Herschel 2500 Torbjörn
- Detta ämne har 88 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 24-11-05 20:16 av Torbjörn Holmqvist.
-
FörfattareInlägg
-
27 april, 2024 kl. 13:58 #8165
Fredagkvällen på Värmland Star Party bjöd på fint väder och jag obsade lite av varje och blev bl a förevisad kometen 13P/Olbers av Timo K.
Tyvärr kom molnen (vilket i och för sig var väntat) lagom till att Coma Berenices stod bra till för observationer men jag hann i alla fall leta efter galaxen NGC 4049 som jag dock inte lyckades se.
/Torbjörn 🙂
-
27 april, 2024 kl. 14:10 #8166
Stjärnklart väder har varit en bristvara om jag uttrycker mig mycket diplomatiskt men igår var det dags! Jag befinner mig i stugan på Rossö söder om Strömstad och jag satte upp min 12″ Dobson alldeles vid huset för att obsa vidare i Coma Berenices. Det skulle vara “amatörastronomiskt mörker” (solen minst 15 grader under horisonten) från ungefär 23.30 svensk sommartid fram till ca 01.00 när Månen skulle gå upp i söder. Mörkret var inte alls dåligt: Jag uppmätte under obspasset 21.34 med min SQM-L!
Jag satte igång för fullt och obsade galaxerna NGC 4076, NGC 4065, NGC 4061, NGC 4066, NGC 4070. NGC 4074. NGC 4098-1, NGC 4095, NGC 4092, NGC 4126 och NGC 4222 (den var svår!)
Jag försökte se NGC 4204 men lyckades inte med den saken.
Den sista galaxen jag obsade var NGC 4222 och i samband med det tog jag även en titt på den mycket vackra NGC 4216, även känd som “Silver streak”. Det är ett Herschel 400-objekt och definitivt värt en obs. Första gången jag såg den var 2014 (med min C8), och det i april, och här ute på Rossö.
Ett kort men väldigt trevligt obspass fram till när jag bröt strax efter 01 svensk sommartid. Hoppas det blir något mer tillfälle innan det är säsongsuppehåll.
/Torbjörn 🙂
-
1 maj, 2024 kl. 11:46 #8168
I förrgår blev det ett nytt tillfälle att observera vidare i Coma Berenices. Jag åkte ut till Orust med 12″ Dobben och ställde upp den en bit från Hälleviksstrand.
När klockan var 23.45 lokal tid satte jag igång på allvar. Jag obsade under kvällen NGC 4634, NGC 4685, NGC 4758, NGC 5180, NGC 4921, NGC 4923, NGC 4944, NGC 4957, NGC 4961 och NGC 4966.
Jag försökte även se NGC 4328, NGC 4502, NGC 4506, NGC 4529, NGC 4872, IC 4051, NGC 4979, NGC 4983 och NGC 5000 utan att se röken av dem. De flesta av dem är rätt svåra saker…
Vid ungefär 02.30 avbröt jag obsandet eftersom det skulle börja ljusna, packade ihop och åkte hem. Det var ett riktigt trevligt obspass ute i havsbandet. SQM-L var 21.22 den här gången, inte så illa med tanke på årstiden.
Nu återstår 9 galaxer att leta efter i Coma Berenices, sedan är jag “klar” med den stjärnbilden. Jag har i och för sig misslyckats se 23 objekt där. Sedan blir det över till Virgo där jag har 38 objekt kvar att leta efter (No luck med 64 objekt där). Efter det har jag letat efter alla Herschelobjekten! Det återstår att se om jag hinner med det i år eller om jag får fortsätta efter Nyår…det känns mer och mer troligt att det inte blir klart i år.
Dagen efter blev rätt tuff men det gick bra att jobba med rätt mängd kaffe i kroppen 🙂
/Torbjörn
-
14 september, 2024 kl. 16:41 #9678
Igår var det en klar och fin kväll här på Rossö, även om det blev väldigt fuktigt framåt natten. Dessutom så var det periodvis spektakulärt Norrsken! Jag satte upp mitt 12″ Dobsonteleskop här utanför stugan och tänkte att jag skulle gå igenom en del H2500-objekt i Cetus (Valfisken) som jag försökt observera tidigare utan att lyckas. Jag har haft en känsla av att jag inte har gjort de obsarna under speciellt bra förhållanden.
Under kvällen hittade jag bara ett av objekten: NGC 271. Jag tyckte att jag såg den galaxen på Sagittarius på Öland men jag var osäker, men den här gången var jag säker. Det var en ytterst svår och ljussvag galax som bara dök upp intermittent med indirekt seende.
I övrigt försökte jag hitta 13 st H2500-galaxer utan att lyckas…så det var kanske inget större fel på mina tidigare observationsförsök trots allt. Det här är svåra grejer.
Jag höll på fram till ca 03 lokal tid innan jag bar in grejerna och la saker och ting på tork. Det mesta var genomblött.
Nu är det nog snart slut med deep sky för den här gången. Månen tar över mer och mer.
/Torbjörn 🙂
-
28 september, 2024 kl. 10:34 #9807
Dags för nya försök igår kväll. Det såg egentligen inte alls speciellt bra ut här på Rossö men jag gick ut och satte upp min 12″ Dobson vid 23 tiden lokal tid och hittade efter lite stjärnhoppande galaxen NGC 191 i Cetus. Efter det började jag hoppa mot NGC 201 men då kom molnen, och de gav inte med sig. Vid 01.3o gav jag upp och gick och la mig.
NGC 191 är en ljussvag galax men den syntes hela tiden återkommande med indirekt seende. Jag tyckte inte riktigt att Interstellarum räckte till utan tog till den mer detaljerade Uranometria och då var den lättare att lokalisera!
/Torbjörn 🙂
-
29 september, 2024 kl. 11:33 #9824
I natt blev det en superlyckad obsnatt här på Rossö 🙂 Jag fortsatte leta efter diverse svåra H2500-objekt i Cetus eftersom jag inte känt mig helt nöjd med förhållandena vid tidigare obsar i den stjärnbilden.
Jag satte fram min 12″ Dobson framåt kvällen och började obsa när klockan närmade sig 23 lokal tid.
Under natten lyckades jag hitta NGC 273, NGC 352, NGC 599, NGC 622, NGC 682, NGC 748, NGC 762, NGC 853 och NGC 881. 9 objekt!
Jag lyckades däremot inte hitta NGC 201 (såg däremot de två ljusaste galaxerna i Hickson 7 där NGC 201 ingår), NGC 270, NGC 600, NGC 624, NGC 755, NGC 773, NGC 827 eller NGC 887.
När klockan var 02.20 gjorde jag ett halvhjärtat försök att hitta Andromedas fallskärm men jag “gick vilse” i stjärnkartan och kände att jag var alldeles för trött så jag och la mig, mycket nöjd med kvällen.
Kvällens resultat fick mig däremot att börja misstänka att jag borde sett fler objekt 2024-09-13…de borde ha varit lättare än de objekt som jag obsade den här kvällen…så jag kommer nog att göra om de obsarna nästa gång det blir obstillfälle!
/Torbjörn
- Det här svaret redigerades för 1 månad av Torbjörn Holmqvist.
-
29 september, 2024 kl. 12:09 #9826
Alltid kul att läsa om din Herschel-jakt!
I Göteborg fanns mycket moln när jag kollade … men kunde i fältkikaren konstatera att det mellan molnflaken var fin och transparent luft.
-
2 oktober, 2024 kl. 20:15 #9859
Ja det var riktigt fin transparens den natten, och klart väder i norra Bohuslän. Just transparens och relativ fuktighet är svåra faktorer att förutse trots att man studerar väderprognoserna noga 🙂
/Torbjörn
-
3 oktober, 2024 kl. 07:50 #9863
Inatt obsade jag 12 Herschel-2500 objekt med min 12-tums Dobson. 188x var min vanligaste förstoring. Endast en av galaxerna fanns i Corona Borealis och resten i Draco. Galaxerna i Draken låg i undre kulmination rakt i norr. Galaxerna var NGC6001 (Corona Borealis), NGC4238, NGC4159, NGC4331, NGC4332, NGC4256 (sett förr), NGC4210, NGC4521, NGC4545, NGC4589 (sett förr), NGC4572 och NGC4954 (=NGC4972). Som bifångster såg jag andra galaxer i synfältet. Dessa var NGC4205, NGC4221 (denna var så ljusstark att det var konstigt att William Herschel missade den), UGC7242 (kul galax alldeles söder om en ljusstark stjärna, som en ljussvagare miniatyrvariant av Meropenebulosan), CGCG315-25, NGC4512, NGC4481 och NGC4510 (svår att hitta med få stjärnor i synfältet).
Kollade på Saturnus där månarna låg 3.8 bågsekunder ifrån varandra. 2 timmar senare hade de tydligt rört på sig och låg nu 7.6 bågsekunder ifrån varandra.
Klockan 1:15 fick det vara nog och jag bar in grejerna.
/Timo K
-
4 oktober, 2024 kl. 13:00 #9879
Jag hade ett nytt fint observationspass förra natten. Denna gång obsade jag 6 nya Herschel-galaxer i Draco och 5 i Ursa Minor. Dessa var NGC4363, NGC4693, NGC4749, NGC4857, NGC6130, NGC6088, NGC5144, NGC5034, NGC5452, NGC5620 och NGC5671. Som bifångster såg jag UGC7189 och NGC6127. Därmed hade jag obsat samtliga 88 Herschel-galaxer i Drakens stjärnbild, om man inte räknar NGC6079 som ligger exakt på gränsen till Lilla Björn.
När jag tittade på Saturnus såg jag Titan passera Saturnus sydpol under nattens lopp. Som närmast var Titan endast 5 bågsekunder ifrån Saturnus södra kant. Titan var därför svår att se med låg förstoring och tycktes inte vara mycket ljusare än de andra månarna Rhea, Dione och Tethys. På Saturnus såg jag ett ekvatorialband norr om ringen som syntes framför planetgloben.
Vädret har varit mycket bra de senaste nätterna. Det har även varit torrt (i motsats till Öland i september) trots att temperaturen sjönk närmare nollan.
/Timo K
-
4 oktober, 2024 kl. 20:46 #9883
Det låter som du har haft ett par fina nätter Timo! Själv åkte jag ut till Orust i onsdags kväll med 12-tums Dobben så vi obsade tydligen samtidigt. Jag hade egentligen tänkt åka till Rossö för att obsa men avskräcktes av fuktprognoserna där (99-100 %) så jag stack ut till Hälleviksstrand på Orust istället. Där var det spått 94 %, rätt illa det med men inte lika illa. Det visade sig trevligt nog vara helt fel och fukten skulle inte vara något problem alls den här natten.
Jag inledde kvällen med att titta på M13, M57 och M31, och Saturnus. Jag satt länge och fascinerades av hur vacker Saturnus är. Periodvis var bilden rätt skarp och ett bälte syntes tydligt och det gick att se att ringarna lutade lite.
Efter midnatt började jag värma upp lite med det jag egentligen kommit för att göra: Obsa klart H2500-objekten i Cetus. Jag var tvungen att vänta på att Cetus skulle segla förbi den stora ljusdomen över Göteborg och glida ut över havet där horisonten är väldigt mycket mörkare. Jag tog en kopp kaffe och avvaktade lite.
När klockan blev 01 lokal tid satte jag igång på allvar och obsade klart de objekt som jag inte hade lyckats se tidigare, förmodligen på grund av att jag dels inte hade obsat vid helt optimala förhållanden och dessutom inte haft tillräckligt detaljerade stjärnkartor med mig.
Jag lyckade obsa NGC 244, NGC 255, NGC 259, NGC 702, NGC 731, NGC 790, NGC 850, NGC 864, NGC 873, NGC 867/875 (känd under två beteckningar), NGC 941, NGC 977, NGC 1044 och NGC 1094.
Jag lyckades inte se NGC 154 och inte heller NGC 1046. NGC 1044 och NGC 1046 ligger nära varandra och jag lyckades se en svag ljusfläck där men kunde inte avgöra vad det var så jag anser att jag såg den större och ljusstarkare NGC 1044 men inte NGC 1046.
Alla galaxer som jag nämnt här anses i Interstellarum Deep Sky Atlas kunna ses med 8″ teleskop, utom NGC 154, NGC 259 och NGC 977 vilka inte är med i Interstellarum. De är däremot med i Uranometria. NGC 154 såg jag inte röken av, NGC 259 var ganska ljussvag men inte jättesvår och NGC 977 var extremt ljussvag och syntes bara svagt intermittent.
Kloclan 03.20 obsade jag NGC 1094 och sedan fick det verkligen räcka! Jag packade ihop snabbt och effektivt och åkte hem, jättenöjd med kvällen.
Jag hann bara köra några hundra meter innan jag fick bromsa för en stor älgtjur! Vi tittade lite på varandra innan jag försiktigt körde vidare. Sedan såg jag flera rådjur, en räv och en hare så det vara rena safarin på hemvägen.
Jag kom i säng strax före 04.30 och skulle upp 06.30 men det funkade rätt bra, bland annat tack vare en tupplur på lunchen 😀
/Torbjörn
-
16 oktober, 2024 kl. 22:57 #10085
Jag hade sett fram emot att obsa fler Herschel 2500-objekt natten mot lördagen den 12 oktober men det blev inte riktigt vad jag hade hoppats på. Jag var tillbaka vid stugan på Rossö och allt verkade riktigt lovande, prognoserna sa att det skulle bli klart, men när jag hade satt upp min 12” Dobson mitt i natten så tyckte jag att mörkret inte var något vidare… Min SQM-L visade 20,7 och Eridanus syntes rätt dåligt så transparensen kändes inte heller speciellt bra, speciellt inte på den relativt låga höjd som Eridanus befinner sig på.
Erfarenheterna av att obsa Cetus under olika bra omständigheter nyligen gjorde att jag inte var speciellt sugen på att försöka obsa svåra galaxer under mindre bra förhållanden.
Jag gjorde ett försök att obsa galaxen NGC 1125 i Eridanus men den syntes inte och jag bestämde mig för att strunta i H2500 och istället ta en titt på Jupiter så jag tog fram mina färgfilter och började testa. Blåfilter W80A förbättrade kontrasten på Jupiters bälten och jag såg även den stora röda fläcken tydligt. Dessutom så dämpade filtren Jupiters ljusstyrka vilken är nästan bländande i ett 12” teleskop. Jag tog även en titt på Mars som dock stod för lågt för att synas speciellt bra. Det syntes dock att den var liten och visade fas.
En tanke som slog mig var att jag föredrar min 8” SCT med GoTo och binoviewer för att obsa planeterna framför 12” Dobben. Det är antagligen väldigt sällan som 12” Dobbens teoretiskt högre upplösning går att utnyttja, och motordrivningen, den stabilare kollimeringen och möjligheten att använda binoviewer är viktigare.
Strax efter 02 tyckte jag att det räckte och gick och la mig, nöjd med titten på framför allt Jupiter.
/Torbjörn 🙂
-
5 november, 2024 kl. 20:16 #10250
Väderprognoserna såg förutom vinden lovande ut i fredags, den 1 november, så jag lastade min 12” Dobson i bagaget på bilen och körde ut till Orust för att fortsätta mitt Herschel 2500-projekt. Jag ville leta efter ett antal objekt i Eridanus (Floden) som jag i och för sig hade letat efter tidigare, men jag har inte känt mig helt nöjd med omständigheterna kring de observationerna. Jag hade haft en känsla av att jag hade obsat vid mindre bra förhållanden.
Till att börja med hade jag tänkt stanna på en vindskyddad plats på södra Orust men när jag kom dit såg jag ett pulserande, orangegult kraftigt ljussken i öster vilket bara kunde komma från kraftig fackling från industrierna i Stenungsund så jag bestämde mig för att chansa och åka till Hälleviksstrand som är mer utsatt för vind, men å andra sidan blir det ohållbart med ett sådant störande ljussken på himlen.
Jag kom fram till observationsplatsen vid Hälleviksstrand på västra Orust vid 23-tiden och satte upp teleskopet. Vinden var inte så kraftig som jag hade trott, och den mojnade dessutom en del under natten. När klockan närmande sig midnatt lokal tid satte jag igång. Det var nödvändigt att vänta eftersom objekten som jag tänkte observera behövde komma bort ifrån ljusdomen över Göteborg i sydost och glida ut över havet där horisonten är mörk och fin.
Under natten hittade jag och observerade 9 st H2500-objekt: NGC 1247, NGC 1239, NGC1253, NGC 1266, NGC 1552, NGC 1620, NGC 1643, NGC 1646 och NGC 1665.
Jag försökte dessutom hitta 11 st objekt utan att lyckas: NGC 1125, NGC 1242, NGC 1287, NGC 1304, NGC 1308, NGC 1516, NGC 1576, NGC 1609, NGC 1611, NGC 1636 och IC 2118.
Strax före kl 04 lokal tid hade jag gått igenom listan som jag hade med mig och packade ihop utrustningen. Jag åkte hem, väldigt nöjd med nattens observationer. Det är ont om fina nätter i november så det gäller att passa på.
Nästa nymåneperiod borde det bli möjligt att börja obsa objekt i Coma Berenices på morgonkvisten, och möjligen även i Virgo, även om det kanske får vänta lite längre på grund av dess sydliga läge på himlen. Jag har 9 st objekt kvar i Coma Berenices och 38 st kvar i Virgo innan jag har letat igenom hela H2500-katalogen…och hittills 509 st objekt som jag inte lyckats se. Den listan har dock kortats ner lite efter mina fynd i Cetus och Eridanus sista tiden.
/Torbjörn 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Senaste inläggen
-
Titanpassager
svar av Johan Warell
-
Messier 17
tråd av zmannen
-
Utbrott hos V0632 Her?
svar av Magnus Larsson
-
Skywatcher EQ6-R-Pro