Svar till: Herschel 2500 Torbjörn
Jag kunde inte hitta NGC459 i Sky Safari ? Inte heller under dess andra benämningar.
Jag kan ha obsat klart redan nu i före våren, för jag pallar inte med kylan och sen snön/vätan i himlen brukar sällan funka bra.
Det har inte blivit nåt obs sen Öland och hur än trevlig träffen var så var det föga bra obs då ( tyvärr ) och sen försvan September och nu Oktober.
-Som vanligt ser jag inga stjärnor ( Falun lördag ca kl 21-22 ) fanns inte en stjärna mer än Jupiter svagt, men jag var på väg till 76’an i helgen men jag föutsåg såg viss molnlighet även om SMHI sa perfa, men nu vet jag det blev obs inom viss parantes.
-Men Timo kom med i November om det blir klar och inte smällkallt så kan du lägga in 459 men jag lovar inget.
Men dessa Herschels är faktiskt rätt bra med 30” även på den usla Bortlen vi ofta befinner oss på här.
Men hu vad man saknar knallsvart himmel, för det här håller inte.
-Men vad göra boendes här med dålig Bortel och seeing som inte tar med än 400X ( Ok vissa objekt 500 ) men det är medijokert. Det jag hört… maxa maggen har dock inte med min erfarenhet funkat här. Eftersom jag obsat med flera av de bättre på DS i världen på faint stuff vet jag vad dom ser och jag ser så ex ladda på ger inget. Det är för uselt här helt enkelt.
Torrt ska det vara å mörkt. De i sydvästra USA är de som har nytta av stora burkar och nätterna är mångfalt mer dessutom.
Nu blir det LaPalma i December med 20 och 25 tum både stationärt samt på utflykt men planer finns givetvis till Texas, Namibia och Chile, men vi fåri se.
- Det här svaret redigerades för 2 år sedan av Hakann.
- Det här svaret redigerades för 2 år sedan av Hakann.
Attachments:
Senaste inläggen
-
IC 63
tråd av Daniel Renner
-
Aktuell solaktivitet
svar av Hans Bengtsson
-
Uranus med 4 månar
tråd av PeterR
-