Svar till: Två teleskop ska bli ett
Den återstående monteringsuppgiften, innan installationen av automationen kan påbörjas, är fastsättningen av motorn och växellådan för slutaren. Dessa komponenter anlände förmonterade på en balk som är avsedd att monteras i taket av observatoriet. Bakre delen av motorn ska sedan fästas på en stödbalk som jag redan har monterat.
Monteringen är inte särskilt komplicerad. Balken ska fästas vid tre gängade stänger på vardera sida om slutaren. Det utmanande momentet är dock att lyfta upp balken, som väger cirka 70 kilo, till en höjd av ungefär 4,2 meter.
För att lyfta balken på plats krävdes en portabel luftstyrd lyftanordning och en arbetsställning, samt hjälp av tre personer. Efter cirka en timmes arbete var balken på plats.
Ni observerar kanske att kugghjulet inte ligger an på kuggrälsen, men detta är en medveten åtgärd. Anledningen är att motorn först måste testköras för att säkerställa att den roterar åt rätt håll och att brytarna, vilka är avsedda att detektera slutarens ändläge, fungerar korrekt. Om motorn roterar åt fel håll eller om brytarna inte fungerar som de ska, finns risken att slutaren och/eller kuggrälsen kan skadas eftersom motorn är mycket kraftfull.
När allt har verifierats och funktionstestats ska bultarna skruvas åt maximalt så att kuggen griper tag i kuggrälsen. På höger sida om balken finns brytaren som ska stoppa slutaren när den har nått sin maximala öppning.
Senaste diskussionerna
-
Aktuell solaktivitet
svar av
Hans Bengtsson
-
SH2-132 Lion Nebula
tråd av
Mårten Frosth
-
Studie av flarestjärnor
svar av
davhei
-
Uppdateringar av SVO
svar av
Gustav Holmberg
-
Sharpstar 76EDPH
tråd av
Stefan Nilsson
-
Sommarsolstånd 2025
tråd av
Miska
-
Mars och Regulus
tråd av
timokarhula
-
ZWO EFW 7×2”
tråd av
luckelaser
Månadens bild i galleriet
Årets bild i galleriet
Senaste nytt från SAAF-webben
Kalendariet


Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 47 st
Senaste 7 dagarna: 2480 st
Senaste 30 dagarna: 13100 st