Svar till: Två teleskop ska bli ett
Vad är det för några teleskop som ska bli ett? Som jag skrev i mitt förra inlägg så har jag en refraktor och en reflektor. Jag gillar bägge teleskopen då båda har sina fördelar och charm att använda.
Refraktorn är Meades:s gammal klassisk ED-serie från 90-talet. Teleskopen i serien salufördes som apokromater men är enligt mig akromater då optiken enbart består av två linselement. Hur som helst, teleskopet ger fina vyer med punktformiga stjärnor ut i bildfältet och har gett mig oförglömliga nätter under stjärnhimlen. Den modell jag har är ED178 APO EMC. Namnet har sitt ursprung i storleken av optikens diamter, nämligen 178mm. Linsens verkliga diameter är egentligen 188 mm men den praktiskt användbara öppningen är 178 mm. Teleskopet har en brännvidd på 1 600 mm vilket gör det till ett f9 teleskop. Den optiska tuben har en längd av 1 765 mm och har en diameter på 249 mm och väger 16 kilo. Den montering som jag har använt mig av är Celestrons CGE-Pro montering. Initialt använde jag Meade:s originalmontering LXD 750. När LXD 750 lanserades på 90-talet var den för sin tid en bra montering men i dag är det uppenbart att monteringen har några decennier bakom sig.
Reflektorn har jag byggt själv och konstruerat det som ett Dobson teleskop. Optiken i teleskopet är en 635 mm spegel med en brännvidd på 3 010 mm. Det ger ett f-tal på 4,7. Sekundärspegelns minsta axeldiameter är 140 mm. Konstruktionen är en klassisk Dobson konstruktion med en undre och en övre box som förenas med åtta stycken aluminiumrör. Glidlagren utgörs av teflonplast. Ett underbart visuellt teleskop som, under stabila nätter, verkligen lyfter fram detaljerna i de astronomiska objekten.
Refraktorn är det teleskop som jag använder mig av när jag fotograferar. Refraktorn fungerar även utmärkt som ett visuellt instrument. Jag använder gärna refraktorn när jag ska observera objekt med stor utbredning. Reflektorn är dock svårslagen när jag vill se djupt och se detaljer i objekten. Så där har ni min paradox, jag vill inte prioritera ett teleskop framför ett annat. Jag vill kunna njuta av de olika himlar som teleskopen ger mig. Jag har i skrivandets stund inte helt klart för mig hur reflektorn ska konstrueras. Jag ska börja att sätta mig framför ett vitt papper och börja skissa på olika konstruktioner för att sedan, när jag har bestämt mig, överföra mina idéer till Auto CAD.
- Det här svaret redigerades för 1 år av joan02.
Senaste inläggen
-
Saturnus från Fiby
svar av Torbjörn Holmqvist
-
50 Bortglömda Miror
svar av Thomas Karlsson
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
IC1848 Soul Nebulosan
tråd av Erik Carlsson
-
Cassiopeias spöke
svar av Petter Åström
-
O.B.S. Ändrat datum för Astrofotokafé med Georgios till Onsd 9/10 Kl.20 !
tråd av Bergquist Christian
-
Grodyngelnebulosan
tråd av Anders Engberg
Månadens bild i galleriet
Senaste nytt från SAAF-webben
Kalendariet
Antal unika dagsbesökare (unika IP)
Idag: 181 st
Senaste 7 dagarna: 2343 st
Senaste 30 dagarna: 8698 st