Reply To: Teneriffa mot LaPalma
Ja, det verkar vara en säkning på mörkret i världen ( av nån anledning ) Jag vet inte vad man ska ha för distans omkring sig från all form av ljus för betrakta det som bästa möjliga. Även i Chile är det ju större städer relativt kort borta fågelvägen om nu inte Atacama inräknat. Men man kanske inte kräver perfekt ända ner mot horizonten sas. Det jag ser som problemet är vad jag kallar ’mjölnar himmel’ och det räknas då in även i zenit eller att knappt nå SQM 21 rakt upp. Men problemet hemma som jag ser det är tillfällerna ( samt ofta andra issues som kalllt, blåsigt mm och det blir gärna grått däruppe av snön ) Så är man Ok med +21 och villig att åka på krokiga vägar samt ta med sig ett reseteleskop fungerar ju Teneriffa bra, men samtidigt då känns Athos ’lätt’ på LaPalma och då få lite mera app på köpet genom att inte släpa på nåt utan hyra teleskopet plus det är då nångra meter från hus/sängen. Men Ok LaPalma kan uppfattas som ’tråkigare’ men för en ren astro resa spelar väl det ingen roll. Men problemet är det finns sällan bra rese alternativ dit ( jag vill helst flyga direkt )
-Förra året på LaPalma blev det delstopp på GC i 6 timmar per in/ut resa och jag sa då att aldrig mer så. Iden med Canarias är kort resetid anser jag plus lugnet och naturen.
Men nu har jag gjort Teneriffa och det är en mycket vacker ö men tyvärr för mycket folk och trafik. Men jag var på flertalet beacher både norr, väster, söder och öster och åkte upp till Teide och åkte på bergs kammen hela vägen mot norr. Och åt och drack gott efter behov. Jag kommer nog återvända ( ej då astro ) men favoriten vara Otavia dalen, men beachen i Las Americas var riktigt bra ( men hela området där är ’just to much’ = ren cirkus ) Men igår var jag ju och kollade in beachen och badade i Pourto del la cruze men det var rätt tuff drag på vågorna och brant ner och där var det större stenar ( Playa Jardin )
Som jag beskrev var ju priserna galna nu i jul på ex Booking.com om hotell, men med flygstol med Ving från Norrköping en tid ingen ville åka på ( jag skulle ändå ner dit i ett annat ärende ) så med parkering där och hyra en liten bil ( Fiat Punto = liten å bra givetvis för ändsmålet men riktigt trött motor ) och hyra rum genom Airbnb ( cleant men inte önsvärt boende ) blev det med mat och bensin precis strax under 10 tusen kr eller 1.250 kr/dagen för 1 vecka ( med kanon väder och fina upplevelser )
Hade jag åkt till LaPalma med hyrt hus som flera gånger innan hade det minst blivit x3-4 mer och än mer givetvis med att hyra teleskop ( om då månen var nere )
Hade månen varit nere på denna resa hade jag dock varit Ok att haft med mig min 60 mm kikare 1 natt vid Teide, men roligt då vore haft + SQM 21.5.
-Idag är det hemresa så man får tacka Teneriffa för en bra vecka från kylan å snön hemma till budgetpris dessutom.
-
This reply was modified 1 year ago by
Hakann.
-
Hakann.
-
Hakann.
Senaste inläggen
-
pensionären får en makeover