Svar till: Två teleskop ska bli ett
Sedan förra inlägget har jag fabricerat fästpunkterna för spegelhållaren som även tillika kommer att utgöra justeringsmekanismen för spegeln. Fästpunkterna är tillverkade av aluminiumfyrkantsstång med dimensionen 200x60x60 mm där jag har gängat in en 20 mm gängstång i rostfritt stål. De gängade hålen som syns på långsidan är till för att montera fästpunkterna mot teleskoptubens innervägg. Jag kommer i ett senare skede profilfräsa den sidan med en fullradiepinnfräs så att den får en korrelerande radie mot teleskoptuben.
Justeringen av spegeln kommer att göras med hjälp av muttrar bakom spegelhållarens stödplatta. Framför stödringen kommer jag montera tryckfjädrar av rostfritt fjäderstål som trycker hela spegelhålaren mot brickan och muttern bakom stödplattan. Anledningen att jag har valt rostfritt fjäderstål är att materialet fungerar bra mellan -50 och 250 grader. Den konstruktion jag har valt är alltså en variant av den klassiska kollimineringstekniken där fjäderbelastade kollimeringsskruvar används för att justera spegelns läge. Tryckfjädrar är i grunden en genialt lågteknologisk komponent som fungerar bra under lång tid om de dimensioneras korrekt. De tryckfjädrar jag använder har en tryckande kraft på 300 N per fjäder vilket, förhoppningsvis, kommer att säkra spegelhållaren så att den inte flyttar sig av sin egen vikt.
Nästa steg i processen blir att profilfräsa och montera fästpunkterna mot teleskoptuben.
Senaste inläggen
-
HT Cam
svar av Hans Bengtsson
-
LDN936 in BW
tråd av Daniel Axelsson
-
M 42
tråd av Håkan Paulsson
-
Jupiter med nya stormen i SEB