Svar till: Bygge av stabil rotator till 16″RC
Hej Håkan,
Kikade in här på Nattmolnet och fick se ditt projekt med en rotator. En Alt-Azimuth montering har jag länge funderat på men just hur man skall vrida kameran utan att det blir för tungt eller komplicerat har jag inte kommit fram till. Din lösning med koniska kullagret bör ju bli bra om än ganska tungt, ser ut som ett rullager från en lastbil. Men vikten spelar ingen roll för dig med det jätteteleskop du skall ha på monteringen. Jag hade kanske testat med två uppsättningar av 3 mindre kullager i var ända av vridröret där 2 kullager är förspända. Helst skulle ju både rotatorn och fokuseraren använda samma rör för att få det kompakt och lätt, kanske en kombinerad konstruktion av kullager och linjärlager.
På den fokuserare jag byggt använder jag 6 kullager på liknade sätt och det fungerar bra även om aluminium är lite väl mjukt, kullagren äter sig in i metallen. Använder min 3D skrivare till det mesta, har ingen svarv eller fräs. Just nu är det ett filterhjul jag designar. Inga större problem mer än att det inte finns drivrutiner till INDI, Linux. Men det skall väl gå att lösa, har tränat lite på EQMOD för INDI och lyckats ändra i koden för att fungera med min konstruktion.
Lycka till med din rotator, följer med stor spänning.
ps.
Hur går det med din vinkelgivare ?
Lars
TS130 + 3″ flatter, Pentax 645 300mm ED f4
EQ6, HEQ5
Canon 6D
Samt en massa tålamod
- Det här svaret redigerades för 9 månader av Astrofriend.
- Det här svaret redigerades för 9 månader av Astrofriend.
Attachments:
Senaste inläggen
-
Tänk på tiden
tråd av Hans Bengtsson
-
Saturnus från Fiby
svar av Johan Warell
-
SH2-155 Cave Nebula
tråd av Mårten Frosth
-