Reply To: LaPalma December 2022
Det har varit intressant att läsa din reseberättelse! Jag har aldrig varit på La Palma, men förra vintern (december till mars) hade jag i stort sett daglig mejlkontakt med Amanda Djupvik på NOT, i samband med ett projekt där SAAFs variabelsektion deltog aktivt (artikeln kommer nog nästa år).
NGC 459: Gottlieb är en enormt erfaren observatör, och det är anmärkningsvärt att galaxen var extremt svag i hans 17.5-tummare (det står ett annat NGC-nummer i texten du gav, men det är nog ett skrivfel?).
O’Meara säger att Herschels 18.7-tummare motsvarade en modern 10-tummare, han har då säkert utgått från den låga reflektiviteten hos en speculum-spegel. Gottlieb skriver att den som mest motsvarade en 15-tummare, vi kan väl tolka det som ca 14 tum. Jag har i denna tråd tidigare föreslagit ca 12 tum, en rimlig kompromiss … men kanske med dragning åt 13 tum. Saken har sitt intresse eftersom det ger en fingervisning om vilka instrument som idag krävs för att se Herschel-objekten.
En liten synpunkt när det gäller det du skriver om erfarenhet. Jag har fått en känsla av att du ägnar ganska lång tid åt att leta upp olika objekt, att få in den exakta positionen i synfältets mitt. Där handlar det mycket om erfarenhet, att lära sig stjärnhoppa snabbt och effektivt.
Stjärnhoppning är egentligen inte svårare än att använda en bilkarta (och där har du säkert massor av erfarenhet!). En bra sökare och bra kartmaterial är det som behövs. Med tiden går det fortare och fortare. Jag skulle aldrig ha tålamod att ägna mer än ett par tre minuter åt att stjärnhoppa till ett objekt, även om jag aldrig varit där tidigare. Ett för mig välkänt objekt tar normalt 5-15 sekunder. Men det förutsätter att jag känner mitt teleskop mycket väl, jag vill aldrig observera med för mig okända teleskop.
Så jag tänker mig att du kanske borde ha ett teleskop på hemmaplan som du använder när du kan, och som du lär känna ordentligt. Ungefär som en gitarrist nog vill använda sin egen gitarr. För egen del har jag till omgivningens lättnad aldrig trakterat något musikinstrument, det var bara en liknelse.
Senaste inläggen
-
SynScan Wi-Fi Adapter
svar av
stoffe
-
teleskop nybörjare
svar av
meva1819
-
Problem med CBAT-sidor
svar av