Reply To: Att välja Dobson-teleskop: Skyliner vs ES Ultralight Truss
Tack för all input!
Det blir två eller tre webbutiker med olika priser, land, rabattkod osv…
Om ni hittar något som är lite dyrare i Sverige än från EU inkl frakt. Vilket skulle ni välja då om leveranstid inte var viktigt?
Jag tror jag hittat en ES-sko (https://www.astroshop.se/hallare-och-oevriga-tillbehoer/explore-scientific-hybrid-soekarsko/p,75206) som är kompatibel med billiga skywatchers fokuserare som är rättvänd (https://astrosweden.se/9×50-soekare-90-grader-raettvaend-bild/A92687401). ES har en egen men den har polsökare och belysning för nästan 3000. Känns lite onödigt om man inte sysslar med astrofoto!?
Jag väntar lite med de dyrare versionerna av okularen som Baader. Man kan ju alltid uppgradera senare. Det är ju ett halvt nöje att se framåt också, även om jag gärna vill bli av viljan att kolla prylar nästan varje kväll! Går sånt över?
Zoom-verkar ju riktigt bra för att snabbt se vad som funkar bäst för aktuellt objekt. Och sen kanske ta ett okular av rätt brännvidd av högre kvalitet och FOV. Och, nä en sökare ska väl inte visa för mycket för då blir det svårare att navigera. Med en UWA med lång brännvidd genom 12″ eller mer blir det väl riktigt plottrigt, på ett härligt, överväldigande, eller dåligt sätt! 😉 Jodå, en UWA blir det så småningom. Virgo-hopen?
Jag räknar ned dagarna till sommarsolståndet! Här i Uppsala blir det åtminstone borgerlig skymning 23.58. Venus syns fortfarande och snart Saturnus! En månad senare börjar solen nå under -10°. Hoppas på fint väder sen i augusti. Men våren var fantastisk här med obsar nästan varje kväll, så att man blev lite trött på jobbet.
Inget Sagittarius i år för min del. Hoppas kunna skymta något ändå med filtren, om möjligt från någon plats lite längre söderut än Uppsala.
Håkan(?):
Tråkigt med 75-centimetersteleskopet. Ni är alltså flera ägare?
/Björn
Senaste inläggen
-
Sydsken från latitud 28S
svar av
timokarhula
-
Protuberansbåge och solutbrott
tråd av
Miska
-
Mars 25-04-22