Reply To: Frågor när min Star’Ex börjar ta form
Hej!
Lite input till dina frågor:
– jag skulle tro att det lilla teleskopet räcker. Många använder sökare för detta, men det beror förstås på hur noga du kan ställa in det, så det pekar helt rätt. Synfältet för guidekameran i StarEx-en är inte stort…
– Om din reducer/flattener: Generellt försöker man ju undvika glasbitar. Men med lång brännvidd kan det vara bra att minska f-talet och få en mindre stjärna som passar lite bättre i slitsen. Jag har t ex en reducerare på min C11 och det funkar bättre än utan (nu kör jag i och för sig inte så mkt spektroskopi med den men när jag väl gör det…). Logiken är att man inte vinner så mkt med den större öppningen om det mesta ljuset ändå inte faller på slitsen. Men med din refraktor är jag skeptisk till att du skulle vinna nåt med reduceraren. Jag hade testat, förstås, men börjat utan.
– Filterväxlaren har du väl inte så mkt nytta av heller. Och det där med att undvika glasbitar i ljusets väg. Enda gången du har nytta av filter, tänker jag, är om du kör med lågupplöst version och filtrerar bort andra ordningens spektrum – Christan Buil beskriver hur han använder ett “order filter” med StarEx i lågupplöst konfiguration.
Hoppas det hjälper.
Sen ser du inte ut att ha den där stabiliseraren på StarEx-en där. Se upp med flex och i värsta fall att kamera-delen faller av – om den är skruvad i plastgängor längst in så är det lite skört. Med stabiliseraren känns min väldigt solid, men utan har faktiskt kameran fallit av en gång (ingen skada som tur var).
Magnus
Senaste inläggen
-
Mars 25-04-22
tråd av
stoffe
-
Sydsken från latitud 28S
svar av
davhei
-
Stjärnhimlen från Wicherina