All Sky Camera
Hem › Astrofotografering › Astrofotoutrustning › All Sky Camera
- Detta ämne har 5 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 25-12-01 17:32 av
PeterR.
-
FörfattareInlägg
-
-
22 november, 2025 kl. 15:49 #13643
Ha-filtrets placering är kritisk. Framför primärlinsen är helt uteslutet och direkt bakom (“clip in”) är suboptimalt. För att utnyttja filtrets prestanda fullt ut skall ljuset vara vinkelrätt. Det kan ordnas med hjälpoptik bakom primärlinsen. S.k. telecentrisk konfiguration.Objekt: Hela natthimlen (ej mosaik) i Ha
Objekttyp: Övrigt
Teleskop/objektiv: 8 mm fish-eye
Montering: AZEQ6GT
Kamera: Canon 6Da
Plats: Södra Öland
Filter: Ha
Fotograf: Göte Flodqvist
Lokalförening: Stockholms AmatörAstronomer (STAR)
Datum (UT): 2022-03-02
Tid (UT): ca 17:00
Exponeringstid: 3 ggr 6 min
Bildbehandling: Lätt retusch i PhotoShop
Kameratemperatur: 7 C
Autoguidning: Nej
Bildens orientering: Väster i nederkant, vid ZodiakalljusetAttachments:
-
22 november, 2025 kl. 16:19 #13645
Verkligen intressant bild 👍🏻
Jag måste erkänna att jag förstår inte problemet. Skulle du kunna förklara lite mera om varför och hur du placerar Ha-filtret, möjligtvis med en eller några bilder som illustrerar förfarandet.
/*Peter R
-
23 november, 2025 kl. 20:38 #13673

Hoppas illustrationen rätar ut några frågetecken!
Göte-
Det här svaret redigerades för 7 månader sedan av
Göte Flodqvist.
-
Det här svaret redigerades för 7 månader sedan av
Göte Flodqvist.
-
Det här svaret redigerades för 7 månader sedan av
-
27 november, 2025 kl. 22:22 #13722
Ok, jag har tittat på din bild och förstår den optiska gången men hur har du kommit på denna lösning på ett problem som jag inte visste fanns? 🤔
Dessutom verkar det inte helt självklart att få till korrekt fokus. Är 75/1,1 och 85/1,7 båda inställda på oändlighet och att du finjusterar skärpan med din 8/3,5?
En fråga som kommer upp är vad som är suboptimalt med clip-in Ha-filtret direct mellan fisheye och kameran, den till synes enklaste lösningen där du slipper alla mellanliggande optiska element? Förändrar det transmissionen markant i Ha-filtret att strålarna är så kraftigt konvergerande direkt efter Fisheye objektivet? Det är ju annars den vanligaste uppställning som de flesta av oss använder , nämligen att placera Ha-filtret i ändan av teleskopet precis innan kameran men då med betydligt mindre konvergens än i din uppsättning. Även om jag kanske har haft lite svårt att förstå det så är din spännande bild ett bevis på att det funkar, så stort grattis.
-
28 november, 2025 kl. 00:23 #13725
Hej!
Googla: Edmund The Importance of Optical Filter Orientation, Angle of Incidence, and Cone Half Angle
Skärpan ställs enklast in med objektivet på kameran.
Göte -
1 december, 2025 kl. 17:32 #13759
Tack för länken, mycket intressant läsning.
/Peter R
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste diskussionerna
-
Sommarastroöl i Malmö!
tråd av
Magnus Larsson
-
M33
svar av
Johan Warell
-
Solen i Ha 2026-06-21
svar av
Johan Warell
-
Bubbelnebulosan
tråd av
Petter Åström
-
M6 från Skåne
svar av
Johan Warell
-
Möjlig supernova i M51
tråd av
Hans Bengtsson
-
Merkurius och månskäran
tråd av
timokarhula
-
Sagittarius 2026
svar av
Olle Eriksson
-
Solen i Ha
svar av
PeterR
-
Månadens bild
svar av
Fredrik Silow
-
Alan Hale har avlidit.
svar av
timokarhula
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste bilderna i forumet
Senaste nytt från SAAF-webben
- Gymnasieprojekt med fjärrteleskopet
- Nystart för SAAF:s fjärrteleskop!
- Årets bild på Nattmolnet 2025!
- Sagittariusträffen, 20–22 augusti på Öland
- Apertur nummer 1 2026!
- Variabelmöte 12/5 – öppet för alla, speciellt nyfikna astrofotografer
- Introduktionsmöte om bildbehandling i Siril, 26 mars
- Årsmöte i SAAF – 16 april 2026
- Vårhimlens pärlor – observationskafé med SAAF, 25 februari
- Leoträffen — ny observationsträff med SAAF, 10–11 april på Öland
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 41 st
Senaste 7 dagarna: 3131 st
Senaste 30 dagarna: 10195 st















