Svar till: The Great Hercules Cluster
Forum › Astrofotografering › Djuprymdsfoto › The Great Hercules Cluster › Svar till: The Great Hercules Cluster
Hej!
Spännande att du kommenterar just detta, jag var själv lite fundersam över hur det kommer sig att en del av stjärnorna skiftade mot lila. Bilden är färgkalibrerad innan redigeringen ökade färgmättnad.
De riktigt svaga stjärnorna är svårt att urskilja färg i – det krävs nog betydligt mer tid för det. Men de stjärnor som skiftar lite i lila är också ganska svaga så jag misstänkte att det kunde vara en felaktig nyans. När jag tittade närmare tyckte jag mig kunna se att de är ganska jämt fördelade och att det saknas tydligt samband mellan ljusstyrka, position och färg så jag tänkte att det fick vara så.
Oavsett om det är korrekta färgvärden eller ej så tycket jag det åskådliggör variationerna stjärnorna emellan och det är det jag personligen tycker är så intressant.
Att nästan alla är röda jättar hade jag ingen aning om, det hade jag inte heller gissat med tanke på att många av dem är så skarpt blå i nyansen.
Utrustning
TS ONTC808 20 cm (8 tum) newtonian
HEQ5 Pro (Rowan belt mod)
Risingcam 26 mp (IMX 571), kyld färgkamera.
Komakorrektor
Filter: Baader neodymium, Optolong L-Extreme, Noname Sii, Noname IR-pass, Noname IR-cut.
SVbony 60mm guidescope
ZWO ASI 224MC guide-/planetkamera
Senaste inläggen
-
Avalon Zero Obs WiFi
tråd av
kodo
-
Aluminisering på gång
tråd av
LasseH
-