely faint” med 17.5 tum bör man dra öronen åt sig. Det egendomliga är att jag har obsat många betydligt ljussvagare och ytljussvagare galaxer med 12 tum. Kanske råkade det finnas det dis i galaxens riktning under observationstillfället? Jag är ganska säker på att jag “plockar” NGC459 med min 12-tummare vid nästa bra tillfälle, när det nu blir av? Hos mig har jag bara haft en enda klar kväll hittills i november, och då var det månsken!
/Timo K
-
19 november, 2022 kl. 23:54 #2129
Torbjörn,
När du säger ’rätt vinklad’ är det då synfältet i din Newton ?
Jag har ju själv aldrig förstått sökare men jag gillar star-hop och Telrad och sen vill jag se en karta ( helst dator alt telefon ) sedan jobba mig fram ( och visst ibland eller ofta tar det tid ) men jag vill vara hundra på jag tittar i korrekt läge.
-Jag och Timo jobbade ju i våras med en dvärgplanet och vi kom givetvis fram fort till bästa referensen i läget, men sen förvillade mig papperkartor en del men tillslut var vi nog överens om läget.
Jag kanske kan säga jag såg nåt ( 30” ) men det var för osäkert men Timo såg den men vi höll då på säkert en timme.
Lokaliseringen var väl inte svårare än nåt annat sas men det tog tid så ta 5-10 av dessa på en kväll då får man kämpa.
Jag fick svar från Mel och han hade noteringar med sin 24” f/4.5 men sa det var ’faint’ på OSP ( kan vara mörkt och detta var nog 20 år sedan )
Timo,
-År du säker på att du inte hänger på till Athos ?
Måste vara roligare fira jul där med visuell astro på SQM 21.90 än vandra runt i snö å kyla här !Så 25” på Athos 3 nätter ocv sedan cisternen och Roque med 20” på över 2 tusen meter och teleskopen är bokade och jag tar med okular. Du lär kunna plocka ev lite nya Herschels ;- ))
- Det här svaret redigerades för 2 år sedan av Hakann.
Attachments:
-
20 november, 2022 kl. 00:16 #2131
Håkan, gör mig inte sugen. Låt oss diskutera detta off-line.
/Timo K
-
20 november, 2022 kl. 10:50 #2133
Hakann
Det ser ut så här: Här sitter kombinationen sökare/rödpunkt monterad på ett provbygge jag gjorde och inte på 12″ Dobben. Vyn i sökaren blir ungefär som i en kikare, upp är upp och ner är ner. Bilden i okularet är ju däremot upp och ner som vanligt, så när man går över till okularet får man vända stjärnkartan upp och ner.
Det är lätt att flytta ögat mellan sökare och okular, och man slipper vrida nacken i konstiga vinklar 🙂
/Torbjörn
Attachments:
-
21 november, 2022 kl. 11:24 #2149
Torbjörn, vilket fint lättviktsbygge och nya uppgifter för Vixenmonteringen!
Är det ett nytt reseteleskop och vad är det för specifikationer på optiken?
Funkar det att nå altitudinställningen medan du observerar?
/*Peter R
-
21 november, 2022 kl. 20:27 #2153
Hej PeterR
Tanken med det var ett lättvikts & lågbudget reseteleskop och “tubstumparna” är gjorda av papprör för betonggjutning som jag har målat och monterat speglar och sökare i. Jag hade fått speglarna i present. Det är en 6″ spegel med ca f/8 och det hela verkade lovande. Rent optiskt funkar det jättebra, snällt att kollimera, men tuben är ganska lång så den har en del tendenser till gung och vindkänslighet.
Det funkar bra att nå altitudinställningen. Problemet är att tuben egentligen kräver ett ganska kraftigt stativ och då är en stor del av idén borta. Jag har provat den på min EQ5:a och det blir tillräckligt stadigt men okularet kan hamna i väldigt konstiga vinklar, och dessutom så hamnande det så högt att jag fick ta fram en trappstege när jag skulle titta på Månen!
Tips för den som vill göra något liknande: Använd en f/5 spegel istället 😀
/Torbjörn
-
22 november, 2022 kl. 00:44 #2154
Du skulle vara den rättsmäktige ägaren på Mel’s 13” portabla teleskop på f/3 och mennisktiskt spegel. Man viker ihop den som till en väska.
-Ett otroligt teleskop och perfekt för Herschels och stor app i extremt liten förpackning och rejäl wide field. Jag vet många rynkar på näsan åt detta men man ska nog se det först innan sas. Se ex Mel’s skisser så får man en ide. Jag har fått använda det vid flera tillfällen men en dag sa Mel när jag fråga att han sålde den (?)
Från början trodde jag det var f/3 som gjorde det WOW och det var ju ruggit bra kontrast i den ( ingen halvmatt smörja ) och Mel är ju en Jedi master på optik men det var combon som var caset.
-Mel är nu retired så passa på och fråga och just nu är han väldigt aktiv då all hans erfarenhet gör det lätt numera och han har tid. Jag fick reda på priset och det var inte dyrt men Ok mot en Kina Dob är det väl det, men detta är high quality. Handmade bland en sv de bästa på planeten.- Det här svaret redigerades för 2 år sedan av Hakann.
- Det här svaret redigerades för 2 år sedan av Hakann.
Attachments:
-
17 december, 2022 kl. 10:05 #2373
Det såg ut att bli klart väder torsdagen den 15:e dec så jag planerade för att obsa ute på Orust. Naturligtvis råkade jag ha ett nätmöte i en förening just den kvällen kl 19 så jag packade bilen innan mötet och drog iväg direkt när det var färdigt. Jag var framme ute på Orust ca 20.30 och satte upp min 12″ Dobson direkt, väl medveten om att Månen skulle gå upp ca 23.15.
Det var H2500-objekt i Aries som gällde denna kalla kväll och jag lyckades hitta NGC 673, NGC 697, NGC 781 och NGC 871.
Det gick sämre med NGC 691, NGC 695, NGC 774, NGC 803 och NGC 924. Dem såg jag inte röken av.
När klockan närmade sig 23.30 fick jag syn på halvmånen som hade gått upp över horisonten så jag övergick till att ta en titt på vackra M42 Orionnebulosan och planeten Mars där jag kunde se tydliga mörka områden.
Vid det här laget var det svinkallt, när jag startade bilen såg jag att det var minus 16 grader ute och jag frös rejält. När jag hade packat upp utrustningen hemma gick jag och la mig och tillbringade resten av natten under tredubbla täcken för att få upp värmen i kroppen!
En ganska lyckad kväll, kul att vara igång med Aries, nu återstår 5 objekt i den stjärnbilden.
/Torbjörn 🙂
-
17 december, 2022 kl. 11:48 #2376
Hatten av för att du inte avskräcks av några timmar i -16! Kul läsning.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
24 december, 2022 kl. 22:57 #2522
Det blev klart väder igår så jag gav mig ut till Orust med min 12″ Dobson ett lite kortare pass trots att det var Lillejulafton, men jag väntade till efter vi provsmakat julskinkan mm 😀
Det verkade kunna bli problem med hög luftfuktighet så jag åkte ändå ut till Hälleviksstrand på västra Orust för att minimera riskerna. Nytt för den här kvällen var att jag hade med mig min nya varma vinterponcho som jag tänkte ha över de vanliga vinterkläderna. Det skulle bli intressant att testa den!
Jag var igång vid ca 21.30 svensk tid och observerade H2500-objekt i Aries (Väduren).
Jag lyckades se NGC 1024 och NGC 1056. Försöken att se NGC 1030, NGC 1036 och NGC 1088 lyckades inte däremot.
Avslutningsvis gjorde jag förnyade försök att obsa NGC 691,m NGC 695, NGC 774, NGC 803 och NGC 924. Jag lyckades inte se någon av dem. Anledningen till att jag försökte var att det var snö på marken förra gången jag var ute och SQM-L var då 20,47. Den här gången var det i princip barmark och SQM-L var 21,0, men det hjälpte konstigt nog inte i ett enda fall.
Efter detta var jag klar med Aries och övervägde att börja obsa i Draco men klockan var nu nästan midnatt och vi skulle ut och åka och fira jul på Julafton så jag bestämde mig för att packa ihop och åka hem trots den fina natten.
Vinterponchon fungerade mycket bra. Den är varm och skön, den enda nackdelen är att man blir ganska klumpig med den på, och man får en förmåga att riva ner prylar på marken som man sedan får leta efter.
På det hela taget en lyckad kväll. Nu återstår bara Draco, Coma Berenices och Virgo.
Dessutom så är jag nästan helt säker på att jag hörde en Berguv medan jag obsade!
/Torbjörn 🙂
- Det här svaret redigerades för 1 år av Torbjörn Holmqvist.
-
27 december, 2022 kl. 11:14 #2545
Igår kväll var det spått klart väder ett par timmar. Samtidigt var det ganska blåsigt…men jag tog med mig 12″ Dobben ut till Orust för att obsa lite i Draco.
Jag försökte obsa NGC 2908, NGC 2938, NGC 2963, NGC 3057 och NGC 3061 utan att lyckas se någon av de här galaxerna. Vid 23-tiden svensk tid rullade det in moln och när jag kollade satellitbilderna på telefonen såg det inte alls lovande ut så jag åkte hem igen.
Ibland får man chansa lite 😀
/Torbjörn
-
20 januari, 2023 kl. 11:29 #2778
Tjusigt Torbjörn. Imponerad. Mitt arbete med “400” har stannat upp. Använder ju diktafon på fältet för att logga innan det går över i loggboken dagen därpå.
Lyckades oavsiktligt deleta senaste loggen i höstas, runt 38-39 obsar som vara försvann med ett enkelt tryck. Skrek högt. Minst sagt.
Men men. Ta upp och gör om. På’t igen.
———————————-
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad-
21 februari, 2023 kl. 19:26 #3303
Björn, kul att träffas på VSP! Jag känner igen frustrationen. Någon gång har det hänt mig att mina anteckningar vid okularet har blåst bort och det känns då att observationspasset har varit förgäves.
/Timo K
-
-
21 februari, 2023 kl. 18:54 #3298
Den 21 januari befann jag mig vid sommarstugan på Rossö med min 12″ Dobson och gjorde några försök på H2500-objekt i Draco. Jag försökte hitta NGC 3174, NGC 3194, NGC 3197, NGC 3212 och NGC 3215 utan att lyckas hitta någon av dem.
SQM-L var 20,93.
Det blev ingen lång kväll men jag lyckades i alla fall rota vidare lite i Draco!
/Torbjörn 🙂
-
21 februari, 2023 kl. 19:30 #3304
Draco, det är efter Virgo den stjärnbild där det fattas flest Herschel-objekt för mig. Vi får hoppas lycka till för oss inför dessa galax-konstellationer.
/Timo K
-
21 februari, 2023 kl. 19:35 #3305
@timokarhula Ja det finns otroligt mycket galaxer i den här stjärnbilderna, det är bara att obsa på 🙂
/Torbjörn
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro