Herschel 2500 Torbjörn
- Detta ämne har 88 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 24-11-05 20:16 av Torbjörn Holmqvist.
-
FörfattareInlägg
-
31 oktober, 2022 kl. 23:15 #1959
Jag kunde inte hitta NGC459 i Sky Safari ? Inte heller under dess andra benämningar.
Jag kan ha obsat klart redan nu i före våren, för jag pallar inte med kylan och sen snön/vätan i himlen brukar sällan funka bra.
Det har inte blivit nåt obs sen Öland och hur än trevlig träffen var så var det föga bra obs då ( tyvärr ) och sen försvan September och nu Oktober.
-Som vanligt ser jag inga stjärnor ( Falun lördag ca kl 21-22 ) fanns inte en stjärna mer än Jupiter svagt, men jag var på väg till 76’an i helgen men jag föutsåg såg viss molnlighet även om SMHI sa perfa, men nu vet jag det blev obs inom viss parantes.
-Men Timo kom med i November om det blir klar och inte smällkallt så kan du lägga in 459 men jag lovar inget.
Men dessa Herschels är faktiskt rätt bra med 30” även på den usla Bortlen vi ofta befinner oss på här.
Men hu vad man saknar knallsvart himmel, för det här håller inte.
-Men vad göra boendes här med dålig Bortel och seeing som inte tar med än 400X ( Ok vissa objekt 500 ) men det är medijokert. Det jag hört… maxa maggen har dock inte med min erfarenhet funkat här. Eftersom jag obsat med flera av de bättre på DS i världen på faint stuff vet jag vad dom ser och jag ser så ex ladda på ger inget. Det är för uselt här helt enkelt.
Torrt ska det vara å mörkt. De i sydvästra USA är de som har nytta av stora burkar och nätterna är mångfalt mer dessutom.
Nu blir det LaPalma i December med 20 och 25 tum både stationärt samt på utflykt men planer finns givetvis till Texas, Namibia och Chile, men vi fåri se.
- Det här svaret redigerades för 2 år sedan av Hakann.
Attachments:
-
2 november, 2022 kl. 00:07 #2001
Jag svarade på ämnet men inget kom up ?( det står att jag ’svarat’ )
Timo du kan komma i November om mildväder ( obsar inget i kyla ) och bocka av 459, men jag lovar inget av utkomsten..
Svensk seeing och Bortel är ingel lek ens med 30”.
Vore kul om vi hade ett Nagler 31 i även om liten galax ( vs testa stor pupill )
-
2 november, 2022 kl. 12:57 #2003
Nedan ges kartor för NGC 459, med norr uppåt. Dels 5 x 5 grader, dels 0.5 x 0.5 grader (med och utan foto).
Attachments:
-
2 november, 2022 kl. 22:08 #2019
Tack för det Hans…det är verkligen inte något lätt objekt. Man träffar på en hel del svåra saker när man håller på med H2500. Jag har en lista med över 400 objekt som jag inte lyckats få syn på 😀
/Torbjörn
-
3 november, 2022 kl. 01:23 #2028
Jag ska gå på den på nästa tillfälle.
Jag brukar köra Sky Safari för se vad de ligger och ibland kan det vara bild med annars går jag på webben och ibland har jag kort i telefonen från ex Alladin med mig ( jag tycker det är lätt och mitt sätt att jobba ) se ex på bild från datorn i Alladin på HIC50 och väl på plats ute ser jag referens objekt/stjärnor och kan zooma i telefonen = outstanding.
-Det är endast Timo jag obsat med på faint stuff som kör papper numera.
( givetvis är alla sätt bra ! )
Så sök i kartor i papp är inget som passat mig och ingen sökare heller ( förstår inte vitsen ) utan jag letar referensstjärnor per bild eller i Sky Safari och sedan kör jag Go-To till objektet och kör lågförstoring och tar mig neråt till jag vet riktning och vet säkert vad jag är – då börjar obset.
Attachments:
-
3 november, 2022 kl. 08:58 #2031
Jag tyckte det var konstigt att NGC459 inte fanns i Sky Safari, men testade nu och den finns med ( skrev nog fel innan )
-
3 november, 2022 kl. 09:45 #2032
Jag tycker att jag blir lite bländad om jag tittar på en display i mörkret, även om den är rödtonad men det kan vara inbillning. Därför kör jag med utskrivna papperskartor. Håkan, hur gör de i Amerikat som du obsat med? Papper eller display?
/Timo K
-
3 november, 2022 kl. 10:56 #2035
De jag obsat med har haft dator med svag styrka på som knappast bländar.
Problemet… med en iphone är trixet när, eller ’om’ man måste slå på den.
Jag brukar kunna rita egna kartor hemma innan om man vet på nått ljussvagt objekt man inte vill köra telefonen, men då kräver det förberedelser, så en natt ute ( kanske att moln hoppa ) är hitta nya objekt är då suveränt enkelt med Sky Safari.
Ofta är ju dessa objekt inte så ’noga’ med ‘lite’ förstörd syn så bättre att vara på, om man fått slå på telefonen, och en fördel mot dator telefonen är i fickan. Men en som gjorde det smart var Ed Allen som kör genom datorn och har paddan på teleskopet ( Elvira, 24” f/2.7 ) Men det är ju ingen nyhet i sig, men det han gjorde var när man greppade ett handtaget kunde man röra det manuellt och när man släppte handtaget trackade teleskopet. Synnerligen genialt. Så ta in ett nytt objekt var först att se vilket läge objekt ligger på och sedan körde man dit manuellt eller med Go-To – och man såg på paddan var man var å vart man skulle, och sedan väl där kunde man köra runt manuellt mycket enkelt.
jag har sett på tracking ( bra eller säg ett måste ) att man missar lite ev rolig omgivning, och det kan ju vara en eller flera galaxer bara en bit bort. Normalt på en Go-To är en envis styrbox med pilar.
-
7 november, 2022 kl. 07:21 #2044
En vecka bort sen om det sura vädret blåser bort och ej för kallt ska jag på NGC459.
-Torbjörn, menar du verkligen kunna nå dessa 16 mag galaxer ?
Jag vet inte vad som är möjligt på ca 12” och det mörker du kan få.
Jag tror det kommer bli ytterst svårt tom i 30”, alt mycket bättre mörker måste till tror jag.
Återkommer !
-
7 november, 2022 kl. 21:00 #2049
@Hakann Hoppas vädret bättrar sig. NGC 459 är av magnitud 14.4 så den borde inte vara totalt omöjlig (men säkerligen svår) med 12″ Dobson. Jag är fullt medveten om att det är svårt att obsa många H2500-objekt med 12″ även från skaplig himmel. Jag har vid det här laget en lista med 411 st H2500-objekt som jag inte lyckats se med 12″ teleskop 😀
Jag ser det som lite av en inventering av vad jag lyckas hitta…
Återkom gärna om du lyckas få syn på NGC 459, vore kul att veta!
/Torbjörn
PS Jag föredrar också papperskartor och rödljuslampa. Använder bara dator mm vid planetfoto…och då totalblåser man mörkerseendet, men det gör ju inte så mycket just då.
-
8 november, 2022 kl. 23:42 #2056
Kollade SF och 459 sägs ha ’visual mag’ på 15.81, men det finns säkert olika benämningar. Men om 16 mag är det inte enkelt, och jag är inte tvärsäker jag kommer se den.
Ska dock bli kul ratta in den ( har en plan ! )
Som jag ’jobbar’ ger telefonen med svagt rödsljus inget problem, problemet är när man ska strula och ev slå på och det kan bli nåt issue, men jag obsar inte så seriöst att det gör nåt om mer ljus kom ut, utan fördelen är enkelheten och lätt att hitta objekt under kvällen ( då jag har sällan eller aldrig en plan, sen vid moln kanske man måste hoppa till en del av himlen som är klar och då är ju SF kanon att just då hitta nya objekt.
Vi har många gånger i T76’an vänt och vridig på telefonen så vi hittar referenser, men skulle vi dra upp böcker då, jo visst men då ska en plan vara klar innan.
Jag har fått vara med på riktiga djupdykningar på SQM 21.9 i Oregon på stor optik och det som används är datorer.
-
9 november, 2022 kl. 08:47 #2060
När det gäller utbredda objekt så kan man hitta nästan vilka magnituduppgifter som helst. Magnitudsystemet som sådant bygger ju på att objektet är punktformigt, och om det har utbredning uppstår genast problem. Angiven magnitud kan ge en vink om hur svårt objektet är att se visuellt i ett teleskop men inte mer än så.
Vad vi säkert vet om synbarheten för NGC 459 är att galaxen upptäcktes visuellt av William Herschel med hans favoritteleskop, 18.7-tummaren. Instrumentets kapacitet kan i detta sammanhang motsvara en modern 12-tummare. Med våra mått skulle optiken hos 18.7-tummaren betraktas som undermålig.
Men Herschel hade en himmel som inte var ljusförorenad, och som observatör får Herschel ses som den främste som någonsin funnits.
Så visst går det att se NGC 459 med 12 tum om himlen är bra, i varje fall med 14 tum. Betänk att Herschel inte kände till dess existens i förväg men ändå insåg att det fanns ett suddigt objekt där.
-
17 november, 2022 kl. 00:49 #2110
Så här ser NGC 459 ut i 76 cm med PII och Ethos 3.7 mm ( 110 graders )
Så 850X och pupill på strax under 1 mm men många gånger poppar galaxer upp bättre i lägre förstoringar och denna lilla galax kommer man aldrig ändå se mer än lite ljus.
En liten tuss blir det kanske dock och det hela beror väl på vädret och galaxens styrka men i 30” borde det kunna bli en ljus prick.
Men nu snart stundar en ny nymåne men vädret här i Falun är jämgrått som vanligt. Finns inte en stjärna att se men SMHI säger Fredag/Uppsala om bara moln så också på Lördag, men nymånen ligger ju kvar 1 vecka, men…
Det är tröstlöst.
Attachments:
-
18 november, 2022 kl. 18:27 #2119
I förrgår (den 16 november) såg prognoserna ganska lovande ut så jag packade med mig min trogna 12” Explore Scientific Dobson i bilen och körde ut till Hälleviksstrand på Orust för att obsa H2500-objekt i Pisces (Fiskarna). Prognoserna såg bäst ut för sydvästra delen av ön så det var därför jag åkte just dit. Jag kom igång vid 18-tiden lokal tid och började med att ta en titt på Saturnus och Jupiter. Seeingen var rätt dålig så jag kunde inte gå upp speciellt högt i förstoring. Saturnus var svajig och det såg ut att vara jetström över Jupiter. Det var även rätt blåsigt så jag fick se till att mina papper inte blåste bort.
Så småningom kom jag igång med att observera objekt i Pisces och jag tittade på följande objekt: NGC 467, NGC 470, NGC 474, NGC 473, NGC 515, NGC 517 och NGC 693.
Jag försökte även med NGC 495, NGC 496, NGC 508, NGC 532, NGC 676 och NGC 742 men lyckades inte se dem. NGC 552 och NGC 553 gjorde jag inget försök att hitta den här gången. NGC 552 verkar vara en stjärna av ungefär magnitud 15 och NGC 553 är troligtvis en svag dubbelstjärna.
Efter detta är jag i princip färdig med stjärnbilden Pisces. Jag har nu obsat 52 st av de 73 st H2500-objekt som finns där. De övriga har jag inte fått syn på ens med 12” teleskop.
Efter detta var klockan ungefär 23 lokal tid och Månen skulle snart gå upp, så jag avslutade djuprymdsobsandet och satte mig i stället och tittade på Mars som börjar bli riktigt stor inför oppositionen i december. Seeingen var betydligt bättre nu och Mars syntes fint, så jag satt och studerade planeten en stund med upp till 254X förstoring innan jag packade ihop för att hinna med 23.40-färjan från Svanesund till Kolhättan på fastlandet. Tjörnbron var nämnligen avstängd för arbeten på bron den här natten.
Det visade sig att jag nog hade gjort rätt i att åka till just Hälleviksstrand för när jag körde mot Svanesund började det småregna. Det hade jag inte velat få över mig när jag satt och obsade. En riktigt lyckad men dock blåsig kväll.
/Torbjörn 🙂
-
18 november, 2022 kl. 21:43 #2120
Torbjörn,
Du är en hejjare på hitta, och det skulle vara kul obsa med dig nån gång för se hur du gör.
-Visst jag hittar men det tar tid lokalisera även med Go-To.
Att köra många av dessa objekt per en kväll skulle bli för mig otydligt var jag gjorde.
Som vanligt verkar ni överlag ha det bra mycket bättre än här uppe.Det var inställt hela veckan och nu hela helgen och hur det blir nästa vecka får vi se. Jag vill ju komma med min rapport om 459’an sas men jag antar det blir nog från LaPalma.
Det jag visade om 850X med 1.5 mm pupill är ju givetvis omöjligt här uppe. Seeingen klarar aldrig av det om ens hälften och ofta inte mer än hälften av den hälften !
Så jag tror den galaxen blir synlig endast genom low power i 30” ( alltså då med Ethos 21 mm och 5.5 mm pupill och 150X )
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Torbjörn Holmqvist
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro