Svar till: Två teleskop ska bli ett
Jag har under den senaste tiden inte kunnat lägga så mycket tid på projektet som jag önskat. Här kommer dock en uppdatering vad som har hänt sedan mitt senaste inlägg.
Jag har tillverkat nya mockuper för att verifiera om 3D-skanningen och bearbetningarna i AutoCAD gav tillräcklig noggrannhet. Förra gången använde jag mig av formplywood. Den här gången var det dock mer fördelaktigt att använda polyvinylklorid. Polyvinylklorid fungerar bra för tillverkning av mockuper, eftersom det är en styv plast som är motståndskraftig mot deformation.
Efter att jag har monterat mockuperna är min bedömning att bafflarna har en acceptabel tolerans och att det inte behövs några ytterligare justeringar innan jag kan skära ut bafflarna i aluminium. 3D-skanningen gav den precision som jag hoppades på. Dock kommer jag att behöva göra vissa små justeringar för att korrigera några mindre avvikelser innan bafflarna monteras i tuben. Justeringarna är dock så små att jag kommer att kunna använda en rakslip för att korrigera avvikelserna.
Nästa steg blir att tillverka bafflarna i aluminium.
Nedan visas några bilder på bafflarna som jag har monterat i tuben. Som ni kan se, finns det inga större avvikelser från tubens innerdiameter. Numrering och justeringsmarkeringar kommer jag att ta bort innan jag skär ut bafflarna i aluminium. Märkningen av bafflarna var endast för att underlätta provmonteringen.
Senaste inläggen
-
Nebulosor i Svanen
tråd av Datarolf
-
Orion
svar av Magnus Larsson
-
Kometmagnituder i SVO?
tråd av Hans Bengtsson
-
Uppdateringar av SVO