Chilenska ljusföroreningar på gång?
- This topic has 1 reply, 2 voices, and was last updated 25-01-19 22:58 by Fredrik Silow.
-
AuthorPosts
-
19 januari, 2025 at 16:17 #10950
-
19 januari, 2025 at 22:58 #10956
Ja Hans, tyvärr väldigt oroväckande.
Jag fick nyheten ungefär då den lades ut och kände mig helt nerslagen av den (kanske lite överdrivet). Men det är helt obegripligt.
Jag pratade lite med Timo och Johan om detta via mejl för några dagar sedan. Jag hittar inte planen för exakt placering, men gissar att (eftersom det inbegriper en hamn) att det är på den ganska kala, låga och vidsträckta kustplatån rakt västerut från Paranal – det blir mitt emellan de bebyggda områdena med de större orterna längs kusten. Man vill väl hålla produktion av vätgas och grön ammoniak så långt från bebyggelse som möjligt, vilket blir precis där, om man ska ha en hamn i direktanslutning för transporten av bränslen till framför allt sjöfartsindustrin.
Frågan är om medvetna nationalekonomiska prioriteringen har styrt detta, eller om man inte inser att man sågar av en av de grenar man sitter på. Chile satsar oerhört mycket på sol- och vindkraft och andra förnybara energikällor. Samtidigt har de satsat länge och långtgående på sina världsunika observatorierparker på världens torraste och mörkaste platser och bundit långtgående internationella band och förbund.
Hoppas inte sista ordet är sagt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.
Senaste inläggen
-
Io passerar Jupiter (film)
tråd av Bengt Ask
-
Jupiter
tråd av Håkan Barregård
-
Mars
tråd av Håkan Barregård
-
Aktuell solaktivitet