Herschel 2500 Torbjörn
Hem › Observationer › Djuprymdsobjekt › Herschel 2500 Torbjörn
- Detta ämne har 93 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 25-03-27 20:30 av
Torbjörn Holmqvist.
-
FörfattareInlägg
-
-
8 september, 2022 kl. 20:28 #1549
Nu är djuprymdsäsongen igång igen och därmed den spännande jakten på H2500-objekten. Premiären blev på Sagittariusträffen på Öland, och där observerade jag objekt i Björnvaktaren, Vattumannen och Herkules…med lite varierad framgång kan man väl säga.
Redan dagen efter hemkomsten (den 29 augusti) var jag igång igen ute på Orust dit jag brukar åka från Stenungsund för att observera och letade då efter objekt i Herkules och Andromeda. Det har sedan blivit ytterligare några bra tillfällen att obsa vidare i Andromeda och den del av Draken som står bra till vid den här årstiden.
Vid det senaste tillfällen tog jag dessutom det värmeband som jag brukar använda till min Celestron C8 och virade det runt min 8×50-sökare med mycket lyckat resultat. Ingen dagg på linsen! Dagg på just sökarens frontlins har tidigare varit det största fuktproblemet när jag har observerat med min 12″ Dobson.
Efter dessa observationstillfällen kan jag konstatera att jag har nu kvar 295 st H2500-objekt att leta efter från Sverige. 398 st H2500-objekt har jag letat efter med 12″ teleskop utan att ha lyckats se dem, och ca 60 st ligger såpass långt söderut att de nog inte är så realistiska att se från Sverige.
Nästa nymåneperiod tänker jag leta efter objekt i Fiskarna och Väduren, och senare i Draken, Jungfrun och Bernikes hår. Det är de fem stjärnbilderna som återstår att leta i från Sverige.
/Torbjörn
-
9 september, 2022 kl. 08:02 #1553
Alltid roligt att läsa om dina deep-sky-observationer!
Vad gäller fuktbeläggning på sökarens objektiv, så känner jag igen det från tiden med 6-tummare på en obs-kulle. Från balkongen, med uppvärmning från huset, uppstår aldrig problemet.
Jag löste det med en riktig, hrrm, high-tech-variant. Hade då bara en liten 3 cm sökare, och det visade sig att papprullen inne i en toapapperrulle passade perfekt. Klädde den med pakettejp, och satte den på sökaren som en förlängd daggkåpa.
Efter det fick jag aldrig problem med fukt på sökarens objektiv! Men värmeband går förstås också bra … och skyddar väl också från fukt på sökarens okular, kan jag tänka mig.
-
9 september, 2022 kl. 18:31 #1555
Kul att vara här på Nattmolnet! Det tar väl lite tid att vänja sig vid ett nytt forum. Har de tidigare inläggen försvunnit i din tråd eller ligger de var på Astronet?
-
10 september, 2022 kl. 18:37 #1566
@ Hans Ja det behöver inte vara något märkvärdig lösning. En improviserad dagghuv kan göra stor nytta.
@ Mikael Trevligt att komma igång på det nya forumet tycker jag med. Det här är en ny tråd, de gamla inläggen ligger kvar på Astronet.
Nu idag har jag suttit i lugn och ro och planerat kommande obsar i Pisces och Aries. Aries är väl ganska “rakt på sak” men i Pisces finns det många galaxer som ligger tätt tillsammans och det kräver att man fixar detaljerade kartor. Annars ser det riktigt jobbigt ut!
-
Det här svaret redigerades för 3 år av
Torbjörn Holmqvist.
-
-
11 september, 2022 kl. 11:55 #1572
Jag har också lagt mycket tid på Perseus-Pisces superhopen. Jag har eller åtminstone försökt visuellt observerat ALLA NGC-galaxer i Andromeda och delar av Fiskarna som jag antagit tillhört superhopen. Det har gått förvånansvärt bra tycker jag men de är mycket ljussvaga och det är indirekt seende som gäller på de flesta galaxerna i området. Jag har också en relativt mörk observationsplats i sydöstra Skåne.
-
11 september, 2022 kl. 14:14 #1574
Jag förstår att det har tagit en hel del tid… Det ser på sina ställen väldigt gyttrigt ut. Jag har suttit och jämfört stjärnkartorna i Interstellarum med Uranometria, och i de fall där jag inte tror att de räcker till har jag skrivit ut detaljerade kartor från Deep Sky Log. Jag kommer antingen att obsa dessa från Orust eller från stugan söder om Strömstad. Det är mörkare där och det ligger ingen stad söderut förrän man kommer till Lysekil och Uddevalla.
Det skall bli spännande.
/Torbjörn 🙂
-
21 september, 2022 kl. 12:21 #1685
Vädret såg ganska lovande ut igår så jag lastade in 12″ Dobben i bilen och körde ut till västra Orust för att obsa Herschel 2500-objekt i Pisces (Fiskarna).
Objekten skulle inte börja kulminera i söder förrän ungefär 00.30 svensk tid så jag började med att obsa lite annat fint: Saturnus, M31 Andromedagalaxen, de klotformiga stjärnhoparna M13 och M92 i Herkules, M57 Ringnebulosan, M11 i Skölden, Dubbelstjärnhopen i Perseus, Jupiter och inte minst de fantastiska Slöjnebulosorna i Svanen som är otroligt fina att obsa genom ett O-III filter.
Till sist stod Pisces ganska bra på himlen så jag började observera och hittade galaxerna NGC 7506, NGC 7537 och NGC 7556. NGC 7566 lyckades jag däremot inte hitta.
Strax före midnatt började det dyka upp höga moln som mer och mer började försvåra obsandet så till sist avslutade jag med en titt på Jupiter innan jag packade ihop och åkte hem. Det pågick arbeten på Tjörnbron så jag fick ta färjan Svanesund-Kolhättan hem.
En ganska lyckad kväll med tanke på omständigheterna: Objekt som går upp sent och Månen som skulle vara på gång vid det laget. Jag skymtade Månen på låg höjd på hemvägen.
/Torbjörn 🙂
-
30 september, 2022 kl. 19:58 #1742
För en gångs skull var det någorlunda lovande väder igår så jag åkte ut till Orust med 12″ Dobben för att obsa. Det klarnade upp i lagom tid så jag började obsa i Pisces.
Jag obsade under kvällen NGC 7701, NGC 7751, NGC 7778, NGC 7779 och NGC 7782.
Jag försökte även hitta NGC 7685, NGC 7694, NGC 7797, NGC 7816, NGC 12 och NGC 36 utan att lyckas med den saken.
Strax efter kl 02 svensk tid fick jag ge upp pga markdimma och mycket svår dagg. Sekundärspegeln immade i stort sett igen mellan varje objekt! Dessutom började jag bli trött… Termometern visade + 1 grad när jag startade bilen och rullade hemåt.
En ganska trevlig och lyckad kväll faktiskt 🙂
/Torbjörn
-
19 oktober, 2022 kl. 21:27 #1880
Väderprognoserna såg bra ut igår så jag tog med mig 12″ Dobben ut till Hälleviksstrand på Orust för att obsa några fler H2500-object i Pisces. Det var klart och fint när jag kom fram så jag satte upp teleskopet och satte igång.
Under kvällen obsade jag NGC 137, NGC 182, NGC 193, NGC 194, NGC 200, NGC 213 och NGC 234 vilka alla är H2500-objekt. Jag försökte även obsa HGC 180 men det gick inte.
Som bonusobjekt såg jag även NCC 204.
När jag ändå skulle till att plocka ihop utrustningen på grund av att Månen gick upp dök det upp en räv som var väldigt närgången och som t o m försökte sno min påse med kaffethermosen, men den släppte den när jag sprang efter den och skrek åt den. Den fortsatte dock att vara väldigt nyfiken…
När jag körde hem såg jag Månen som var knappt halv lysa i öster. En trevlig men ganska kort kväll.
/Torbjörn
-
20 oktober, 2022 kl. 11:22 #1886
Kul att vi obsade nästan exakt samma galaxer i Pisces! Se min tråd. Istället för en räv fick jag besök av Banverket inatt. Skulle föredragit räven (Vulpecula).
/Timo K
-
20 oktober, 2022 kl. 22:02 #1901
Det var lustigt att vi obsade till stor del samma objekt! Såg du till NGC 180? Jag lyckades inte med den saken…
/Torbjörn
-
20 oktober, 2022 kl. 22:24 #1902
Ja, det finns en stjärna av mag 12.4 bara 39″ NW om centrum hos NGC180 som kunde störa. Stjärnan var väldigt lik en supernova. Galaxen såg ut som ett sudd intill den stjärnan.
/Timo K
-
30 oktober, 2022 kl. 02:22 #1944
Det såg ut som en möjlighet till att obsa den gångna kvällen så jag åkte ut till Orust med 12″ Dobben i bagaget.
Jag satte upp teleskopet och kunde obsa några H2500-objekt i Pisces:
NGC 251, NGC 379, NGC 380, NGC 383 och NGC 392 såg jag. Dessutom obsade jag NGC 410 vilken jag sett förut.
NGC 379, NGC 380 och NGC 383 ligger på rad och är kul att observera tillsammans.
Det gick mindre bra med NGC 252, NGC 296, NGC 407, NGC 421 och NGC 459. Jag lyckades inte se dem.
Kvällens väder var väldigt fuktigt så teleskopet immade igen snabbt och 12 V hårtorken fick jobba hårt. Till sist drev det in moln och jag åkte hem strax efter midnatt.
/Torbjörn
-
30 oktober, 2022 kl. 09:45 #1945
Kul att vi obsade ungefär samma Herschels i Pisces igen samma natt. Jag hade kanonväder och obsade i 5 timmar. Såg 28 nya DS-objekt, har inte kollat än vilka som är Herschels. Jag kunde inte heller se NGC459!
Kunde nu se den klotformiga stjärnhopen G185 endast 1′.4 S om Andromedagalaxens kärna. Den var mycket svår att se pga M31:s bakgrundsljus. Loggade även den 15.5 mag G33 en grad S. Nu har jag obsat 32 klothopar i M31.
Passerade milstolpar igen, 4000 NGC-objekt och 200 UGC-galaxer (utanför NGC). Jag tänker INTE försöka se dem alla. Livet räcker inte till för de mastodontprojekten. Det räcker med Herschel-2500. 🙂
/Timo K
-
31 oktober, 2022 kl. 18:55 #1958
Du verkar ha haft mer tur med vädret än vad jag hade, men jag skall inte klaga…det blev ju ett par timmars bra obsande 🙂 Nu har jag 15 objekt kvar att leta efter i Pisces.
Jasså du lyckades inte heller se NGC 459? Den är nog svår…magnitud 14.4 tydligen.
32 klothopar i M31? Det var verkligen fint jobbat.
Vi får väl se om det blir mer obsande den här perioden, det verkar vara mycket gråväder tyvärr.
/Torbjörn
-
31 oktober, 2022 kl. 23:15 #1959
Jag kunde inte hitta NGC459 i Sky Safari ? Inte heller under dess andra benämningar.
Jag kan ha obsat klart redan nu i före våren, för jag pallar inte med kylan och sen snön/vätan i himlen brukar sällan funka bra.
Det har inte blivit nåt obs sen Öland och hur än trevlig träffen var så var det föga bra obs då ( tyvärr ) och sen försvan September och nu Oktober.
-Som vanligt ser jag inga stjärnor ( Falun lördag ca kl 21-22 ) fanns inte en stjärna mer än Jupiter svagt, men jag var på väg till 76’an i helgen men jag föutsåg såg viss molnlighet även om SMHI sa perfa, men nu vet jag det blev obs inom viss parantes.
-Men Timo kom med i November om det blir klar och inte smällkallt så kan du lägga in 459 men jag lovar inget.
Men dessa Herschels är faktiskt rätt bra med 30” även på den usla Bortlen vi ofta befinner oss på här.
Men hu vad man saknar knallsvart himmel, för det här håller inte.
-Men vad göra boendes här med dålig Bortel och seeing som inte tar med än 400X ( Ok vissa objekt 500 ) men det är medijokert. Det jag hört… maxa maggen har dock inte med min erfarenhet funkat här. Eftersom jag obsat med flera av de bättre på DS i världen på faint stuff vet jag vad dom ser och jag ser så ex ladda på ger inget. Det är för uselt här helt enkelt.
Torrt ska det vara å mörkt. De i sydvästra USA är de som har nytta av stora burkar och nätterna är mångfalt mer dessutom.
Nu blir det LaPalma i December med 20 och 25 tum både stationärt samt på utflykt men planer finns givetvis till Texas, Namibia och Chile, men vi fåri se.
Attachments:
-
2 november, 2022 kl. 00:07 #2001
Jag svarade på ämnet men inget kom up ?( det står att jag ’svarat’ )
Timo du kan komma i November om mildväder ( obsar inget i kyla ) och bocka av 459, men jag lovar inget av utkomsten..
Svensk seeing och Bortel är ingel lek ens med 30”.
Vore kul om vi hade ett Nagler 31 i även om liten galax ( vs testa stor pupill )
-
Hakann.
-
-
2 november, 2022 kl. 12:57 #2003
Nedan ges kartor för NGC 459, med norr uppåt. Dels 5 x 5 grader, dels 0.5 x 0.5 grader (med och utan foto).
Attachments:
-
2 november, 2022 kl. 22:08 #2019
Tack för det Hans…det är verkligen inte något lätt objekt. Man träffar på en hel del svåra saker när man håller på med H2500. Jag har en lista med över 400 objekt som jag inte lyckats få syn på 😀
/Torbjörn
-
3 november, 2022 kl. 01:23 #2028
Jag ska gå på den på nästa tillfälle.
Jag brukar köra Sky Safari för se vad de ligger och ibland kan det vara bild med annars går jag på webben och ibland har jag kort i telefonen från ex Alladin med mig ( jag tycker det är lätt och mitt sätt att jobba ) se ex på bild från datorn i Alladin på HIC50 och väl på plats ute ser jag referens objekt/stjärnor och kan zooma i telefonen = outstanding.
-Det är endast Timo jag obsat med på faint stuff som kör papper numera.
( givetvis är alla sätt bra ! )
Så sök i kartor i papp är inget som passat mig och ingen sökare heller ( förstår inte vitsen ) utan jag letar referensstjärnor per bild eller i Sky Safari och sedan kör jag Go-To till objektet och kör lågförstoring och tar mig neråt till jag vet riktning och vet säkert vad jag är – då börjar obset.
-
Hakann.
Attachments:
-
-
3 november, 2022 kl. 08:58 #2031
Jag tyckte det var konstigt att NGC459 inte fanns i Sky Safari, men testade nu och den finns med ( skrev nog fel innan )
-
3 november, 2022 kl. 09:45 #2032
Jag tycker att jag blir lite bländad om jag tittar på en display i mörkret, även om den är rödtonad men det kan vara inbillning. Därför kör jag med utskrivna papperskartor. Håkan, hur gör de i Amerikat som du obsat med? Papper eller display?
/Timo K
-
3 november, 2022 kl. 10:56 #2035
De jag obsat med har haft dator med svag styrka på som knappast bländar.
Problemet… med en iphone är trixet när, eller ’om’ man måste slå på den.
Jag brukar kunna rita egna kartor hemma innan om man vet på nått ljussvagt objekt man inte vill köra telefonen, men då kräver det förberedelser, så en natt ute ( kanske att moln hoppa ) är hitta nya objekt är då suveränt enkelt med Sky Safari.
Ofta är ju dessa objekt inte så ’noga’ med ‘lite’ förstörd syn så bättre att vara på, om man fått slå på telefonen, och en fördel mot dator telefonen är i fickan. Men en som gjorde det smart var Ed Allen som kör genom datorn och har paddan på teleskopet ( Elvira, 24” f/2.7 ) Men det är ju ingen nyhet i sig, men det han gjorde var när man greppade ett handtaget kunde man röra det manuellt och när man släppte handtaget trackade teleskopet. Synnerligen genialt. Så ta in ett nytt objekt var först att se vilket läge objekt ligger på och sedan körde man dit manuellt eller med Go-To – och man såg på paddan var man var å vart man skulle, och sedan väl där kunde man köra runt manuellt mycket enkelt.
jag har sett på tracking ( bra eller säg ett måste ) att man missar lite ev rolig omgivning, och det kan ju vara en eller flera galaxer bara en bit bort. Normalt på en Go-To är en envis styrbox med pilar.
-
7 november, 2022 kl. 07:21 #2044
En vecka bort sen om det sura vädret blåser bort och ej för kallt ska jag på NGC459.
-Torbjörn, menar du verkligen kunna nå dessa 16 mag galaxer ?
Jag vet inte vad som är möjligt på ca 12” och det mörker du kan få.
Jag tror det kommer bli ytterst svårt tom i 30”, alt mycket bättre mörker måste till tror jag.
Återkommer !
-
7 november, 2022 kl. 21:00 #2049
@Hakann Hoppas vädret bättrar sig. NGC 459 är av magnitud 14.4 så den borde inte vara totalt omöjlig (men säkerligen svår) med 12″ Dobson. Jag är fullt medveten om att det är svårt att obsa många H2500-objekt med 12″ även från skaplig himmel. Jag har vid det här laget en lista med 411 st H2500-objekt som jag inte lyckats se med 12″ teleskop 😀
Jag ser det som lite av en inventering av vad jag lyckas hitta…
Återkom gärna om du lyckas få syn på NGC 459, vore kul att veta!
/Torbjörn
PS Jag föredrar också papperskartor och rödljuslampa. Använder bara dator mm vid planetfoto…och då totalblåser man mörkerseendet, men det gör ju inte så mycket just då.
-
8 november, 2022 kl. 23:42 #2056
Kollade SF och 459 sägs ha ’visual mag’ på 15.81, men det finns säkert olika benämningar. Men om 16 mag är det inte enkelt, och jag är inte tvärsäker jag kommer se den.
Ska dock bli kul ratta in den ( har en plan ! )
Som jag ’jobbar’ ger telefonen med svagt rödsljus inget problem, problemet är när man ska strula och ev slå på och det kan bli nåt issue, men jag obsar inte så seriöst att det gör nåt om mer ljus kom ut, utan fördelen är enkelheten och lätt att hitta objekt under kvällen ( då jag har sällan eller aldrig en plan, sen vid moln kanske man måste hoppa till en del av himlen som är klar och då är ju SF kanon att just då hitta nya objekt.
Vi har många gånger i T76’an vänt och vridig på telefonen så vi hittar referenser, men skulle vi dra upp böcker då, jo visst men då ska en plan vara klar innan.
Jag har fått vara med på riktiga djupdykningar på SQM 21.9 i Oregon på stor optik och det som används är datorer.
-
9 november, 2022 kl. 08:47 #2060
När det gäller utbredda objekt så kan man hitta nästan vilka magnituduppgifter som helst. Magnitudsystemet som sådant bygger ju på att objektet är punktformigt, och om det har utbredning uppstår genast problem. Angiven magnitud kan ge en vink om hur svårt objektet är att se visuellt i ett teleskop men inte mer än så.
Vad vi säkert vet om synbarheten för NGC 459 är att galaxen upptäcktes visuellt av William Herschel med hans favoritteleskop, 18.7-tummaren. Instrumentets kapacitet kan i detta sammanhang motsvara en modern 12-tummare. Med våra mått skulle optiken hos 18.7-tummaren betraktas som undermålig.
Men Herschel hade en himmel som inte var ljusförorenad, och som observatör får Herschel ses som den främste som någonsin funnits.
Så visst går det att se NGC 459 med 12 tum om himlen är bra, i varje fall med 14 tum. Betänk att Herschel inte kände till dess existens i förväg men ändå insåg att det fanns ett suddigt objekt där.
-
17 november, 2022 kl. 00:49 #2110
Så här ser NGC 459 ut i 76 cm med PII och Ethos 3.7 mm ( 110 graders )
Så 850X och pupill på strax under 1 mm men många gånger poppar galaxer upp bättre i lägre förstoringar och denna lilla galax kommer man aldrig ändå se mer än lite ljus.
En liten tuss blir det kanske dock och det hela beror väl på vädret och galaxens styrka men i 30” borde det kunna bli en ljus prick.
Men nu snart stundar en ny nymåne men vädret här i Falun är jämgrått som vanligt. Finns inte en stjärna att se men SMHI säger Fredag/Uppsala om bara moln så också på Lördag, men nymånen ligger ju kvar 1 vecka, men…
Det är tröstlöst.
Attachments:
-
18 november, 2022 kl. 18:27 #2119
I förrgår (den 16 november) såg prognoserna ganska lovande ut så jag packade med mig min trogna 12” Explore Scientific Dobson i bilen och körde ut till Hälleviksstrand på Orust för att obsa H2500-objekt i Pisces (Fiskarna). Prognoserna såg bäst ut för sydvästra delen av ön så det var därför jag åkte just dit. Jag kom igång vid 18-tiden lokal tid och började med att ta en titt på Saturnus och Jupiter. Seeingen var rätt dålig så jag kunde inte gå upp speciellt högt i förstoring. Saturnus var svajig och det såg ut att vara jetström över Jupiter. Det var även rätt blåsigt så jag fick se till att mina papper inte blåste bort.
Så småningom kom jag igång med att observera objekt i Pisces och jag tittade på följande objekt: NGC 467, NGC 470, NGC 474, NGC 473, NGC 515, NGC 517 och NGC 693.
Jag försökte även med NGC 495, NGC 496, NGC 508, NGC 532, NGC 676 och NGC 742 men lyckades inte se dem. NGC 552 och NGC 553 gjorde jag inget försök att hitta den här gången. NGC 552 verkar vara en stjärna av ungefär magnitud 15 och NGC 553 är troligtvis en svag dubbelstjärna.
Efter detta är jag i princip färdig med stjärnbilden Pisces. Jag har nu obsat 52 st av de 73 st H2500-objekt som finns där. De övriga har jag inte fått syn på ens med 12” teleskop.
Efter detta var klockan ungefär 23 lokal tid och Månen skulle snart gå upp, så jag avslutade djuprymdsobsandet och satte mig i stället och tittade på Mars som börjar bli riktigt stor inför oppositionen i december. Seeingen var betydligt bättre nu och Mars syntes fint, så jag satt och studerade planeten en stund med upp till 254X förstoring innan jag packade ihop för att hinna med 23.40-färjan från Svanesund till Kolhättan på fastlandet. Tjörnbron var nämnligen avstängd för arbeten på bron den här natten.
Det visade sig att jag nog hade gjort rätt i att åka till just Hälleviksstrand för när jag körde mot Svanesund började det småregna. Det hade jag inte velat få över mig när jag satt och obsade. En riktigt lyckad men dock blåsig kväll.
/Torbjörn 🙂
-
18 november, 2022 kl. 21:43 #2120
Torbjörn,
Du är en hejjare på hitta, och det skulle vara kul obsa med dig nån gång för se hur du gör.
-Visst jag hittar men det tar tid lokalisera även med Go-To.
Att köra många av dessa objekt per en kväll skulle bli för mig otydligt var jag gjorde.
Som vanligt verkar ni överlag ha det bra mycket bättre än här uppe.Det var inställt hela veckan och nu hela helgen och hur det blir nästa vecka får vi se. Jag vill ju komma med min rapport om 459’an sas men jag antar det blir nog från LaPalma.
Det jag visade om 850X med 1.5 mm pupill är ju givetvis omöjligt här uppe. Seeingen klarar aldrig av det om ens hälften och ofta inte mer än hälften av den hälften !
Så jag tror den galaxen blir synlig endast genom low power i 30” ( alltså då med Ethos 21 mm och 5.5 mm pupill och 150X )
-
19 november, 2022 kl. 12:04 #2122
Tack för det Hakann 🙂 Jag brukar förbereda mig genom att ha med mig objektlistor med sidangivelser till både Interstellarum Deep Sky Atlas och Uranometria. Jag använder huvudsakligen Interstellarum men går över till Uranometria när jag behöver ännu mer detaljer. Ibland har jag skrivit ut speciella kartor för vissa objekt.
Sedan så tycker jag att det är superviktigt att ha en sökare som man trivs med eftersom jag stjärnhoppar så långt jag kan i sökaren innan jag går över till låg förstoring i okularet (24 mm Baader Hyperion ger 63X)
Jag använder en 8×50 vinklad sökare som ger rättvänd bild, och för att sikta in den mot en startstjärna använder jag ett rödpunktsikte som sitter ovanpå den. Man ser ganska många stjärnor i den här sökaren, jag får rättvänd bild, och jag sitter i en bekväm ställning där jag lätt kan flytta ögat från sökare till okular.
Om man letar efter svåra objekt som man inte får syn på “direkt” i låg förstoring så föredrar jag faktiskt stjärnhoppning med bra stjärnkarta framför GoTo, som jag dock gärna använder andra gånger 🙂
/Torbjörn
-
19 november, 2022 kl. 20:31 #2128
Just galaxen NGC459 borde inte vara en av de allra svåraste i Herschel 2500-listan, utifrån de fotometriska uppgifterna. Den allra svåraste Herschel-galaxen som jag inte kunnat obsa med min 12-tummare trots ett antal försök var NGC2843 (V-magnitud 15.5) i Kräftan. Men vi kunde ju se galaxen med 30-tummaren i april och även med den aperturen var NGC2843 rätt så svår, därför att galaxen låg intill en störande stjärna.
Urklipp från den förmodligen främsta nu levande Deep-sky observatören, Steve Gottlieb:
NGC 459 = UGC 832 = MCG +03-04-017 = CGCG 459-024 = PGC 4665
01 18 08.1 +17 33 44
V = 14.4; Size 1.0’x0.9′; Surf Br = 14.117.5″ (8/16/93): extremely faint, very small, round, very low even surface brightness. A mag 14 star is 1′ SE. Located 5′ WSW of two mag 10/11.5 stars.
William Herschel discovered NGC 459 = H III-205 on 15 Oct 1784 (sweep 291) and described as “eF, 240 left a doubt, though it rather confirmed it. I perceived it in counting a field, otherwise I should never have suspected it.” WH’s position for III-205 is 01 18.2 +17 39 which is 7′ north of UGC 832 = PGC 4665, and this is the only nearby candidate.
Om Gottlieb skriver “extremely faint” med 17.5 tum bör man dra öronen åt sig. Det egendomliga är att jag har obsat många betydligt ljussvagare och ytljussvagare galaxer med 12 tum. Kanske råkade det finnas det dis i galaxens riktning under observationstillfället? Jag är ganska säker på att jag “plockar” NGC459 med min 12-tummare vid nästa bra tillfälle, när det nu blir av? Hos mig har jag bara haft en enda klar kväll hittills i november, och då var det månsken!
/Timo K
-
19 november, 2022 kl. 23:54 #2129
Torbjörn,
När du säger ’rätt vinklad’ är det då synfältet i din Newton ?
Jag har ju själv aldrig förstått sökare men jag gillar star-hop och Telrad och sen vill jag se en karta ( helst dator alt telefon ) sedan jobba mig fram ( och visst ibland eller ofta tar det tid ) men jag vill vara hundra på jag tittar i korrekt läge.
-Jag och Timo jobbade ju i våras med en dvärgplanet och vi kom givetvis fram fort till bästa referensen i läget, men sen förvillade mig papperkartor en del men tillslut var vi nog överens om läget.
Jag kanske kan säga jag såg nåt ( 30” ) men det var för osäkert men Timo såg den men vi höll då på säkert en timme.
Lokaliseringen var väl inte svårare än nåt annat sas men det tog tid så ta 5-10 av dessa på en kväll då får man kämpa.
Jag fick svar från Mel och han hade noteringar med sin 24” f/4.5 men sa det var ’faint’ på OSP ( kan vara mörkt och detta var nog 20 år sedan )
Timo,
-År du säker på att du inte hänger på till Athos ?
Måste vara roligare fira jul där med visuell astro på SQM 21.90 än vandra runt i snö å kyla här !Så 25” på Athos 3 nätter ocv sedan cisternen och Roque med 20” på över 2 tusen meter och teleskopen är bokade och jag tar med okular. Du lär kunna plocka ev lite nya Herschels ;- ))
-
Hakann.
Attachments:
-
-
20 november, 2022 kl. 00:16 #2131
Håkan, gör mig inte sugen. Låt oss diskutera detta off-line.
/Timo K
-
20 november, 2022 kl. 10:50 #2133
Hakann
Det ser ut så här: Här sitter kombinationen sökare/rödpunkt monterad på ett provbygge jag gjorde och inte på 12″ Dobben. Vyn i sökaren blir ungefär som i en kikare, upp är upp och ner är ner. Bilden i okularet är ju däremot upp och ner som vanligt, så när man går över till okularet får man vända stjärnkartan upp och ner.
Det är lätt att flytta ögat mellan sökare och okular, och man slipper vrida nacken i konstiga vinklar 🙂
/Torbjörn
Attachments:
-
21 november, 2022 kl. 11:24 #2149
Torbjörn, vilket fint lättviktsbygge och nya uppgifter för Vixenmonteringen!
Är det ett nytt reseteleskop och vad är det för specifikationer på optiken?
Funkar det att nå altitudinställningen medan du observerar?
/*Peter R
-
21 november, 2022 kl. 20:27 #2153
Hej PeterR
Tanken med det var ett lättvikts & lågbudget reseteleskop och “tubstumparna” är gjorda av papprör för betonggjutning som jag har målat och monterat speglar och sökare i. Jag hade fått speglarna i present. Det är en 6″ spegel med ca f/8 och det hela verkade lovande. Rent optiskt funkar det jättebra, snällt att kollimera, men tuben är ganska lång så den har en del tendenser till gung och vindkänslighet.
Det funkar bra att nå altitudinställningen. Problemet är att tuben egentligen kräver ett ganska kraftigt stativ och då är en stor del av idén borta. Jag har provat den på min EQ5:a och det blir tillräckligt stadigt men okularet kan hamna i väldigt konstiga vinklar, och dessutom så hamnande det så högt att jag fick ta fram en trappstege när jag skulle titta på Månen!
Tips för den som vill göra något liknande: Använd en f/5 spegel istället 😀
/Torbjörn
-
22 november, 2022 kl. 00:44 #2154
Du skulle vara den rättsmäktige ägaren på Mel’s 13” portabla teleskop på f/3 och mennisktiskt spegel. Man viker ihop den som till en väska.
-Ett otroligt teleskop och perfekt för Herschels och stor app i extremt liten förpackning och rejäl wide field. Jag vet många rynkar på näsan åt detta men man ska nog se det först innan sas. Se ex Mel’s skisser så får man en ide. Jag har fått använda det vid flera tillfällen men en dag sa Mel när jag fråga att han sålde den (?)
Från början trodde jag det var f/3 som gjorde det WOW och det var ju ruggit bra kontrast i den ( ingen halvmatt smörja ) och Mel är ju en Jedi master på optik men det var combon som var caset.
-Mel är nu retired så passa på och fråga och just nu är han väldigt aktiv då all hans erfarenhet gör det lätt numera och han har tid. Jag fick reda på priset och det var inte dyrt men Ok mot en Kina Dob är det väl det, men detta är high quality. Handmade bland en sv de bästa på planeten.Attachments:
-
17 december, 2022 kl. 10:05 #2373
Det såg ut att bli klart väder torsdagen den 15:e dec så jag planerade för att obsa ute på Orust. Naturligtvis råkade jag ha ett nätmöte i en förening just den kvällen kl 19 så jag packade bilen innan mötet och drog iväg direkt när det var färdigt. Jag var framme ute på Orust ca 20.30 och satte upp min 12″ Dobson direkt, väl medveten om att Månen skulle gå upp ca 23.15.
Det var H2500-objekt i Aries som gällde denna kalla kväll och jag lyckades hitta NGC 673, NGC 697, NGC 781 och NGC 871.
Det gick sämre med NGC 691, NGC 695, NGC 774, NGC 803 och NGC 924. Dem såg jag inte röken av.
När klockan närmade sig 23.30 fick jag syn på halvmånen som hade gått upp över horisonten så jag övergick till att ta en titt på vackra M42 Orionnebulosan och planeten Mars där jag kunde se tydliga mörka områden.
Vid det här laget var det svinkallt, när jag startade bilen såg jag att det var minus 16 grader ute och jag frös rejält. När jag hade packat upp utrustningen hemma gick jag och la mig och tillbringade resten av natten under tredubbla täcken för att få upp värmen i kroppen!
En ganska lyckad kväll, kul att vara igång med Aries, nu återstår 5 objekt i den stjärnbilden.
/Torbjörn 🙂
-
17 december, 2022 kl. 11:48 #2376
Hatten av för att du inte avskräcks av några timmar i -16! Kul läsning.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE -
24 december, 2022 kl. 22:57 #2522
Det blev klart väder igår så jag gav mig ut till Orust med min 12″ Dobson ett lite kortare pass trots att det var Lillejulafton, men jag väntade till efter vi provsmakat julskinkan mm 😀
Det verkade kunna bli problem med hög luftfuktighet så jag åkte ändå ut till Hälleviksstrand på västra Orust för att minimera riskerna. Nytt för den här kvällen var att jag hade med mig min nya varma vinterponcho som jag tänkte ha över de vanliga vinterkläderna. Det skulle bli intressant att testa den!
Jag var igång vid ca 21.30 svensk tid och observerade H2500-objekt i Aries (Väduren).
Jag lyckades se NGC 1024 och NGC 1056. Försöken att se NGC 1030, NGC 1036 och NGC 1088 lyckades inte däremot.
Avslutningsvis gjorde jag förnyade försök att obsa NGC 691,m NGC 695, NGC 774, NGC 803 och NGC 924. Jag lyckades inte se någon av dem. Anledningen till att jag försökte var att det var snö på marken förra gången jag var ute och SQM-L var då 20,47. Den här gången var det i princip barmark och SQM-L var 21,0, men det hjälpte konstigt nog inte i ett enda fall.
Efter detta var jag klar med Aries och övervägde att börja obsa i Draco men klockan var nu nästan midnatt och vi skulle ut och åka och fira jul på Julafton så jag bestämde mig för att packa ihop och åka hem trots den fina natten.
Vinterponchon fungerade mycket bra. Den är varm och skön, den enda nackdelen är att man blir ganska klumpig med den på, och man får en förmåga att riva ner prylar på marken som man sedan får leta efter.
På det hela taget en lyckad kväll. Nu återstår bara Draco, Coma Berenices och Virgo.
Dessutom så är jag nästan helt säker på att jag hörde en Berguv medan jag obsade!
/Torbjörn 🙂
-
Det här svaret redigerades för 3 år sedan av
Torbjörn Holmqvist.
-
Torbjörn Holmqvist.
-
-
27 december, 2022 kl. 11:14 #2545
Igår kväll var det spått klart väder ett par timmar. Samtidigt var det ganska blåsigt…men jag tog med mig 12″ Dobben ut till Orust för att obsa lite i Draco.
Jag försökte obsa NGC 2908, NGC 2938, NGC 2963, NGC 3057 och NGC 3061 utan att lyckas se någon av de här galaxerna. Vid 23-tiden svensk tid rullade det in moln och när jag kollade satellitbilderna på telefonen såg det inte alls lovande ut så jag åkte hem igen.
Ibland får man chansa lite 😀
/Torbjörn
-
20 januari, 2023 kl. 11:29 #2778
Tjusigt Torbjörn. Imponerad. Mitt arbete med “400” har stannat upp. Använder ju diktafon på fältet för att logga innan det går över i loggboken dagen därpå.
Lyckades oavsiktligt deleta senaste loggen i höstas, runt 38-39 obsar som vara försvann med ett enkelt tryck. Skrek högt. Minst sagt.
Men men. Ta upp och gör om. På’t igen.
-
21 februari, 2023 kl. 19:26 #3303
Björn, kul att träffas på VSP! Jag känner igen frustrationen. Någon gång har det hänt mig att mina anteckningar vid okularet har blåst bort och det känns då att observationspasset har varit förgäves.
/Timo K
-
-
21 februari, 2023 kl. 18:54 #3298
Den 21 januari befann jag mig vid sommarstugan på Rossö med min 12″ Dobson och gjorde några försök på H2500-objekt i Draco. Jag försökte hitta NGC 3174, NGC 3194, NGC 3197, NGC 3212 och NGC 3215 utan att lyckas hitta någon av dem.
SQM-L var 20,93.
Det blev ingen lång kväll men jag lyckades i alla fall rota vidare lite i Draco!
/Torbjörn 🙂
-
Det här svaret redigerades för 2 år av
Torbjörn Holmqvist.
-
21 februari, 2023 kl. 19:30 #3304
Draco, det är efter Virgo den stjärnbild där det fattas flest Herschel-objekt för mig. Vi får hoppas lycka till för oss inför dessa galax-konstellationer.
/Timo K
-
-
21 februari, 2023 kl. 19:35 #3305
@timokarhula Ja det finns otroligt mycket galaxer i den här stjärnbilderna, det är bara att obsa på 🙂
/Torbjörn
-
21 februari, 2023 kl. 19:36 #3306
Den 26 januari åkte jag ut till Orust med min 12” Dobson för att obsa vidare i Draco och Virgo.
Jag lyckades hitta H2500-objekten NGC 3183, NGC 3343, NGC 3397, NGC 3403, NGC 3735 i Draco under kvällen.
Jag försökte dessutom hitta NGC 3252, NGC 3465, NGC 3523, NGC 3500, NGC 3735, NGC 3752, NGC 3879, NGC 3890, NGC 3961, NGC 4034, NGC 4120 och NGC 4159 i Draco utan att lyckas.
Dessutom så försökte jag se NGC 3833, NGC 3848, NGC 3552, IC 2963 och NGC 3952 i Virgo utan att få syn på någon av dem.
SQM-L var 20,94 den här kvällen på Orust.
/Torbjörn
-
21 februari, 2023 kl. 20:49 #3308
Äntligen var det dags för Värmland Star Party 2023! Vädret fredagen den 17:e februari var inget att hurra för men lördagen den 18 februari var mycket bättre och det blev en hel del obsande efter H2500-objekt i Draco och Virgo.
Under kvällen lyckades jag hitta NGC 3215, NGC 4391, NGC 4441, NGC 4749, NGC 4972 och NGC 5777 i Draco.
Jag försökte dessutom hitta NGC 3212, NGC 3210, NGC 3747, NGC 4238, NGC 4331, NGC 4332, NGC 4363, NGC 4572, NGC 4693, NGC 4857 och NGC 6088 i Draco utan att lyckas se dem. Inte heller NGC 4044 eller NGC 4077 i Virgo syntes till.
SQM-L var 21,07 den här mycket trevliga och lyckade kvällen uppe i Värmland.
/Torbjörn 🙂
-
21 februari, 2023 kl. 20:56 #3309
Igår kväll funderade jag på hur jag skulle göra. Jag ville gärna göra ett försök att obsa några sydliga objekt i Eridanus och Lepus men det verkade gå en molnfront rakt över Orust så jag åkte norr om Uddevalla istället, en bit in i Färgelanda kommun.
Väl på plats satte jag upp min 12″ Dobson och började obsa i det ganska blåsiga vädret.
Jag lyckade faktiskt hitta galaxen NGC 1993 i Lepus som ligger på deklination -17 grader. Den var väldigt ljussvag.
Däremot så såg jag inte röken av NGC 1440 eller NGC 1452 i Eridanus, eller NGC 1781, NGC 2073 eller NGC 2089 i Lepus.
SQM-L var på platsen 20,80.
Efter det så tog jag en ordentlig titt på fantastiska M42 Orionnebulosan innan jag åkte hem igen. En kort och blåsig men trevlig obskväll.
/Torbjörn 🙂
-
21 februari, 2023 kl. 21:24 #3311
Intressant Tobbe. Vi obsade bredvid varandra vid Frykens strand i Lysvik med lika stora teleskop. Den största differensen med våra obsar var tror jag är sökarkartorna och kanske följningen i mitt teleskop. Mina kartor går till 15-16 mag och då vet jag exakt var galaxen gömmer sig. Även då behövs det i sämsta fall behövas flera indirekta detektioner med indirekt seende när galaxen är på låg höjd. Jag tror nog att jag aldrig lyckats se 13-14 mag galaxer på deklination -18 grader som jag gjorde nu i Lysvik! Virsbo och Lysvik ligger på samma latitud men Värmland har bättre sydhorisont.
/Timo K
-
21 februari, 2023 kl. 22:05 #3312
NGC 1993 (som jag såg igår) är av magnitud 12,4 och ligger på drygt -17 grader. NGC 2089 är av magnitud 12 och ligger på nästan exakt exakt samma deklination, och den såg jag inte röken av trots att jag varierade förstoringen och visste den exakta positionen. Däremot var förmodligen obsplatsen inte riktigt lika bra som Lysvik, den låg norr om Uddevalla.
Jag brukar vid behov skriva ut kartor från Deep Sky log, den har med stjärnor ner till magnitud 14 i sin mest detaljerade skala.
Det är spännande och kul det här 🙂
/Torbjörn
-
26 februari, 2023 kl. 13:18 #3389
Natten till idag var stjärnklar! Månen skulle gå ner 01.20 lokal tid så jag gjorde mig ingen större brådska om och kom ut till obsplatsen ganska sent igår kväll. Jag satt och tittade på lite av varje, bl a M42, M44, M45 med 12″ Dobben och min 7×50-kikare tills månen försvann.
Under natten obsade jag sedan i Virgo och hittade galaxerna NGC 4246, NGC 4341, NGC 4390, NGC 4482, NGC 4488 och NGC 4492.
Jag är osäker på hur det stod till med galaxerna NGC 4431 och NGC 4436. Jag tror att jag såg NGC 4436 men jag skall kolla med en bättre karta som jag har skrivit ut.
Dubbelstjärnan NGC 3874 lyckades jag inte med. Jag såg förmodligen en stjärna men inte den andra. Galaxerna NGC 4200, NGC 4356, NGC 4366, NGC 4368, NGC 4415, NGC 5106-2, NGC 5136, NGC 5174 och NGC 5185 såg jag inte till trots att jag letade efter dem.
En mycket lyckad natt på Orust 🙂 Jag kom hem 05.45 och sov länge idag…
/Torbjörn
-
26 februari, 2023 kl. 17:00 #3391
En liten efteranalys av galaxtrion NGC 4440, NGC 4436 och NGC 4431 visar att galaxen jag såg var NGC 4440 och inget annat. Jag har sett den tidigare, 2018, med min C8. De andra två galaxerna såg jag inte igår men jag skall ta en titt efter dem igen nästa gång.
/Torbjörn
-
28 februari, 2023 kl. 13:00 #3415
Det var nu sista chansen med mörk himmel innan månen börjar störa så jag gjorde ett sista ryck med DS-observationer imorse. Den dryga halvmånen gick ned klockan 4:21 så mellan klockan 3:30-5:05 obsade jag nio galaxer i Serpens och Bootes med 12-tums Dobson. Av de var NGC5888, 5893, 5900 och 5922 (=5923) Herschel-2500 galaxer. Obsade även den avlägsna (r=4.76 AU) kometen C/2019 T4 (ATLAS). Skattade den till magnitud 12.8, komadiameter 0′.7 och DC=2. Jag hade sett kometen redan i april ifjol då den befann sig i Crater. Hela tiden syntes en grönaktig, ordinär norrskensbåge i norr. Tydligen var norrskenet mycket kraftigare tidigare på kvällen. Massmedia hajpar norrskenen lika mycket som den “gröna” kometen C/2022 E3 (ZTF).
/Timo K
-
timokarhula.
-
-
28 februari, 2023 kl. 20:04 #3420
Du såg till att passa på innan Månen tog över totalt 🙂 Snyggt jobbat att hitta de H2500-objekten får jag säga! Jag har sett NGC 5888, en väldigt ljussvag galax som jag obsade i april förra året. De andra tre är alla med i den digra lista av objekt som jag har letat efter med 12″ Dobson utan att lyckas. Jag kommer att återvända till den listan när jag har letat genom Virgo och Coma, eller snarare efter sommaren när Virgo och Coma Berenices är borta för säsongen.
Jag såg vackert norrsken natten mellan lördag och söndag när jag obsade till 05 lokal tid ute på Orust.
/Torbjörn
-
15 mars, 2023 kl. 20:59 #3628
Igår kväll var prognoserna finfina för observationer så jag lastade 12″ Dobben i bilen och åkte ut till Orust för att obsa!
Jag tänkte obsa H2500-objekt i Virgo (Jungfrun) så jag började ganska sent. Det första objektet obsade jag 23.20 lokal tid.
Under kvällen obsade jag NGC 4044, NGC 4077, NGC 4436, NGC 4197, NGC 4300, NGC 4333 och NGC 4348 i Virgo. Dessa var H2500-objekt som jag inte sett förut. Samtliga anses i Interstellarum Deep Sky Atlas kräva ett 12″ teleskop utom NGC 4197 vilket inte ens är är med i atlasen och alltså anses kräva ännu större teleskop. De där bedömningarna bör man ta med en rätt stor nypa salt men de ger väl en fingervisning…
Dessutom försökte jag hitta NGC 4431, NGC 4277, NGC 4297, NGC 4326, NGC 4376, NGC 4418, NGC 4422 och NGC 4423 utan att lyckas se dem.
När jag letade runt fick jag även syn på en del objekt som jag sett förut: NGC 4281, NGC 4273, NGC 4268, NGC 4296 och NGC 4339
Kl 04 lokal tid skulle det snart börja bli ljust och dessutom skulle månen gå upp så jag la ner obsandet, packade ihop och åkte hem. Det verkar bli fint i natt också men det orkar jag inte med 😀
En lyckad kväll!
/Torbjörn
-
16 mars, 2023 kl. 11:28 #3635
Jag har haft två produktiva nätter i rad och obsade 40 nya galaxer med min 12-tums Dobson. Jag hade gått lös på Herschel-2500 objekten NGC3265, NGC3334, NGC3304, NGC3327, NGC3451, NGC2965 och NGC3104 i Leo Minor (därmed hade jag sett alla Herschels i LMi!), NGC3345 (bara en dubbelstjärna) och NGC3498 (bara en trippelstjärna) i Leo, NGC3122 (=NGC3110) i Sextans, NGC3928, NGC3930, NGC4020, NGC4025, NGC4172 och NGC4198 i Ursa Major, NGC4989 i Virgo samt NGC5089 i Coma Berenices.
Nattens bifångster blev NGC2971, IC2500, CGCG 181-84, CGCG 182-9 och UGC5476 i Leo Minor, NGC3230, UGC5625, NGC3253 i Leo, IC2986, IC2985, UGC7144 i Ursa Major, NGC4990, NGC4975 i Virgo samt NGC5131 och IC4239 i Coma Berenices.
Jag tittade åter på dvärggalaxen Leo III. NGC4025 i UMa liknade faktiskt Leo III och var en utmaning för att vara ett Herschel-objekt. Kunde inte se den ännu större och ytljussvagare UGC6955 i närheten. Bredvid NGC3930 (också ytljussvag) lade jag märke till att den fysiskt närbelägna stjärnan Groombridge 1830 (=Argelanders stjärna) hade mycket tydligt ändrat sin position jämfört med kartan pga stjärnans extremt stora egenrörelse.
Inatt nådde jag milstolpen prick 6000 visuellt observerade Deep-Sky objekt (exklusive dubbelstjärnor)!
Natten bjöd på mäktiga norrsken och dessa var de ljusstarkaste som jag sett på flera år. De täckte bara hela norra delen av himlen upp mot zenit i bästa fall. Gröna draperier dansade i en båge från väst, norr till öst och upp mot zenit stack det tidvis upp ljusstarka strålar. Norrskenet lyste upp himlen vars mörker var bara SQM-L 20.4 som bäst, en magnitud ljusare än det brukar vara. Jag riktade apparaten mot norrskenets ljusaste del och fick värdet SQM-L 18.4. Det var så pass ljusstarkt att det kastade märkbara skuggor på marken av mig.
Jag var inte uppe lika länge som Tobbe igår och avslutade mitt observationspass redan klockan 2:30. Norrskenen fortsatte lysa men hade då lugnat ner sig betydligt.
/Timo K
-
16 mars, 2023 kl. 12:16 #3636
Det låter som om du har haft två riktigt fina obsnätter på raken Timo 🙂 Jag tänkte tanken igår kväll men jag var alldeles för trött efter den förra natten, jag hade lagt mig 05 och bara sovit 1.5 h… Det var lite synd för nu ser väderprognoserna för resten av nymåneperioden inte bra ut, men det kan ju ändras.
Det var riktigt fint norrsken i förrgår också, synd att jag hade glömt systemkameran hemma, annars hade jag knäppt några bilder. Den var grönaktiga draperier och ljuspelare som kom och gick periodvis.
När jag kollar ser jag att jag har sett alla H2500 i Leo Minor utom 5 st som jag gått bet på med 12″.
Vid nästa tillfälle kommer jag att leta vidare i Virgo och efter det Coma Berenices. Jag har kvar att leta efter 89 objekt i Virgo som ligger norr om -10 grader, och 71 objekt i Coma Berenices. Jag kommer även att leta efter objekt söder om -10 grader i Virgo senare från Teneriffa när jag åker dit.
Vi håller tummarna för någon mer bra natt i mars!
/Torbjörn
-
16 mars, 2023 kl. 14:13 #3637
Från min balkong i Göteborg tittade jag till norrskenet då och då, från ungefär 23:30 SNT och en timme framåt. Varje gång syntes en distinkt grön norrskensbåge som sträckte sig från nordväst och så långt mot norr som jag hade synfält. Såg inget direkt utbrott, bågen såg relativt lika ut vid alla tittarna.
Under åren kring solfläcksmax händer det ofta att man kan notera norrsken från Göteborg, betydligt oftare än vad många tänker sig. Men i de allra flesta fall mest som ett grönaktigt område nära nordhorisonten. Förliden natt var norrskenet lite mera distinkt än vad som är vanligt härifrån.
-
16 mars, 2023 kl. 19:45 #3639
Det var ett ganska rejält och fint norrsken i förrgår också, jag såg det från Orust. Grönaktiga ljusdraperier och grönaktiga ljuspelare. Jag har dock sett kraftigare, för någon eller några månader sedan. Det var mycket starkare.
/Torbjörn
-
17 april, 2023 kl. 19:30 #4486
Igår kväll var det klart och fint väder så jag tog med mig 12″ Dobben ut till Orust för att observera vidare i Virgo efter H2500-objekt. Jag kom igång strax efter kl 23 lokal tid.
Under natten hittade jag tre galaxer: NGC 4496, NGC 4642 och NGC 4765. Allihop svåra.
Dessutom letade jag efter NGC 4129, NGC 4403, NGC 4404, NGC 4541, NGC 4577, NGC 4588, NGC 4597, NGC 4626, NGC 4628, NGC 4653, NGC 4688, NGC 4690, NGC 4705, NGC 4720 och NGC 4731 utan att lyckas hitta någon av dem.
Min SQM-L visade ett värde på 21,2 vilket är bra men inte superbra. De här galaxerna kräver kanske ännu mörkare himmel.
Jag höll på fram till kl 03 lokal tid, sedan skulle det börja ljusna och det kändes dessutom definitivt som om det var dags att åka hem… På det hela en riktigt trevlig kväll 🙂
/Torbjörn
-
22 april, 2023 kl. 16:08 #4567
På kvällen den 19 april var det fint väder så jag tog med mig 12″ Dobben ut till Orust för att obsa H2500-objekt i Virgo igen. Inte långt kvar på säsongen nu…
Jag kom igång vid ungefär 23.30 lokal tid och satte igång.
Under natten hittade jag NGC 4775, NGC 4786, NGC 4771, NGC 4799, NGC 4878, NGC 4951, NGC 4989, NGC 5015, NGC 5183 och NGC 5184.
Jag försökte även hitta NGC 4813, NGC 4843, NGC 4879, NGC 4888, NGC 4890, NGC 5019, NGC 5118, NGC 5224, NGC 5235 och NGC 5227 utan att lyckas med det.
En jättefin natt som slutade vid 03 lokal tid när jag packade ihop och åkte hem.
/Torbjörn 🙂
-
22 april, 2023 kl. 16:15 #4568
Det var klart väder igår kväll så jag åkte ut till Orust med 12″ Dobben för vad som antagligen skulle bli säsongens sista obsnatt, i alla fall när det gäller H2500-objekten.
Jag tänkte obsa H2500- objekt i Virgo igen, nätterna blir snabbt kortare nu.
Jag var igång strax efter 23.30 lokal tid och satte igång.
Under natten obsade jag NGC 5252, galaxparet NGC 5257 och NGC 5258, NGC 5300, NGC 5324 och NGC 5549.
Jag försökte även hitta NGC 5327, NGC 5331, NGC 5334, NGC 5356, NGC 5369, NGC 5374 och NGC 5392 utan att lyckas med det.
Det blev en väldigt fin natt. Vid ungefär 03 packade jag ihop utrustningen i bilen och tog en kopp kaffe innan jag åkte hem, det var en lite speciell känsla att plocka ihop den sista kvällen på vårsäsongen.
/Torbjörn 🙂
-
10 september, 2023 kl. 13:09 #6110
I maj var jag, min fru och 8″ Resedobson på Teneriffa i nästan två veckor på en kombinerad semester/astronomiresa.
Jag har skrivit om det i tråden nedan, men jag gick aldrig in i detalj på vilka objekt jag observerade.
Sammanfattningsvis så obsade jag följande H2500-objekt:
Aquarius
Lyckades inte se NGC 7284 och NGC 7492.Corvus
NGC 4462 och NGC 4050.
Lyckades inte se NGC 4177, NGC 4724, NGC 4802, NGC 4035, NGC 4114, NGC 4794 och NGC 4748-1Crater
NGC 3955, NGC 3957, NGC 3981 NGC 3571, NGC 3667 och NGC 3956.
Lyckades inte se NGC 3497, NGC 3591 och NGC 3734.Hydra
NGC 2935, NGC 2983, NGC 3885, NGC 3904, NGC 3923, NGC 4970, NGC 5085, NGC 5328 och NGC 2815.
Lyckades inte se NGC 2763, NGC 2848, NGC 2921, NGC 3052, NGC 3081, NGC 4087, NGC 4993, NGC 5592 och NGC 3072.Libra
NGC 5797, NGC 5898, NGC 5903 och NGC 5716.
Lyckades inte se NGC 5885.Puppis
Lyckades inte se NGC 2401, NGC 2566 och NGC 2578.Sagittarius
NGC 6698Scorpius
NGC 5998Virgo
NGC 4658, NGC 4790, NGC 4877, NGC 4899, NGC 4933, NGC 5017, NGC 5146, NGC 5247, NGC 4682, NGC 4700, NGC 5170.
Lyckades inte se NGC 5079, NGC 5094, NGC 4708, NGC 4784, NGC 5047, NGC 5049, NGC 5073, NGC 5076 och NGC 5111.Så det var en intressant “skörd” av sydliga H2500-objekt. Många av dem hade jag letat efter tidigare från Sverige med 12″ teleskop men nu försökte jag från Teneriffa med 8″…med blandade resultat, och jag hade väldigt roligt 🙂
/Torbjörn
-
Torbjörn Holmqvist.
-
-
10 september, 2023 kl. 13:28 #6112
Den 11-21 augusti i år befann jag mig i Namibia, närmare bestämt på astrofarmen Hakos för att observera den södra stjärnhimlen och då blev det även tid till att observera en del H2500-objekt, sådana som inte låg bra till för observationer från Teneriffa i maj tidigare i år. Teleskopet som jag använde var en 8″ f/6 Dobson som jag hyrde på plats.
Aquarius
NGC 7252 och NGC 7492. NGC 7492 är ett Herschel 400-II objekt och mycket svårt anser jag.
Lyckades inte se NGC 7180.Canis Major
Lyckades inte se NGC 2352. Låg inte optimalt till före gryningen.Cetus
NGC 907, NGC 216.
Lyckades inte se NGC 723.Eridanus
NGC 1395, NGC 1426, NGC 1439, NGC 1232 och NGC 1440.
Lyckades inte se NGC 1401, NGC 1415, NGC 1325, NGC 1331, NGC 1370, NGC 1377, NGC 1482, NGC 1393, NGC 1452Fornax
NGC 686, NGC 1344, NGC 1425, NGC 1201, NGC 1371, NGC 1385.
Lyckades inte se NGC 922 eller NGC 1366.Lepus
Lyckades inte se NGC 1979, NGC 2073, NGC 1781, NGC 2089 eller NGC 2124. Inget av dem låg optimalt till före gryningen.Det var mycket intressant att leta efter de här objekten från Namibia. Lite förvånad var jag väl över att inte hitta fler, men de som jag inte hittade är ljussvaga och jag använde inte något jätteteleskop, bara en 8-tums Dobson. Många av dem har jag letat efter från Sverige med 12″ teleskop, dock inte de allra sydligaste.
15 objekt hittade jag, och 19 hittade jag inte. I fallen med Lepus och Canis Major så låg dock inte stjärnbilderna helt optimalt till för observationer den här gången.
/Torbjörn 🙂
-
10 oktober, 2023 kl. 10:16 #6403
Inatt kunde jag se asterismen / stjärnhopen NGC7826 i Valfisken. Inget praktobjekt precis men den var speciell för mig för det var det enda Herschel-2500 objektet som återstod för mig söder om deklination -20° ! Jag hade planerat att se NGC7826 från Australien redan i april men det sket sig av olika anledningar. Med 25×100-kikare kunde jag nu se två-tre stjärnor här av nionde-tionde magnituden på knappt 10° höjd. Ska vid ett senare tillfälle observera NGC7826 med teleskop och se fler stjärnor. Då är det nog fullt möjligt för mig att obsa samtliga Herschel-2500 objekt. Ge mig fyra år till. 🙂
/Timo K
-
timokarhula.
-
-
10 oktober, 2023 kl. 19:06 #6413
Det går framåt! Den där asterismen (NGC 7826) var tydlig med teleskop.
Jag kollade lite i mitt Excelark och kvar att leta igenom är:
Eridanus, ett objekt (missade att ta med det på listan till Namibia)
Virgo, 40 objekt
Coma Berenices, 71 objektMed några fina nätter till våren lyckas jag kanske ta mig igenom detta före sommaren.
Sedan så har jag dessutom en lista med 519 objekt som jag har letat efter med 12″ teleskop (i Sverige) eller med 8″ teleskop (på Kanarieöarna och Namibia). 23 av dem ligger söder om -20 grader. Det är en ljussvag samling.
/Torbjörn 🙂
-
Torbjörn Holmqvist.
-
-
11 oktober, 2023 kl. 02:13 #6420
Så här ser 7826 ut med Ethos 21 i 30”.
På en hyffad natt lär man väl se det rätt bra men objejtet låg just nu under horizonten.
Ska ev obsa i morrn men antar det lära väl dyka upp nåt ’case’ som vanligt att det inte går..
-
Hakann.
Attachments:
-
-
11 oktober, 2023 kl. 09:20 #6424
Så här ser det ut i ex 10” med 24 mm okular röd ring och gult med 13 mm.
Mindre ljust givetvis än i 30” och beroende på okulars glas kvalitet men beroende på stjärnors magnituder borde det ju synas bra.
SMHI påstår fint ikväll och i morgon men fredag och helgen regn.Personligen är jag alltid skeptiskt för det blir ofta nåt, och jag har 5 timmar i bilen ner.
Attachments:
-
11 oktober, 2023 kl. 20:50 #6428
Som sagt, alltid är det nåt, vinden tog kvällen..
-
12 oktober, 2023 kl. 22:22 #6437
Kunde inte gå på 7826 ikväll heller, blåsten. Det ska bli regn i helgen så detta avslutar nog min säsong i år sas. Sverige är inget för astro verkar det som ( för mig.
-
13 oktober, 2023 kl. 15:27 #6450
Riktigt så illa är det inte tycker jag. Om man kan obsa med kort varsel så får man många möjligheter. Jag hade två observationspass förra natten, ett fram till midnatt och ett vid gryningen efter klockan 4:30. Några nya Herschel-objekt i Draco och Ursa Minor igår och ett par kometer imorse. C/2023 H1 (Lemmon) blev en överraskning.
/Timo K
-
13 oktober, 2023 kl. 15:37 #6453
Jo så är det.
Men om man har resväg om så är 30 minuter som 3 timmar är det inte så enkelt och ev jobb att sköta dagen efter.
Det var obs tillfälle vid 30 tummar’n nu ( dock vind ) men tidsvis säkert SQM under 21, men det blev aning bättre sen, men vinden funkade inte.Men Torbjörn kör ju hårt och har resor så givetvis finns obstillfällen ( det är bevisat )
-
20 januari, 2024 kl. 14:47 #7335
Hösten var inte speciellt kul ur observationssynpunkt…om jag uttrycker mig diplomatiskt…men nu i januari har mitt obsande gått bättre!
Alla obsar nedan är gjorda med min 12” Dobson.
5 januari, SQM-L 20,36
Jag åkte ut till Orust och gjorde ett fåfängt försök att hitta NGC 1362 i Eridanus vilket inte lyckades. Jag lyckades inte heller obsa mitt sista Herschel 400-II objekt: NGC 1325. Det lyckades inte från Namibia heller för den delen men man kan ju alltid försöka!
10 januari, morgon, SQM-L 20,64
Jag besökte Björn uppe i Dalsland och obsade tillsammans med honom, bland annat på morgonen den 10 januari och jag såg då galaxen NGC 4028 i Coma Berenices. Jag försökte också obsa NGC 4016 och NGC 4037 men det gick inte.
Det märktes att jag hade blivit lite ringrostig för jag hade inte med mig de objektlistor som jag borde haft med mig! Nödlösningen blev att jag loggade in på Deep Sky Log med mobilen och hittade några objekt att titta efter…tills mobilen la av i kylan. En påminnelse om varför jag föredrar papperslistor och rödljuslampa. Klantigt av mig.
18 januari, morgon, SQM-L 20,5
Det blev en tur ut till Orust mitt i natten för att kicka igång obsandet vid 04-tiden svensk tid.
Väl på plats obsade jag vidare i Coma Berenices och hittade NGC 4080, NGC 4101, NGC 4134, NGC 4131, NGC 4174, NGC 4175, NGC 4272 och NGC 4375.
Jag försökte även med NGC 4132, NGC 4173, NGC 4286, NGC 4393, NGC 4455, NGC 4475 och NGC 4495 utan att lyckas.
Det mest intressanta den här kvällen var nog Hickson 61, även känd som ”The box”. Jag såg NGC 4169 (som är ljusstarkast), NGC 4174 och NGC 4175 men inte den stora ljussvaga NGC 4173.
20 januari, morgon, SQM-L 20,7
Jag hade tur med vädret den här dagen, prognoserna stämde perfekt och det blev klart lagom till kl 04 svensk tid när Månen gick ner. Platsen var sommarstugan på Rossö och jag satte klockan på ringning kl 03 för att komma igång.
Under timmarna före gryningen från 04 till 06.20 obsade jag i Coma Berenices och hittade NGC 4514, NGC 4676, NGC 4747, NGC 4798, NGC 4819, NGC 4840, NGC 4841 och NGC 4911.
Jag lyckades däremot inte hitta NGC 4789, NGC 4869 eller NGC 4892.
Jag såg kanske NGC 4872 men det är osäkert…jag behöver fixa en bättre och mer detaljerad karta till nästa obspass.
Några intressanta saker den här gången var galaxparen NGC 4676 A+B och NGC 4841 A+B. Jag lyckades inte separera komponenterna i något av dem, men det gjorde inte William Herschel heller.
Dessutom såg jag några ljusare galaxer som jag sett tidigare som NGC 4725, NGC 4874 och NGC 4889…nja att kalla de två sista för ljusa är väl kanske en överdrift…
Nu tar månskenet över för den här perioden men det blev i alla fall några riktigt trevliga obspass i januari!
/Torbjörn 🙂
-
20 januari, 2024 kl. 16:29 #7337
Tobbe, du har varit produktiv i januari vad gäller Herschel-objekt jämfört med mig. Jag har ännu inte obsat ett enda nytt H2500-objekt i år. Däremot sex kometer och en supernova (i sträng kyla).
Igår spanade jag in ISS (-24 grader när jag stod ute på åkern) och hoppades på att få se Marcus Wandts farkost komma efter men såg inte den. Klockan 18:54 ikväll ska jag vinka till honom.
/Timo K
-
21 januari, 2024 kl. 21:29 #7344
@ Timo Ja det var riktigt kul att komma igång med det här stora obs-projektet! Jag hoppas på att gå igenom resten av Coma Berenices och Virgo under våren. Sedan har jag letat efter alla objekten…men jag har å andra sidan en lista på en bra bit över 500 objekt som jag inte lyckats hitta 😀
/Torbjörn
-
27 april, 2024 kl. 13:58 #8165
Fredagkvällen på Värmland Star Party bjöd på fint väder och jag obsade lite av varje och blev bl a förevisad kometen 13P/Olbers av Timo K.
Tyvärr kom molnen (vilket i och för sig var väntat) lagom till att Coma Berenices stod bra till för observationer men jag hann i alla fall leta efter galaxen NGC 4049 som jag dock inte lyckades se.
/Torbjörn 🙂
-
27 april, 2024 kl. 14:10 #8166
Stjärnklart väder har varit en bristvara om jag uttrycker mig mycket diplomatiskt men igår var det dags! Jag befinner mig i stugan på Rossö söder om Strömstad och jag satte upp min 12″ Dobson alldeles vid huset för att obsa vidare i Coma Berenices. Det skulle vara “amatörastronomiskt mörker” (solen minst 15 grader under horisonten) från ungefär 23.30 svensk sommartid fram till ca 01.00 när Månen skulle gå upp i söder. Mörkret var inte alls dåligt: Jag uppmätte under obspasset 21.34 med min SQM-L!
Jag satte igång för fullt och obsade galaxerna NGC 4076, NGC 4065, NGC 4061, NGC 4066, NGC 4070. NGC 4074. NGC 4098-1, NGC 4095, NGC 4092, NGC 4126 och NGC 4222 (den var svår!)
Jag försökte se NGC 4204 men lyckades inte med den saken.
Den sista galaxen jag obsade var NGC 4222 och i samband med det tog jag även en titt på den mycket vackra NGC 4216, även känd som “Silver streak”. Det är ett Herschel 400-objekt och definitivt värt en obs. Första gången jag såg den var 2014 (med min C8), och det i april, och här ute på Rossö.
Ett kort men väldigt trevligt obspass fram till när jag bröt strax efter 01 svensk sommartid. Hoppas det blir något mer tillfälle innan det är säsongsuppehåll.
/Torbjörn 🙂
-
1 maj, 2024 kl. 11:46 #8168
I förrgår blev det ett nytt tillfälle att observera vidare i Coma Berenices. Jag åkte ut till Orust med 12″ Dobben och ställde upp den en bit från Hälleviksstrand.
När klockan var 23.45 lokal tid satte jag igång på allvar. Jag obsade under kvällen NGC 4634, NGC 4685, NGC 4758, NGC 5180, NGC 4921, NGC 4923, NGC 4944, NGC 4957, NGC 4961 och NGC 4966.
Jag försökte även se NGC 4328, NGC 4502, NGC 4506, NGC 4529, NGC 4872, IC 4051, NGC 4979, NGC 4983 och NGC 5000 utan att se röken av dem. De flesta av dem är rätt svåra saker…
Vid ungefär 02.30 avbröt jag obsandet eftersom det skulle börja ljusna, packade ihop och åkte hem. Det var ett riktigt trevligt obspass ute i havsbandet. SQM-L var 21.22 den här gången, inte så illa med tanke på årstiden.
Nu återstår 9 galaxer att leta efter i Coma Berenices, sedan är jag “klar” med den stjärnbilden. Jag har i och för sig misslyckats se 23 objekt där. Sedan blir det över till Virgo där jag har 38 objekt kvar att leta efter (No luck med 64 objekt där). Efter det har jag letat efter alla Herschelobjekten! Det återstår att se om jag hinner med det i år eller om jag får fortsätta efter Nyår…det känns mer och mer troligt att det inte blir klart i år.
Dagen efter blev rätt tuff men det gick bra att jobba med rätt mängd kaffe i kroppen 🙂
/Torbjörn
-
14 september, 2024 kl. 16:41 #9678
Igår var det en klar och fin kväll här på Rossö, även om det blev väldigt fuktigt framåt natten. Dessutom så var det periodvis spektakulärt Norrsken! Jag satte upp mitt 12″ Dobsonteleskop här utanför stugan och tänkte att jag skulle gå igenom en del H2500-objekt i Cetus (Valfisken) som jag försökt observera tidigare utan att lyckas. Jag har haft en känsla av att jag inte har gjort de obsarna under speciellt bra förhållanden.
Under kvällen hittade jag bara ett av objekten: NGC 271. Jag tyckte att jag såg den galaxen på Sagittarius på Öland men jag var osäker, men den här gången var jag säker. Det var en ytterst svår och ljussvag galax som bara dök upp intermittent med indirekt seende.
I övrigt försökte jag hitta 13 st H2500-galaxer utan att lyckas…så det var kanske inget större fel på mina tidigare observationsförsök trots allt. Det här är svåra grejer.
Jag höll på fram till ca 03 lokal tid innan jag bar in grejerna och la saker och ting på tork. Det mesta var genomblött.
Nu är det nog snart slut med deep sky för den här gången. Månen tar över mer och mer.
/Torbjörn 🙂
-
28 september, 2024 kl. 10:34 #9807
Dags för nya försök igår kväll. Det såg egentligen inte alls speciellt bra ut här på Rossö men jag gick ut och satte upp min 12″ Dobson vid 23 tiden lokal tid och hittade efter lite stjärnhoppande galaxen NGC 191 i Cetus. Efter det började jag hoppa mot NGC 201 men då kom molnen, och de gav inte med sig. Vid 01.3o gav jag upp och gick och la mig.
NGC 191 är en ljussvag galax men den syntes hela tiden återkommande med indirekt seende. Jag tyckte inte riktigt att Interstellarum räckte till utan tog till den mer detaljerade Uranometria och då var den lättare att lokalisera!
/Torbjörn 🙂
-
29 september, 2024 kl. 11:33 #9824
I natt blev det en superlyckad obsnatt här på Rossö 🙂 Jag fortsatte leta efter diverse svåra H2500-objekt i Cetus eftersom jag inte känt mig helt nöjd med förhållandena vid tidigare obsar i den stjärnbilden.
Jag satte fram min 12″ Dobson framåt kvällen och började obsa när klockan närmade sig 23 lokal tid.
Under natten lyckades jag hitta NGC 273, NGC 352, NGC 599, NGC 622, NGC 682, NGC 748, NGC 762, NGC 853 och NGC 881. 9 objekt!
Jag lyckades däremot inte hitta NGC 201 (såg däremot de två ljusaste galaxerna i Hickson 7 där NGC 201 ingår), NGC 270, NGC 600, NGC 624, NGC 755, NGC 773, NGC 827 eller NGC 887.
När klockan var 02.20 gjorde jag ett halvhjärtat försök att hitta Andromedas fallskärm men jag “gick vilse” i stjärnkartan och kände att jag var alldeles för trött så jag och la mig, mycket nöjd med kvällen.
Kvällens resultat fick mig däremot att börja misstänka att jag borde sett fler objekt 2024-09-13…de borde ha varit lättare än de objekt som jag obsade den här kvällen…så jag kommer nog att göra om de obsarna nästa gång det blir obstillfälle!
/Torbjörn
-
Det här svaret redigerades för 1 år av
Torbjörn Holmqvist.
-
Det här svaret redigerades för 1 år av
-
29 september, 2024 kl. 12:09 #9826
Alltid kul att läsa om din Herschel-jakt!
I Göteborg fanns mycket moln när jag kollade … men kunde i fältkikaren konstatera att det mellan molnflaken var fin och transparent luft.
-
2 oktober, 2024 kl. 20:15 #9859
Ja det var riktigt fin transparens den natten, och klart väder i norra Bohuslän. Just transparens och relativ fuktighet är svåra faktorer att förutse trots att man studerar väderprognoserna noga 🙂
/Torbjörn
-
3 oktober, 2024 kl. 07:50 #9863
Inatt obsade jag 12 Herschel-2500 objekt med min 12-tums Dobson. 188x var min vanligaste förstoring. Endast en av galaxerna fanns i Corona Borealis och resten i Draco. Galaxerna i Draken låg i undre kulmination rakt i norr. Galaxerna var NGC6001 (Corona Borealis), NGC4238, NGC4159, NGC4331, NGC4332, NGC4256 (sett förr), NGC4210, NGC4521, NGC4545, NGC4589 (sett förr), NGC4572 och NGC4954 (=NGC4972). Som bifångster såg jag andra galaxer i synfältet. Dessa var NGC4205, NGC4221 (denna var så ljusstark att det var konstigt att William Herschel missade den), UGC7242 (kul galax alldeles söder om en ljusstark stjärna, som en ljussvagare miniatyrvariant av Meropenebulosan), CGCG315-25, NGC4512, NGC4481 och NGC4510 (svår att hitta med få stjärnor i synfältet).
Kollade på Saturnus där månarna låg 3.8 bågsekunder ifrån varandra. 2 timmar senare hade de tydligt rört på sig och låg nu 7.6 bågsekunder ifrån varandra.
Klockan 1:15 fick det vara nog och jag bar in grejerna.
/Timo K
-
4 oktober, 2024 kl. 13:00 #9879
Jag hade ett nytt fint observationspass förra natten. Denna gång obsade jag 6 nya Herschel-galaxer i Draco och 5 i Ursa Minor. Dessa var NGC4363, NGC4693, NGC4749, NGC4857, NGC6130, NGC6088, NGC5144, NGC5034, NGC5452, NGC5620 och NGC5671. Som bifångster såg jag UGC7189 och NGC6127. Därmed hade jag obsat samtliga 88 Herschel-galaxer i Drakens stjärnbild, om man inte räknar NGC6079 som ligger exakt på gränsen till Lilla Björn.
När jag tittade på Saturnus såg jag Titan passera Saturnus sydpol under nattens lopp. Som närmast var Titan endast 5 bågsekunder ifrån Saturnus södra kant. Titan var därför svår att se med låg förstoring och tycktes inte vara mycket ljusare än de andra månarna Rhea, Dione och Tethys. På Saturnus såg jag ett ekvatorialband norr om ringen som syntes framför planetgloben.
Vädret har varit mycket bra de senaste nätterna. Det har även varit torrt (i motsats till Öland i september) trots att temperaturen sjönk närmare nollan.
/Timo K
-
4 oktober, 2024 kl. 20:46 #9883
Det låter som du har haft ett par fina nätter Timo! Själv åkte jag ut till Orust i onsdags kväll med 12-tums Dobben så vi obsade tydligen samtidigt. Jag hade egentligen tänkt åka till Rossö för att obsa men avskräcktes av fuktprognoserna där (99-100 %) så jag stack ut till Hälleviksstrand på Orust istället. Där var det spått 94 %, rätt illa det med men inte lika illa. Det visade sig trevligt nog vara helt fel och fukten skulle inte vara något problem alls den här natten.
Jag inledde kvällen med att titta på M13, M57 och M31, och Saturnus. Jag satt länge och fascinerades av hur vacker Saturnus är. Periodvis var bilden rätt skarp och ett bälte syntes tydligt och det gick att se att ringarna lutade lite.
Efter midnatt började jag värma upp lite med det jag egentligen kommit för att göra: Obsa klart H2500-objekten i Cetus. Jag var tvungen att vänta på att Cetus skulle segla förbi den stora ljusdomen över Göteborg och glida ut över havet där horisonten är väldigt mycket mörkare. Jag tog en kopp kaffe och avvaktade lite.
När klockan blev 01 lokal tid satte jag igång på allvar och obsade klart de objekt som jag inte hade lyckats se tidigare, förmodligen på grund av att jag dels inte hade obsat vid helt optimala förhållanden och dessutom inte haft tillräckligt detaljerade stjärnkartor med mig.
Jag lyckade obsa NGC 244, NGC 255, NGC 259, NGC 702, NGC 731, NGC 790, NGC 850, NGC 864, NGC 873, NGC 867/875 (känd under två beteckningar), NGC 941, NGC 977, NGC 1044 och NGC 1094.
Jag lyckades inte se NGC 154 och inte heller NGC 1046. NGC 1044 och NGC 1046 ligger nära varandra och jag lyckades se en svag ljusfläck där men kunde inte avgöra vad det var så jag anser att jag såg den större och ljusstarkare NGC 1044 men inte NGC 1046.
Alla galaxer som jag nämnt här anses i Interstellarum Deep Sky Atlas kunna ses med 8″ teleskop, utom NGC 154, NGC 259 och NGC 977 vilka inte är med i Interstellarum. De är däremot med i Uranometria. NGC 154 såg jag inte röken av, NGC 259 var ganska ljussvag men inte jättesvår och NGC 977 var extremt ljussvag och syntes bara svagt intermittent.
Kloclan 03.20 obsade jag NGC 1094 och sedan fick det verkligen räcka! Jag packade ihop snabbt och effektivt och åkte hem, jättenöjd med kvällen.
Jag hann bara köra några hundra meter innan jag fick bromsa för en stor älgtjur! Vi tittade lite på varandra innan jag försiktigt körde vidare. Sedan såg jag flera rådjur, en räv och en hare så det vara rena safarin på hemvägen.
Jag kom i säng strax före 04.30 och skulle upp 06.30 men det funkade rätt bra, bland annat tack vare en tupplur på lunchen 😀
/Torbjörn
-
16 oktober, 2024 kl. 22:57 #10085
Jag hade sett fram emot att obsa fler Herschel 2500-objekt natten mot lördagen den 12 oktober men det blev inte riktigt vad jag hade hoppats på. Jag var tillbaka vid stugan på Rossö och allt verkade riktigt lovande, prognoserna sa att det skulle bli klart, men när jag hade satt upp min 12” Dobson mitt i natten så tyckte jag att mörkret inte var något vidare… Min SQM-L visade 20,7 och Eridanus syntes rätt dåligt så transparensen kändes inte heller speciellt bra, speciellt inte på den relativt låga höjd som Eridanus befinner sig på.
Erfarenheterna av att obsa Cetus under olika bra omständigheter nyligen gjorde att jag inte var speciellt sugen på att försöka obsa svåra galaxer under mindre bra förhållanden.
Jag gjorde ett försök att obsa galaxen NGC 1125 i Eridanus men den syntes inte och jag bestämde mig för att strunta i H2500 och istället ta en titt på Jupiter så jag tog fram mina färgfilter och började testa. Blåfilter W80A förbättrade kontrasten på Jupiters bälten och jag såg även den stora röda fläcken tydligt. Dessutom så dämpade filtren Jupiters ljusstyrka vilken är nästan bländande i ett 12” teleskop. Jag tog även en titt på Mars som dock stod för lågt för att synas speciellt bra. Det syntes dock att den var liten och visade fas.
En tanke som slog mig var att jag föredrar min 8” SCT med GoTo och binoviewer för att obsa planeterna framför 12” Dobben. Det är antagligen väldigt sällan som 12” Dobbens teoretiskt högre upplösning går att utnyttja, och motordrivningen, den stabilare kollimeringen och möjligheten att använda binoviewer är viktigare.
Strax efter 02 tyckte jag att det räckte och gick och la mig, nöjd med titten på framför allt Jupiter.
/Torbjörn 🙂
-
5 november, 2024 kl. 20:16 #10250
Väderprognoserna såg förutom vinden lovande ut i fredags, den 1 november, så jag lastade min 12” Dobson i bagaget på bilen och körde ut till Orust för att fortsätta mitt Herschel 2500-projekt. Jag ville leta efter ett antal objekt i Eridanus (Floden) som jag i och för sig hade letat efter tidigare, men jag har inte känt mig helt nöjd med omständigheterna kring de observationerna. Jag hade haft en känsla av att jag hade obsat vid mindre bra förhållanden.
Till att börja med hade jag tänkt stanna på en vindskyddad plats på södra Orust men när jag kom dit såg jag ett pulserande, orangegult kraftigt ljussken i öster vilket bara kunde komma från kraftig fackling från industrierna i Stenungsund så jag bestämde mig för att chansa och åka till Hälleviksstrand som är mer utsatt för vind, men å andra sidan blir det ohållbart med ett sådant störande ljussken på himlen.
Jag kom fram till observationsplatsen vid Hälleviksstrand på västra Orust vid 23-tiden och satte upp teleskopet. Vinden var inte så kraftig som jag hade trott, och den mojnade dessutom en del under natten. När klockan närmande sig midnatt lokal tid satte jag igång. Det var nödvändigt att vänta eftersom objekten som jag tänkte observera behövde komma bort ifrån ljusdomen över Göteborg i sydost och glida ut över havet där horisonten är mörk och fin.
Under natten hittade jag och observerade 9 st H2500-objekt: NGC 1247, NGC 1239, NGC1253, NGC 1266, NGC 1552, NGC 1620, NGC 1643, NGC 1646 och NGC 1665.
Jag försökte dessutom hitta 11 st objekt utan att lyckas: NGC 1125, NGC 1242, NGC 1287, NGC 1304, NGC 1308, NGC 1516, NGC 1576, NGC 1609, NGC 1611, NGC 1636 och IC 2118.
Strax före kl 04 lokal tid hade jag gått igenom listan som jag hade med mig och packade ihop utrustningen. Jag åkte hem, väldigt nöjd med nattens observationer. Det är ont om fina nätter i november så det gäller att passa på.
Nästa nymåneperiod borde det bli möjligt att börja obsa objekt i Coma Berenices på morgonkvisten, och möjligen även i Virgo, även om det kanske får vänta lite längre på grund av dess sydliga läge på himlen. Jag har 9 st objekt kvar i Coma Berenices och 38 st kvar i Virgo innan jag har letat igenom hela H2500-katalogen…och hittills 509 st objekt som jag inte lyckats se. Den listan har dock kortats ner lite efter mina fynd i Cetus och Eridanus sista tiden.
/Torbjörn 🙂
-
1 februari, 2025 kl. 13:28 #11069
Jag åkte till stugan på Rossö igår för att vara här några dagar och prognoserna talade om klart väder fram på småtimmarna så jag hoppades på det bästa och tog med mig min 12″ Dobson.
På kvällen var det mulet så jag satte mig och tittade på en gammal James Bond-rulle under tiden…Diamantfeber. Senare på natten följde jag läget på SMHIs vädersatellitbilder och det såg faktiskt ut som om det skulle kunna klarna upp sent…och fram emot 03 svensk tid gjorde det faktiskt det!
Snabbt fick jag 12″ Dobben på plats och började observera H2500-objekt i Coma Berenices (Berenikes hår). Jag lyckades hitta NGC 5004A, NGC 5016, NGC 5032, NGC 5057, NGC 5065, NGC 5089 och NGC 5116.
Däremot lyckades jag inte få syn på NGC 4927 och inte heller NGC 4752.
När klockan var 05 svensk tid var jag klar med den listan och därmed hade jag letat igenom hela Coma Berenices. Summa summarum har jag av de 153 st H2500-objekt som finns där lyckats obsa 128 stycken, och 25 stycken har jag inte hittat. Dessutom så finns det ett objekt som inte existerar så Mark Brattons bok innehåller 154 poster.
Jag funderade lite på att fortsätta med Virgo (Jungfrun) men jag var så trött efter en hel arbetsvecka och att ha varit uppe hela natten att jag kände mig alldeles för trött för det. Jag mätte mörkret och SQM-L var 21,44. Sedan gick jag och la mig, nöjd med kvällen.
Nu återstår att leta vidare efter ungefär 38 objekt i Virgo, sedan har jag letat igenom hela H2500-katalogen!
/Torbjörn 🙂
-
22 mars, 2025 kl. 15:09 #11446
Prognoserna var fina i torsdags så jag åkte ut med 12″ Dobben för att observera vidare i Virgo. Jag stod i valet att åka ut till västra Orust eller åka så långt som stugan på Rossö. Det som fällde avgörandet var att sydhorisonten är mörkare på Rossö, att jag skulle kunna obsa tidigare där, och att klart.se varnade för dimma på Orust.
Väl framme på Rossö satte jag upp teleskopet, tog en kaffe och avvaktade lite innan jag kunde sätta igång.
Förhållandena var riktigt fina: Det blåste väldigt lite, det var torrt, och mörkret var 21,2 (inget rekord) när jag mätte med min SQM-L.
Under natten observerade jag 16 galaxer i Virgo: NGC 4504, NGC 4671, NGC 4739, NGC 4770, NGC 4773-1, NGC 4778, NGC 4818, NGC 4925, NGC 5203, NGC 5208, NGC 5209, NGC 5230, NGC 5221, NGC 5222-1, NGC 5306 och NGC 5343.
Värt att notera är att NGC 4778 enligt Steve Gottlieb är den ljusstarkaste galaxen i “dubbelobjektet” NGC 4759. Jag lyckades inte se någon mer galax, jag såg bara en diffus och ljussvag ljusfläck på rätt position.
Jag försökte även obsa NGC 4520, NGC 4703, NGC 4777, NGC 4942, NGC 5207 och NGC 5210…utan att lyckas få syn på dem.
Vid ungefär 02.20 svensk tid fick det räcka, jag plockade ihop utrustningen och konstaterade att jag skulle behöva bättre kartor för att leta efter NGC 5400.
En riktigt lyckad kväll med ljussvaga galaxer och högljudda kattugglor och pärlugglor. Jag misstänkte att det var pärluggla och nästa dag kunde jag bekräfta det. På vägen hem såg jag Skorpionen med Antares gå upp, och även en kopparfärgad måne som var lite drygt halv.
/Torbjörn 🙂
-
Det här svaret redigerades för 10 månader sedan av
Torbjörn Holmqvist.
-
Torbjörn Holmqvist.
-
-
23 mars, 2025 kl. 09:28 #11459
Igår kväll var jag tillbaka på Rossö för att observera vidare i Virgo. Förhållandena var nästan lika bra som förra gången, men det blåste mer och SQM-L var nu 21,1.
Jag inledde kvällen med att observera Lejontripletten M65, M66 och NGC 3628. Mycket fint.
När klockan närmade sig svensk midnatt satte jag igång med Virgo och obsade under några timmar NGC 5476, NGC 5604, NGC 5652 och NGC 5690 (som ligger nära en ljusstark stjärna vilket försvårar en del).
Jag försökte även obsa NGC 5400, NGC 5468, NGC 5478, NGC 5491A, NGC 5599, NGC 5618, NGC 5636, NGC 5661, NGC 5679, NGC 5718, NGC 5719 och NGC 5865 utan att lyckas se någon av dem. Lite underligt, eftersom det var en fin och mycket stjärnklar kväll, men det kanske helt enkelt var svårare objekt än förra gången.
Klockan 02.35 svensk tid gjorde jag det sista försöket på NGC 5865, sedan bar jag in teleskopet och gick och la mig.
Det här var faktiskt mina sista 16 objekt i H2500-katalogen så nu har jag gått varvet runt så att säga. Jag har letat efter alla och hittat de flesta men jag har även en lista med 529 objekt som jag inte har lyckats obsa trots försök med 12″ teleskop från Sverige och i vissa fall 8″ teleskop från Kanarieöarna och Namibia. Det har varit ett fantastiskt roligt observationsprojekt. Det kan möjligen återstå något ströobjekt, jag får gå igenom mina loggar lite extra.
/Torbjörn 🙂
-
27 mars, 2025 kl. 10:39 #11510
Hälsningar från Down Under. Du har varit mycket flitig vad gäller Herschel-observering. Här nere har jag också gjort mitt bästa. Hade som mål att obsa H-objekt söder om deklination -10 grader som kan vara svåra att se från Sverige. Hade därför plottat sökarkartor för alla kvarvarande objekt S om -10 grader.
Inatt klockan 2:31 plockade jag NGC5146 i Virgo. Därmed hade jag observerat samtliga Herschel-2500 objekt söder om -10 grader, utom dem i Cetus som är för nära solen nu.
På sökarkartorna fanns det många andra NGC-galaxer (icke-Herschels) som jag också såg. Som bifångst fick jag en del MCG-galaxer.
Nu kan jag koncentrera mig på andra roliga, sydliga DS-objekt. 🙂
/Timo
-
27 mars, 2025 kl. 20:30 #11513
Ja jag har lagt mycket tid under många år på detta eminenta och mycket roliga H2500-projekt. Vid nästa deep sky tillfälle tror jag att jag skall köra ett Messier-race som omväxling!
Snyggt jobbat för din del 🙂 NGC 5146 är en ljussvag galax som jag såg med min 8″ resedobson från Teneriffa i maj 2023.
/Torbjörn
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
NGC 3147
tråd av
Gabriel Wiklund
-
Messier 33
tråd av
robin
-
MU Cam
svar av
Magnus Larsson
-
Konstigt fenomen
svar av
Dennis Akbari
-
240 P/NEAT och fragment 240P-B
tråd av
Hans H
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Sh2-132
tråd av
Christian Kardach
-
50 Bortglömda Miror
svar av
Thomas Karlsson
-
3I/ATLAS, 28 december
tråd av
Johan Warell
-
3I/Atlas 20 minuter mono
svar av
Johan Warell
-
24P/Schaumasse
tråd av
Johan Warell
-
3I/ATLAS
svar av
Johan Warell
-
3I/ATLAS går att fota!
svar av
Petter Öhman
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste bilderna i forumet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Värmland Star Party 2026
- Apertur blir SAAF:s nya medlemstidskrift!
- Telescopium nummer 4 2025 snart ute – 93:e och sista numret!
- Observationsbeställningar – nytt sätt att ta bilder med fjärrteleskopet
- Telescopium nr 3 2025 ute snart!
- Årsmöte 2025
- Telescopium nr 2 2025 ute snart!
- Telescopium nr 1 2025 ute snart!
- Telescopium nr 4 2024 ute snart!
- Telescopium nr 3 2024 ute snart!
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 17 st
Senaste 7 dagarna: 283 st
Senaste 30 dagarna: 11605 st