Reply To: Många nya miror i VSX
Så är det nog. Jag undersökte lite mer. Uppgiften i VSX publicerades juli 2020 och baserades på ZTF DR2. De äldsta obsarna jag ser i ZTF för Bn V04 är från 2018 och uppgiften i VSX borde vara baserad på bara två maximum. ZTF har nu släppt DR15 och där ser jag data fram till oktober 2022 och fyra maximum.
I Peranso är det väldigt lätt att hämta data från ZTF då programmet har kopplingar till en massa datakällor som AAVSO, ASAS-SN, ZTF m.fl så man kan få upp datan bara med en knapptryckning.
Annars kan man gå in på sidan https://irsa.ipac.caltech.edu/cgi-bin/Gator/nph-scan?mission=irsa&submit=Select&projshort=ZTF
– Välj datarelease (t. ex DR15) och sedan knappen Select.
– Fyll i fältet “Coordinate or Object Name:” för stjärnan man söker, klicka knappen “Run Query”.
– Man får upp en lista med alla träffar med tidsserier för olika objekt och olika filter inom sökradien.
– Man bockar sedan i de rader man vill se en ljuskurva för och klickar knappen “To Time Series Tool”.
– Man får upp en ny lista med de ibockade alternativen. Här klickar man på en av raderna i listan och får upp ytterligare en sida där man ser ljuskurvan, alla observationer samt himmelsbilder på stjärnan. Både ljuskurvan och obsarna kan sparas ner från denna sida.
Senaste inläggen
-
Io passerar Jupiter (film)
tråd av Bengt Ask
-
Jupiter
tråd av Håkan Barregård
-
Mars
tråd av Håkan Barregård
-
Aktuell solaktivitet