Svar till: Solen i Hɑ med SUNSCAN
Hej!
Där ser man 🙂 VIP-kund hos Shelyak?
Intresanta modifieringar! Men alltså, varför vill du öka känsligheten? Jag menar, exponeringstiden bestäms ju (delvis?) av scanningshastigheten, och här är det passivt, dvs man använder solens rörelse bara. Jag har själv använt exponeringskalkylatorn i JSolex för att optimera anpassningen till scanningshastigheten.
Har du funderat på att posta dina moddar i SoleEx-maillistan och höra vad folk säger, kanske fler som gjort liknande?
Varför tänker du att den kan vara kollimerad i grönt? Jag har kollimerat min i rött ljus – man kanske skulle göra det med ett Ha-filter framför objektivet för att få så skarpt som möjligt? Eller det kanske är overkill? Som du säger, toleransen i gängorna är som den är. Mina är dock tajta (har printat själv med carbon), men hellre tajt än löst. Min upplevelse är att det är objektiv-fokuseringen som är allra mest kritisk här.
Har du förresten testa att processa i JSolex? Den hanterar taggigheten bättre än i alla fall tidigare versioner av Inti (har inte testat senaste versionen och jag vet att det varit en diskussion om det här).
Dags att ta fram min nu då. Solstudier från Malmö med små prylar 🙂
Magnus
Senaste diskussionerna
-
Anholt
tråd av
Hans Bengtsson
-
Z Cam
svar av
Johan Warell
-