Svar till: November 2022
Nu som inte hört ’storyn’ innan så jag var down under 2017 på Oz Sky och en dag tog vi en tur till teleskop parken i Siding Springs och gjorde turer i olika teleskop där och Sasses teleskops park för amatörer world wide som vill ex köpa material eller hyra in sitt eget teleskop där ( bra himmel och södra delen som är ju fantastisk )
Å vilka minnen från natt 1 med binon och en tandläkare från Colorado hade precis kommit ut i mörkret med sin bino å wow, vad är detta… Eta Carinea och alla cluster hopar ( WOW ) och med 30” där ( SQM ca 21.9 tyvärr fuktigt efter kl 02 ) och flera 18 tummare och Zambuto 12” osv så var det en magisk vecka.
Men väl i teleskops parken kom det upp en vit Porsche cab och han visade oss iden osv men han sa ganska direkt ; ’är du från Sverige’.
-Jo sa jag ; känner du Timo sa han… jodå sa jag och han berättade hur han kom igång med detta ( pga Timo bla )
Där nere hade jag nog min high light på Jewel box i min fantastiska 60 mm Zeiss kikare och färgerna i den med Zeiss optik kan inte beskrivas !
Inte nog..
Här i Falun fanns Hans Lundström som hade sina teleskop bara nån km från mig…(?) och vi hade lite kontakt men han var svag i cancer och vi kom aldrig iväg och i Mariestad sa han vi skulle obsa ihop sen men han försvann strax efter det.
Sen i Mariestad 1-2 år sensre såldes det foton från dödsboet ( std plåtar från när de kartlade himlen med hjälp av Siding Springs ) som han kommit över och jag köpte fotot från Jewel box ( sitter på väggen )
Världen är i lband liten så nu hjälper Timo mig när tillfälle ges.
Attachments:
Senaste inläggen
-
Rymdvarelser
tråd av Rikard Österman
-
Västra Slöjnebulosan
tråd av Rikard Österman
-
Öppna stjärnhopen ngc 188
tråd av wimvb
-