Reply To: Två teleskop ska bli ett
Först hade jag tänkt lägga någon form av golv i observatoriet, men ändrade mig sedan. Jag köpte ljusgrå betongfärg och målade på det i två lager. Sedan applicerade jag tre lager klarlack för att förstärka ytan.
Därefter kommer den inre kragen att monteras. Kragen kommer att sträcka sig ungefär halvvägs över fundamentet och fungera som extra skydd mot regn och snö, samtidigt som den säkerställer god ventilation. Dessutom skyddar den inre kragen mot klämskador som kan orsakas av kuggkransen och centreringskonsolernas kugghjul. Den inre kragen ska monteras efter att motor och elektronik är installerad och testkörd.
Rakt fram i bilden syns observatoriets slutare med kuggrälsen i mitten. Till vänster om slutaren syns en del av den ännu omonterade inre kragen. Till höger om slutaren syns motorn och växellådan som används för att rotera observatoriet azimutalt. På bilden syns även ett antal av de bultar som användes för att fästa ihop observatoriets olika delar.
Den här bilden visar observatoriet från en annan vinkel. I mitten av bilden syns observatoriets bakre panel med dörren. I övre delen av bilden syns slutaren, som sträcker sig över zenit, tillsammans med dess kuggräls. På balken, som är monterad mellan observatoriets båda sidor, kommer motor och växellåda för slutaren att monteras.
Senaste inläggen
-
16″ Dobson teleskop
tråd av MartinElfstrom
-
ngc 2634
svar av Hans Bengtsson
-
Io passerar Jupiter (film)
tråd av Bengt Ask
-
Jupiter